KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Stationair toerental 2.5 V6.

wo sep 05, 2007 18:32

Ik heb een probleempje met het stationaire toerental van mijn 90 2.5. Al een tijdje duurde het even voordat het toerental zakte bij stilstand. Even liep hij 1500 toeren en dan zakt hij naar zo ongeveer 1000 op de meter. Nu blijft hij telkens op 1500 toeren draaien en klimt af en toe zelfs naar 2000. Ik heb het gasklephuis schoongemaakt. stationair regelschuif, lmmeter, alle slangen gecontroleerd op valse lucht. Gaskabel is gangbaar. Niks van dat alles.
Op deze foto zie je een potje ( vacuum? ) met een paar slangen eraan. Als ik 1 slangetje daarvan lostrekt loopt hij meteen een stuk langzamer. Hij loopt dan niet mooi maar wel op ong. 1000 rpm.

Afbeelding

Heeft iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Of komt iemand dit bekend voor?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Andretti Molletti

RE: Stationair toerental 2.5 V6.

wo sep 05, 2007 19:10

Geen idee!!!

Maarrrrrr ;) ik dacht eerst dat het de pulsatiedemper was en het benzine slangen waren, maar na langer kijken...
Zo te zien een eeeuh afremmenopdemotorgeefikmeerluchtklep
Dat is een emissie ding en als je een vd dikke slangen afstopt (zodat er geen valse lucht naar de motor kan, mis het euvel weg?
De bedoeling van het ding is bij afremmen op de motor en een sterke onderdruk in je inlaatspruitstuk, lucht om de smoorklep heen laten zodat het compressierem effect minder wordt en er ook minder olieverbruik is (tevens HC uitstoot vermideren). Als dat ding stationair al opengaat is de afstelling vd schroef rechts niet goed meer of is het ding stuk. Hij moet zo afgesteld zijn dat er bij stationair lopen (inlaatdruk ongeveer 40 a 50 kpa) geen klep open gaat en bij afremmen op de motor (inlaatdruk zakt naar ongeveer 30kpa absoluut) de klep wel opent.
Ik denk dat weglaten evt nog een redelijke optie is en dat het op de voor Nederland bedoelde modellen niet aanwezig was?? (is dit Zwitserse import oid?)

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Stationair toerental 2.5 V6.

wo sep 05, 2007 19:17

(is dit Zwitserse import oid?)
Heel goed. Het is idd een Zwitser. Wist niet dat dit niet op alle modellen zat. In mijn duitse handboek spreken ze van een unterdruck begrensungsventil. :shock: Maar iig bedankt voor je antwoord. :D Ik zal hem eens los gooien en kijken wat hij dan gaat doen. Met de airco aan zakt het toerental wel iets meer maar dat is natuurlijk logisch omdat die veel vermogen vraagt. Hij mag dan ook niet te weinig toeren draaien zonder airco aan.

Andretti Molletti

wo sep 05, 2007 19:22

ivm je airco zou je dan zo'n klep in diezelfde leidingen kunnen zetten als Yuri destijds in zijn "wat is dit topic" liet zien.
Elke klep die elktrisch met de airco schakelaar te bedienen is is goed in dit geval, dan nog wel even een afstelmogelijkheid voor het stationairtoerental met de airco aan maken 8)

Dat van die "Zwitser" was een educated guess :lol:

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 05, 2007 19:39

Ik snap het. Ik weet iets meer nu. Hartelijk dank. :thumbs: De airco werkt verder wel prima. Probleem doet zich eigenlijk nog maar een paar dagen voor. Voordien geen last behalve dat langzame terugvallen van het toerental.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 06, 2007 19:03

Ik heb het bewuste potje schoongemaakt. Met een schroevendraaier gekeken ( voor zover dat kan :shock: ) of de veer erin nog bewoog en het probleem is verholpen. Tot nu toe. Dus zover lijkt het erop dat de werkzaamheden vruchten hebben afgeworpen. :D

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 07, 2007 00:08

Je durft het niet te verweideren hè! Bang om naar een prius verbannen te worden? :lol:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 09, 2007 09:46

Pssst. Dat van die Prius zou je niet verder vertellen hè. :wink:
Omdat ik een katloze auto rij wil niet zeggen dat ik geen aandacht voor het milieu heb. :D

R11i

Re: RE: Stationair toerental 2.5 V6.

ma okt 01, 2007 20:53

Pssst. Dat van die Prius zou je niet verder vertellen hè. :wink:
Omdat ik een katloze auto rij wil niet zeggen dat ik geen aandacht voor het milieu heb. :D
Daar zoek ik ook nog een oplossing voor ;-) Alleen is dat geen prius...

Terug naar “Algemene Technische vragen”