Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

Relais knipperlichten (33 SW type 3)

do sep 13, 2007 08:33

Hi, (ben net verhuist en mijn vraagbaak ligt ergens heel ver weg)

Soms doen mijn knipperlichten het niet (wat in de praktijk overingens heel erg vervelend en onveilig is moet ik toegeven!), zowel met richting aangeven als de gezamelijke gevaren knop. Dat zowel het contact van de knipperstok als het contact van de gevarendriehoeklampen niet goed is leek me vrij onrealistisch. Ik gok dus het relais.

1) Kan iemand mij bevestigen dat de knipperlichten maar 1 relais hebben? Dat je dus kan aansturen met de knipperstok als de gevarendriehoekknop?
2) Waar zit dat kreng? Volgens een kennis zou deze op positite E van de zekeringkast moeten zitten, maar die plek is leeg. Het plaatsen van een ander relais op die plek leverde ook niets op. Hij lijkt ergens rechts achter het stuur te zitten. maar daar zit alleen een kastje en geen zekering....

Grazie mille voor een tip.

Steven

Gerrets
Guru
Guru

RE: Relais knipperlichten (33 SW type 3)

do sep 13, 2007 14:28

Hoi Steven,

Dat kreng idd, ik heb ooit mijn hele dashboard open gehaald om dat ding maar te vinden! Hij zit rechts van je stuur achter het middenconsole. Je hoort em wel tikken en zoniet moet je even wat klappen aan die kant geven zodat ie dat wel gaat doen.

Het is wel zo dat het twee verschillende relais zijn, de zwarte is knipperlichten en de grijze is alarm lichten. Waarschijnlijk metaal moeheid heb er ook vaker last van gehad of je moet even kijken of de soldeer punten op de printplaat niet iets los zitten. Het beste is even een nieuw relais scoren op de sloop.

succes groet Tom

Ps: als je dat ding eruit hebt mooi op een plek bevestigen waar je er goed bij kunt.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 13, 2007 16:38

welk bouwjaar? Heb je het laatste type, dus met tiptoetsen voor alarrmlichten e.d.? Zo ja, dan zit er een hoog zwart relais rechtsonder je stuurkolom.
Die krngen zijn nog best duur ook. :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 13, 2007 16:47

Duur? Er is toch vast wel een functionerend exemplaar op de sloop of bij een forumlid te vinden voor minder?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do sep 13, 2007 16:50

amigos,

het is een type 3, met idd een soort van kastje rechts van het stuur. Als die hele console eruit moet, dan wordt een sh*t-klus voor zo even 1-2-3. Ik vond het vreemd dat de vraagbaak zegt dat in de zekeringskast het relais moet zitten terwijl dat niet zo is....verschil tussen de sedan en SW??

Hopen dat hij het zometeen doet, anders krijg ik weer van die boze blikken.... 8)

Steven

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 13, 2007 17:05

hoeft echt geen dashboard voor gesloopt te worden. gewoon achterover met je hoofd tegen de pedalen en ziet precies hoe en wat.

Dit type relais is dus wèl moeilijk zo niet onmogelijk goed tweede hands aan te komen. Of je moet het gewoon op de sloop tegenkomen. zit alleen op de laatste bouwjaren 33. Ook op de sedan overigens. Het is een relais met een stuk of 10 (!) pinnen. Vraag me niet waarom. (hebben hier in huis een auto staan met een knipperautomaat met twee aansluitingen en die doet precies hetzelfde, dus waarom zo'n ingewikkeld apparaat???)

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 13, 2007 19:38

Dit is waarschijnlijk niet de reden maar bij mijn Alfasud had ik in het begin dezelfde problemen. Dat werd veroorzaakt door een zekering in de zekeringkast. Beetje wriemelen et voila. Inmiddels is het opgelost. Je weet maar nooit tenslotte.

digiblast
Member
Member

do sep 13, 2007 22:34

Ik heb dit probleem 4 jaar terug ook gehad...
ff relais openmaken en de contacten doorsolderen/schoonmaken.
11-4-2003-21-2-2009 in het bezit geweest van een Alfa 33 flat four 1.4 ie '94 HL-PR-89 Afbeelding
2-2 2009-Fiat Barchetta Rosso'95.
12-3 2011-Alfa 156 1.8 Cf3 140pk

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr sep 14, 2007 08:18

Amici,

Bedankt voor de tips! ik zal dit weekend eens nadere inspectie plegen.

Het vreemde is wel, dat hoewel de knipperstok en alarmlichten een apart relais en zekering hebben, zij het beide tegelijkertjjd niet deden........iemand daar een oplossing voor behalve toeval?

Ciao

Steven

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Relais knipperlichten (33 SW type 3)

vr sep 14, 2007 08:30

Amici,

Bedankt voor de tips! ik zal dit weekend eens nadere inspectie plegen.

Het vreemde is wel, dat hoewel de knipperstok en alarmlichten een apart relais en zekering hebben, zij het beide tegelijkertjjd niet deden........iemand daar een oplossing voor behalve toeval?

Ciao

Steven
Apart relais???????? Nog nooit van gehoord! Ow ja, het kan natuurlijk ook aan de alarmlichtenschakelaar liggen.
Zet de richingaanwijzer eens aan en aai dan eens over de alarmlichtenschakelaar. Gaat de richtingaanwijzer het dan wel doen, dan weet je waar het an ligt. (raw is geschakeld 'door' de alarmlichtschakelaar) Bij het oudere type (schakelaars) komt dit evenals bij de 75 vaker voor.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr sep 14, 2007 09:06

Hey Sandro,

Da's een goede, al dacht ik dat ik dat in alle vreemde handelingen al ha dgeprobeerd. Ik zal da zeker proberen!

grazie.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do sep 20, 2007 07:53

..zucht...en zoals met vrijwel alle electraproblemen, heb ik er geen last meer van, knippert als een dolle.....

Ik hoop dat je alfetta wat eenduidiger in zijn ziektes wordt, al heb ik vernomen...

Bedankt voor de tips.
Steven

Remco S
Guru
Guru

do sep 20, 2007 20:55

Ik heb dit probleem 4 jaar terug ook gehad...
ff relais openmaken en de contacten doorsolderen/schoonmaken.
dit is de oplossing, je hebt waarschijnlijk een relais met 2 spoelen er in zitten(6 of 7 pootjes uit mijn hoofd gezegd) , dit relais is qua gewicht vrij zwaar waardoor de gesolderde pootjes los breken van het print plaatje. nu maakt waarschijnlijk alles weer contact, maar dat veranderd eerdaags weer.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr okt 12, 2007 19:20

..zucht...en zoals met vrijwel alle electraproblemen, heb ik er geen last meer van, knippert als een dolle.....
En tja....hij doet het weer niet, alsof het beestje aandacht wil. Ik heb inmiddels het relais gevonden :D met idd 9 draden of meer :?

Ik heb spanning aan de draden gemeten die van raw komen, en die veranderen keurig met het veranderen van de knipperstok. Knipperstokcontacten goed dus, lijkt me.

Als ik echter de alarmlicht schakelaar aanzet, gebeurd er niets. Wat uit het voorgaande even niet begrijp:

De SW is uit maart 93, heeft die nu 1 gemeenschappelijk relais of niet?

Groet,
Steven

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 12, 2007 20:40

[De SW is uit maart 93, heeft die nu 1 gemeenschappelijk relais of niet?

Groet,
Steven
Volgens mij heeft iedere auto dat!? Iid geval iedere auto die ik 'ken'. :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”