Sylium

Alfa 156 met een tik in de motor

do sep 20, 2007 10:15

Hallo Clubleden,

Ik zal me binnenkort even uitgebreid voorstellen onder een ander topic met mooie foto's van mijn nieuwe alfa 156 2.0 t.spark van 1999.

Nu ik de alfa een tijdje heb begint de motor steeds vreemder en vreemder te klinken. Het begon met een tik in de motor, maar nu begint ie onder de 1500 toeren een aardig lawaai te maken, het lijkt wel of de motor een hele zware diesel is. Het trilt aan alle kanten in de auto dan.
Ik had al eerder de garage gebeld waar deze in onderhoud was geweest en deze hebben mijn verteld dat de distributieriem en spanrollen op een km-stand van 120.000 km zijn vervangen. Nu staat de teller inmiddels op 140.000km.
Zou dit alleen aan de nokkenasversteller kunnen liggen?

Met vriendelijke groet,

Sylium

Rob2000

RE: Alfa 156 met een tik in de motor

do sep 20, 2007 11:10

Nou, zoals je het beschrijft zou ik het niet denken. Dat trillen is iig niet normaal. Zit de riem voor de balansassen er wel op?

Als de nokkenasversteller kapot gaat je auto 'dieselen', maar niet trillen!
Euhm, zit er wel genoeg olie in?

Sylium

do sep 20, 2007 11:21

Nou onlangs reed ik weg bij het stoplicht en trok redelijk snel op en daar kwam me daar een stoot rook uit de uitlaat....
Toen heb ik even gekeken, maar niets te zien verder.
Daarna geprobeert om het zelfde effect te creeëren, maar lukte me niet meer om zoveel rook te produceren.
Oliepijl is gewoon netjes.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 20, 2007 11:29

Dat klinkt niet best. Was het zwarte of blauwe rook? Blauw is olie, zwart is onverbrande benzine. Ik zou er even snel naar laten kijken voordat er ergere dingen gebeuren. Een katalysator die er aan gaat of erger.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 20, 2007 11:51

Ik ben toch bang dat je heel snel bij een garage/dealer langs moet om er naar te laten kijken. Je omschrijving lijkt op iets ernstigs, een kromme klep of een big-end lager stuk. Zelfs als het iets "eenvoudigs" is wil je hier zo snel mogelijk van af, als het iets ernstigs is kan je ontzettend op kosten komen als je er mee doorrijdt en er nog veel meer stuk gaat daardoor...

Sylium

do sep 20, 2007 16:24

Nou ik ben bij de dealer langs geweest in Almere.

Hij zei waarschijnlijk drijfstanglagers kapot, maar ik kon er eerst wel gewoon mee doorrijden.

De dealer wilde dit wel repareren, maar dan moest ik rekening houden met een kostenpost van enkele duizenden :shock: euro's.

Wie weet er toevallig iemand die dit voor minder doet?

juultje
Guru
Guru
Contacteer: Website

do sep 20, 2007 22:28

Zoek maar een gebruikt blok en laat dat over hangen is het goedkoopste.

veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member

do sep 20, 2007 22:35

Hoe lang heb je de auto al?
als ik het zo lees dus nog niet zo lang.
heb je hem bij een dealer of een particulier gekocht?
het lijkt er in elk geval op dat je een miskoop hebt gedaan.

misschien is een ruil motor een idee, dat lijkt mij in elk geval goedkoper dan een reparatie.

succes
vroeger: Giulietta1.8, alfetta gtv2.0,2xgtv/6, 33 1.7qv '88, alfetta 1.8,alfa75 3.0, 33 1.7 qv, 146 1.6ie, 145 1.4ie
nu: alfa 75 1.6ie(2.0 ts)'90, alfa 33 1.7 8v '89, 147 1.6, 145 1.7 16v

Stef33
Guru
Guru

do sep 20, 2007 22:44

Advies om gewoon door te rijden met kapotte drijfstang lagers van een garage? :shock:
En die lagers zijn op zich toch niet zo duur? Ik weet niet hoe goed/slecht je er bij een 156 bij komt, maar alleen de drijfstang lagerschalen vervangen (aangenomen dat de krukas niet geslepen hoeft te worden) hoeft toch ook geen dagen werk te zijn?
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Alfa 156 met een tik in de motor

do sep 20, 2007 22:49

Advies om gewoon door te rijden met kapotte drijfstang lagers van een garage? :shock:
En die lagers zijn op zich toch niet zo duur? Ik weet niet hoe goed/slecht je er bij een 156 bij komt, maar alleen de drijfstang lagerschalen vervangen (aangenomen dat de krukas niet geslepen hoeft te worden) hoeft toch ook geen dagen werk te zijn?
ga er maar vanuit dat als je ze hoort dat de krukas ook beschadigd is.......
het meeste geld is voor het arbeidsloon....

drijfstanglagers kosten 50 euro en het slijpen zal ongeveer 150 euro kosten dus de rest is bijna alleen voor arbeid ......
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do sep 20, 2007 22:54

Slijpen 150 euro,? Heb je dat wel eens ;laten doen voor die centen?
CMVA

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do sep 20, 2007 23:24

Bovendien zijn de krukjes van een 156 al snel niet meer te slijpen...Ook omdat je al een tijdje rond bent blijven rijden met dit euvel - zoals uit je verhaal op te maken...

Als de kmst eerlijk is dan is er vast eens met veel te weinig olie rondgereden - anders gaat het niet zomaar....

Heb nog een nette motor voor je (Pb en) voor als deze overleden is...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Remco S
Guru
Guru

Re: RE: Alfa 156 met een tik in de motor

vr sep 21, 2007 06:18

Nou ik ben bij de dealer langs geweest in Almere.

Hij zei waarschijnlijk drijfstanglagers kapot, maar ik kon er eerst wel gewoon mee doorrijden.

De dealer wilde dit wel repareren, maar dan moest ik rekening houden met een kostenpost van enkele duizenden :shock: euro's.

Wie weet er toevallig iemand die dit voor minder doet?

dit is dus een typisch commucatie verhaaltje.

Ik heb dus even naar de auto gekeken maar ik had gister geen brug vrij.

Teneerste heb ik het idee dat je uitlaat tegen de bodem bonkt (ik zag ook liggend op de grond dat de voorpijp vervangen is) Tevens hoorde ik dat de uitlaat lekt.
Ik heb 2 liter olie bijgevuld omdat de peilstok nix meer aan gaf.
Ik kreeg eerst het idee dat je een drijfstang lager hoorde, maar na navraag van de receptionist hoorde je de motor ook koud tikken.

Ik heb niet het idee dat het bij jouw de nokkenasversteller is, want die klinkt gwoon anders.

Hier ben ik heel eerlijk in ik had gister ook heel weinig tijd en geen brug om even goed naar de auto te kijken, dus ik neem aan dat je met de receptionist een nieuwe afspraak hebt gemaakt.

Rob2000

vr sep 21, 2007 09:28

Jawoooohl, 2 liter olie bijgevuld! :shock: :shock:
Met veel te weinig olie rondgereden...valt me nog mee dat er nog geen drijfstangen op straat liggen :roll:

Als ik jou was zou ik giulia-tom maar even een pb-tje sturen :thumbs:

Sylium

vr sep 21, 2007 09:54

Ja je hebt wel gelijk Remco misschien een beetje zwart/wit van mijn kant verteld,

Ik heb gister niet stil gezeten ik ben nog even naar een andere garage geweest om hem even op de brug te mogen hebben, om zo zelf even te kunnen kijken.

Maar wat blijkt is het niet de uitlaat die tegen de carroserie tril, het geluid komt echt uit de motor.

Ik heb de auto nog maar pas, ik heb wel een proefrit gemaakt toen, maar toen was er dus helemaal niets aan de hand en heb nu ongeveer zo'n 500km gemaakt met de auto.

Maar wat ik nog steeds vreemd vind is dat als ik normaal rijd er helemaal niets van te merken is, alleen als ik stil sta voor een stoplicht of iets dergelijks dan trilt ie als een gek.

De Alfa garage in Almere heeft me wel goed geholpen hoor daar niet van, ik schrok alleen zo van de prijs als de drijfstanglagers kapot zouden zijn en de rest misschien beschadigd zou zijn.

Terug naar “Algemene Technische vragen”