_Pieter_
Guru
Guru

Welke radiateurs passen in een Alfetta GTV serie 1?

ma sep 17, 2007 10:52

Ciao Alfisti,

Dit is weer een vraagje voor de kenners.
Mijn Alfetta GTV loopt heet op het circuit na 20 minuten mishandeling.
Echter is de race vaak net even langer, erg jammer!

Dus wil ik betere koeling. Eerst de basics, dus iets doen aan de oude, versteende radiateur.
Spoelmiddel heb ik al, maar ik denk toch dat revisie / vervanging van de radiateur onvermijdelijk is.

Nu loop ik tegen hoge kosten, omdat het koelelement voor deze radiateur niet meer op de plank ligt bij revisiebedrijven.
Omdat originaliteit niet boeit, maar ik wel veel koelcapaciteit voor weinig €€€ wil, de volgende vraag:

Welke radiateurs passen? Die van de 75?
Ook evt andere merken en types auto. Slopel, Golfjes, het zal me wat.

Ik weet dat mijn GTV (serie 1) een ander type radiateur heeft dan een serie 2, want die heeft al een expansievat in de circulatie (a la 75)
Ombouwen is geen probleem.

Graag jullie tips!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Welke radiateurs passen in een Alfetta GTV serie 1?

ma sep 17, 2007 11:01

ik heb een porsche 944 radiateur in de bert . is een vaker gebruikte oplossing, evenals een van een 75TS geloof ik.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 17, 2007 11:16

ik heb een radiateur over de volle breedte (dus van koplamp tot koplamp) van een GTV6.... als je daar dan twee elec.fan's (bijv. van een renault 25) aan de voorkant plaatst heb je meer ruimte en meer dan genoeg koelcapaciteit.
Is een leuke goedkope en waardevolle oplossing, m.i.

Afbeelding

Afbeelding
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 17, 2007 11:20

Ga met de oude radiateur lang bij de onderdelenagrarier AD of weet ik wat hebben boeken met blokmaten ect liggen van allerlei merken en types, daar kan je vast iets uit vinden.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

GT GTV GTV6

ma sep 17, 2007 12:51

Ik reed altijd met mijn Alfetta GTV 2l met orginele radiateur op Assen en Zandvoort
Tijdens SS of viva italia en heb nooit problemen gehad.
En ik ging er niet als een sisi mee om mag ik wel stellen.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 17, 2007 12:55

Pieter bij de gtv turbo die ik van constantijn kocht vorig jaar zat een gtv6 radiateur. Hij heeft de koets daar volgens hem wel iets voor moeten aanpassen (radiateur is breder)
Als je met de hoogte weg kunt zou ik idd voor een 75 radia gaan, makkelijker t vinden dan die van een gtv6...
Grtz,fRank
Ps oliekoeler als additionele koeler??2 vliegen in 1 klap?
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma sep 17, 2007 13:48

Alles is pas te maken maar dat kost wel allemaal tijd.
Zou zelf voor de optie alfetta gtv 2serie koelsysteem gaan. Heeft capaciteit genoeg. Moet wel te vinden zijn met beetje zoeken en past tenminste.

Ben trouwens geen fan van koelfannen voor de radiateur en zeker niet bij een racer. Blokt de luchtstroom. T kan wel natuurlijk.

Wat ik me afvroeg. Mischien is je koelwaterpomp (ook) wel slecht. Is vrij simpel apparaat met stalen waaier. Die kan wegrotten zeker als er wel eens water in systeem is gegooid. Ken gevallen bij oude auto's waarbij er nauwlijks meer waaier in de pomp bleek te zitten. Beter ff checken voor je veel kosten gaat maken en dingen gaat verbouwen.
Koelwaterpomp is zo gecontroleerd en nieuwe kost geen vermogen.

Mzzl,
DJ

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 17, 2007 19:08

trouwens: de oude radiateur laten reviseren met een dikker koelblok kan ook veel effect geven, en je hebt geen aanpassingsproblemen. Heeft in mijn oude racer altijd goed gewerkt.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Welke radiateurs passen in een Alfetta GTV serie 1?

ma sep 17, 2007 23:46

Ben trouwens geen fan van koelfannen voor de radiateur en zeker niet bij een racer. Blokt de luchtstroom. T kan wel natuurlijk.
dat is wel heel extreem..... ik moet nog meemaken dat ie niet kan koelen op doorstroming door de 2 fan's.....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

_Pieter_
Guru
Guru

di sep 18, 2007 08:40

@Allen dank voor de reacties!

Ondertussen heb ik geleerd dat een 75 radiateur niet past, is te hoog. GTV6 radiateur is te breed. GTV serie 2 radiateurs zijn nieuw niet meer leverbaar.

Dus ga ik toch maar voor de revisieoptie. Dan weet ik zeker dat het past, en weet ik ook zeker wat ik krijg, nl veel betere koeling en een radiateur die niet lek is of andere narigheid vertoont.

Plan de campagne:

- Eerst flush ik de boel door (vooral bedoeld voor het motorblok) met radiateurspoelmiddel
- Dan alles eruit laten lopen (ook dmv de ontluchtingsbout onder cyl #4) :idea:
- Dan radiateur uitbouwen en naar revisie
- Waterpomp checken op speling, en evt direct vervangen
- Radiateur weer inbouwen
- Vullen en gassen maar!

Sounds like a plan?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

stephen
Guru
Guru

di sep 18, 2007 09:55

pieter

zou waterpomp niet alleen op speling checken ,maar even demonteren zoals eerder genoemd om de waaier te checken.

is weinig werk zeker als het koelwater er toch al uit is.

electrische fan plaatsen met schakelaar overbrugbaar, kun je extra koelen voordat hij al wat warm word en dit spaart vermogen=extra snelheid :lol:

thermostaat plaatsen die bij lagere temperatuur al opengaat, eruit laten is minder als je er met koud weer mee over straat rijdt .

succes ermee
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
33SW 1.7ie '94
155 3.1 Savali 1994

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

_Pieter_
Guru
Guru

wo sep 19, 2007 23:03

Het probleem is opgelosd, er komt een 'new old stock' radiateur in van het zelfde type als er nu in zit.
Dus maximale originele koeling. Moet zo lang het motortje redelijk standaard is, voldoende zijn.
Ga nog wel mijn waterpomp checken als de beschikbare tijd dat toelaat.

Een koelfanschakelaar heb ik al, maar dat doet niks, want de fan draait al op het thermocontact zodra ik de baan op draai, en gaat de hele race niet meer uit.

Ben heel benieuwd wat het flushmiddel en de nieuwe radiateur gaan brengen qua koeling.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: RE: Welke radiateurs passen in een Alfetta GTV serie 1?

do sep 20, 2007 08:25

Het probleem is opgelosd, er komt een 'new old stock' radiateur in van het zelfde type als er nu in zit.
Dus maximale originele koeling. Moet zo lang het motortje redelijk standaard is, voldoende zijn.
Ga nog wel mijn waterpomp checken als de beschikbare tijd dat toelaat.

Een koelfanschakelaar heb ik al, maar dat doet niks, want de fan draait al op het thermocontact zodra ik de baan op draai, en gaat de hele race niet meer uit.

Ben heel benieuwd wat het flushmiddel en de nieuwe radiateur gaan brengen qua koeling.

Groeten, Pieter
Ben er vrij zeker van dat je koelproblemen straks vvt zijn. Ook als je iets meer vermogen uit blok zou halen.
Zou wel altijd je pomp controleren. Systeem is straks leeg en radiateur ligt eruit. Dus veel extra tijd kost het niet.
Dan weet je tenminste zeker dat alles OK is en kan je een streep onder je koelproblemen zetten.

Mzzl,
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”