R11i

Lassen carr.. hoe??

di sep 11, 2007 11:52

Hallo!

Ik ben van plan op de langere termijn zelf wat plaatwerk te gaan uitvoeren. Ik ben benieuwd hoe mensen dat hier uitvoeren?

Ik ben bekend met het lassen met elektroden, is meer het betere braadwerk dan het daadwerkelijk lassen is. Ik denk zelf dat dit iets te heftig is voor een auto. Maar goed, ben nog niet ervaren in dit soort zaken.
Wat wordt het meest gebruikt voor het lassen van plaatwerk carroserie etc? Is dit autogeen? Of meer MIG/MAG (zelfde principe ander gas) Of TIG (moeilijke wijze van lassen)?

Graag zou ik ook willen weten wat een goed lasapparaat is voor een leuke prijs (merk, waar besteld etc..).

Nogmaals ik ben nog niet bekend in het laswereldje, maar lijkt me wel gaaf om te gaan oefenen.

bvd,

gr. Ralph.

Gebruikersavatar
Alfisti
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: za jan 08, 2005 20:02
Locatie: Rotterdam.

RE: Lassen carr.. hoe??

di sep 11, 2007 14:48

Klopt niet helemaal wat je schrijft Ralph,

Bij Tig-lassen (Tungsten Inert Gas) word een boog getrokken tussen een niet afsmeltende wolfraam elektrode en het te lassen materiaal. Toevoegmateriaal in de vorm van blanke draad kan met de hand worden toegevoerd. Bij Tig is het ook mogelijk om het materiaal gewoon dicht te vloeien.

Bij Autogeen lassen word het te lassen materiaal d.m.v een chemische reactie (verbranden van een gasmengsel) tot smelten gebracht waarna er toevoeg materiaal met de hand (draad) kan worden toegevoegd.

Bij Mig/Mag lassen (Metal Inert Gas/ Metal Active Gas) word gewerkt met een continue toegevoerde las draad.
Voor dun plaatwerk is Mig/Mag het beste. Waarom?????
- gemakkelijk zelf te doen (t.o.v Autogeen).
- weinig warmte in het te lassen materiaal (t.o.v Autogeen). Warmte in je materiaal veranderd de structuur waardoor dit kan gaan verouderen.

Zoals je zelf al schrijf ; Elektrode lassen is meer voor het grovere (dikke) werk. Autogeen gaat ook wel, maar beter is Mag.
Las benodigdheden zijn volop te koop bij de beter D.H.Z zaken.
Het bestaan van buitenaards, intelligent leven wordt bewezen door het feit dat ze nog steeds geen contact met ons gezocht hebben.

- Alfa Romeo Stelvio Q4 Super
- Abarth 124 Spider
- Giulia Bertone GTV 2000 (1974)

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4447
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Lassen carr.. hoe??

di sep 11, 2007 17:01

kijk eens op www.rustbuster.nl
aardige start als je nog niks van plaatwerk lassen weet.

mzzl,
dj

R11i

RE: Lassen carr.. hoe??

di sep 11, 2007 17:21

mooie site dank! Ga eens doorspitten etc..

Dus het meest ideale is een MAG machine.. dan leg ik daar mijn focus op iig.

Trouwens een Giulia?? Bekend met de WAC? Daar zag ik vandaag een dergelijk apparaat staan, heb me daar vandaag ingeschreven.

nogmaals bedankt, groeten.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7049
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Lassen carr.. hoe??

di sep 11, 2007 19:12

Toevallig heb ik vorige week mijn lasapparaat binnen gekregen, een Rehm Synergic pro² 170. Heb ik op het werk aangeschaft na een financiele meevaller van mijn moeder. tegen inkoopsprijs gekocht maar nog steeds een hoop geld...

Nu is het alleen zo dat ik de ballen verstand van lassen heb en dit apparaat niet voor beginners is. Op de Mig/Mag machines waar ik wel eens mee gelast heb zaten meestal 3 knoppen, aan/uit, draadaanvoersnelheid en stroomsterkte. Dit was nog wel te snappen... Mijn nieuwe heeft dus naast de aan/uit knop gewoon nog eens 6 draaiknoppen met allerlei instellingen...

Dus als iemand weet wat viertakt lassen of tweetakt lassen of pulsen precies inhoudt.... :shock:

Moet nu wachtten tot onze lasspecialist een keer tijd heeft om het mij uit te leggen. :(

Groeten Remco.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
christ70
Junior Member
Junior Member
Berichten: 55
Lid geworden op: di jun 27, 2006 09:44
Locatie: Tilburg
Contacteer: Website

RE: Lassen carr.. hoe??

di sep 11, 2007 21:42

Koop een goed MIG/MAG lasapparaat. In de volksmond wordt dit ook wel een 'CO2' lasapparaat genoemd. De hobby apparaten raad ik af. Koop liever een licht professioneel model. Heb ikzelf destijds ook gedaan en heb er erg veel plezier van gehad. Ik heb een Tico van 150A op 220V. Een model zwaarder werkte op 380V (krachtstroom) en dat wou ik niet. Met 220V kun je overal terecht. Huur of koop er een fatsoenlijke gasfles bij want die weggooi hobby dingen is k*t.
http://www.ticoweld.com/
Oefen eerst op de auto van je schoonmoeder... de resultaten zullen snel beter worden, je moet er wat gevoel voor krijgen.

Veel plezier :D
Alfa Romeo 159 SW 2.0JTDm Squadra Massimo ('11)
VW Golf 1.6 ('99) voor de vrouw ;-)

Gehad:
Fiat Bravo 1.9JTDm Squadra Medio ('07)
Alfa Romeo 156 SW 1.9JTD ('01)
Alfa Romeo GTV 2.0 ('80)

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

RE: Lassen carr.. hoe??

di sep 11, 2007 22:23

Ik ben me ook al een hele tijd aan het orienteren naar een goed apparaat. Ik heb op veel fora gelezen dat voor hobby-bob dit een zeer geschikt apparaat is.

http://www.rustbuster.nl/Lasapparaten/C ... vo_155.htm

Ik heb mijn keuze nog niet gemaakt, maar misschien helpt je het opweg.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
164 Shark
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 547
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 16:42
Locatie: IJmuiden
Contacteer: Website

Re: RE: Lassen carr.. hoe??

di sep 11, 2007 22:25

Oefen eerst op de auto van je schoonmoeder... de resultaten zullen snel beter worden, je moet er wat gevoel voor krijgen.

Veel plezier :D
:jumping:
Nu in bezit:
Spider Veloce ex-USA (carbs) (1978)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7049
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Lassen carr.. hoe??

di sep 11, 2007 22:27

Omdat ik van mening ben dat je beter een keer iets goeds kan kopen heb ik ook maar meteen een goede gekocht. voordeel is ook dat we ze op het werk verkopen en ook evt onderdelen/garantie makkelijk geregeld is. Heb er nu een 10l gasfles bij gekocht die ik als hij leeg is op het werk kan ruilen tegen een volle.

Ga binnenkort maar eens beginnen met oefenen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Lassen carr.. hoe??

di sep 11, 2007 22:36

cursus bij rustbuster doen, scheelt je mijn ellende van een leerweg van 10 jaar......


:wink:
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Andretti Molletti

Re: RE: Lassen carr.. hoe??

di sep 11, 2007 22:40

Ik ben me ook al een hele tijd aan het orienteren naar een goed apparaat. Ik heb op veel fora gelezen dat voor hobby-bob dit een zeer geschikt apparaat is.

http://www.rustbuster.nl/Lasapparaten/C ... vo_155.htm

Ik heb mijn keuze nog niet gemaakt, maar misschien helpt je het opweg.
Die staat al jaaaaren bij mij in de garage en is als hobby machine top of the range!!
Ik kan er behoorlijk netjes en bijna alles mee lassen.

Absolute aanrader!

Was destijds ook de reden voor mij om die lascursussen te starten, toen ik nog actief in de TC zat.
Rustbusters gaf betaalbaar cursus en bood een hoop voor het geld!
Eerdaags zijn er weer wel lascursussen via de club!

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Lassen carr.. hoe??

di sep 11, 2007 23:32

idd - die Cebora is een goede machine....voor de thuisklussert - dus kopen dat ding!

Lassen is één, plaatwerk zetten en weten WAAR je gaat lassen is twee.. Daar is nu eenmaal oefening voor nodig....
Veel beginners maken de fout om aan te hechten op te slechte delen (iets aangetast plaatwerk door corrosie staat garant voor een baggerresultaat - omdat het in te lassen deel al is gemaakt wil men het er toch inkrijgen(bakken)

Dus oefenen veel oefenen....oog krijgen voor uitzetten/krimpen - waar je strak een plaatdeel in kunt fixen/ en waar juist niet...enz enz enz enz

Je kunt bijvoorbeeld een top autospuiter zijn maar als je beroerd schuurt wordt het altijd huilen met de pet... :wink:
Laatst gewijzigd door giulia-tom op di sep 11, 2007 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

R11i

Re: RE: Lassen carr.. hoe??

di sep 11, 2007 23:33

Ik ben me ook al een hele tijd aan het orienteren naar een goed apparaat. Ik heb op veel fora gelezen dat voor hobby-bob dit een zeer geschikt apparaat is.

http://www.rustbuster.nl/Lasapparaten/C ... vo_155.htm

Ik heb mijn keuze nog niet gemaakt, maar misschien helpt je het opweg.
Ik zat te kijken naar die MIG 150, een wat kleinere, dus ook goedkopere... Aan de andere kant, je kan het maar beter gelijk goed doen.

Om even een duidelijk beeld te krijgen, wat is belangrijk bij een dergelijke machine, aantal amperes?? aantal liters gas?? welk gas??
Argon/H2/helium = MIG gas reageert niet met smeltbad. Is er nog een voordeel bij gebruik van deze gassen, misschien ook veiligheid?
MAG is voornamelijk CO2 = niet brandbaar etc dus veilig, beter resultaat omdat het reagert me het smeltbad? Makkelijk na te vullen, kosten hiervan?
Ik heb dit ook maar gejat van internet.

Lassen lijkt me heel koel, zeker als je het onder de knie hebt denk ik dat het veel voldoening geeft,

bedankt, groeten

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Lassen carr.. hoe??

di sep 11, 2007 23:41

Mig 150 is als startmachine prima hoor!

Aan je verhaal te zien heb je nog een lange weg te gaan en zal je eerst deze machine moeten "oplassen" Een zwaardere machine heeft voor jou niet veel zin.
Vergeet alle theorien die je nu van internet plukt - jij wilt auto's lassen - dus gewoon een CO2 machientje....30 tot 50 liter gasfles erbij...

O ja - doe dan ook maar een hefbrug....en veel gereedschap om het te lassen deel schoon te krijgen - te knippen/uit te snijden-slijpen....

Over een jaar of 3 spreken we verder... :wink: Ik bedoel het niet lullig maar het is wel realiteit: je auto opkrikken om de dorpel aan te pakken werkt niet echt, het resultaat zal navenant zijn.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: RE: Lassen carr.. hoe??

di sep 11, 2007 23:58

Lassen lijkt me heel koel, zeker als je het onder de knie hebt denk ik dat het veel voldoening geeft.
[Superflauwe modus aan] Het is juist heel heet [en weer normaal]

Neem een zo eenvoudig apparaat, zodat je de basis goed onder de knie krijgt. En oefenen,oefenen en nog eens oefenen.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”