mafkees

jtd start niet in 1 keer

di sep 04, 2007 17:20

Hallo,

mijn 1.9 Jtd 105 pk start de laatste tijd niet in 1 keer. Kan het zo zijn dat de gloeipluggen aan vervanging toe zijn? er is geen fout melding op het dashboard van de gloeispiraal.

Verder loopt de motor perfect rond, walmt niet etc.....

Of is er iets anders aan de hand?

Andretti Molletti

RE: jtd start niet in 1 keer

di sep 04, 2007 22:00

start niet of slaat niet aan dus?
Maakt nog al een verschil ;)

AlfaTony
Guru
Guru

di sep 04, 2007 23:10

Misschien 1 of 2 gloeispiralen defect.
Was bij mij ook het geval, gaf toen ook foutmelding.
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... eispiralen
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

mafkees

Re: RE: jtd start niet in 1 keer

wo sep 05, 2007 06:02

start niet of slaat niet aan dus?
Maakt nog al een verschil ;)
slaat dus niet aan in 1 keer, accu, startmoter etc zijn prima in orde :lol:

als ik voor de erste keer start dan wilt ie wel maar net niet :cry: en de 2e keer slaat ie wel aan :?

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo sep 05, 2007 10:03

als je em op kontakt zet en je wacht 5 seconden voordat je start, gaat het dan wel goed?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

mafkees

wo sep 05, 2007 16:58

ik wacht altijd 5 sec, totdat het voorgloeilampje uit is..........

nu heb ik vanmorgen 3x voorgegloeid, dus 3x het kontakt aan en weer uit, dan start ie wel in 1 keer :roll:

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo sep 05, 2007 17:36

dikke kans dat de gloeispiralen versleten zijn...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

mafkees

wo sep 05, 2007 18:37

dikke kans dat de gloeispiralen versleten zijn...
en dan geeft ie GEEN foutmelding?

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

wo sep 05, 2007 19:14

Hoeft niet nee , ik hen met mijn ex 156 jtd '99 de lmm , 2 verstuivers en 1 gloeispiraal kapot gehad , en geen enkel lampje oid op het dashboard(foutmelding) ging extra branden :?

Dus ook de wat modernere Alfa's zijn kwa electro niets beter/betrouwbaarder dan voorheen...
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Andretti Molletti

wo sep 05, 2007 19:15

Als het niet je gloeispiralen zijn, een een JTD gebruikt die pas bij buitentemp van ongeveer 10 graden en lager, is een optie de brandstoftoevoer.
In de tank zit een elektrisch pompje, en voorin de hogedrukpomp. Misschien dat na langer stilsatnd de brandstof terugloopt en het lang duurt voordat de boel weer luchtbel vrij is... dit is evt te testen door de druk op de common rail te meten middels de reeds aanwezige druksensor. vergelijk evt de spanning op deze sensor bij het starten met een andere JTD.. ik dacht zo rond de 1,3V uit mijn hoofd... is de spanning lager dan zal i per definitie niet aanslaan... Mogelijk dat die van jou er zo omheen hangt waardoor hij wel wat klappen geeft, maar net niet aanslaat.
Mogelijke testmanier is druksensor losnemen zodat er een noodloop ontstaat waardoor de JTD altijd inspuit! Als hij dan beter aanslaat is het een drukprobleem!

Gloeispiralen en druk meten dus...

mafkees

wo sep 05, 2007 19:25

Als het niet je gloeispiralen zijn, een een JTD gebruikt die pas bij buitentemp van ongeveer 10 graden en lager, is een optie de brandstoftoevoer.
In de tank zit een elektrisch pompje, en voorin de hogedrukpomp. Misschien dat na langer stilsatnd de brandstof terugloopt en het lang duurt voordat de boel weer luchtbel vrij is... dit is evt te testen door de druk op de common rail te meten middels de reeds aanwezige druksensor. vergelijk evt de spanning op deze sensor bij het starten met een andere JTD.. ik dacht zo rond de 1,3V uit mijn hoofd... is de spanning lager dan zal i per definitie niet aanslaan... Mogelijk dat die van jou er zo omheen hangt waardoor hij wel wat klappen geeft, maar net niet aanslaat.
Mogelijke testmanier is druksensor losnemen zodat er een noodloop ontstaat waardoor de JTD altijd inspuit! Als hij dan beter aanslaat is het een drukprobleem!

Gloeispiralen en druk meten dus...
Ok duidelijk verhaal \:D/ Maar hoe test ik de gloeispiralen? Kan ik die ook doormeten?

Andretti Molletti

wo sep 05, 2007 19:30

ampere meten.. per spiraal een 10-15 ampere...Spanning op de elektrische aansluitingen is geen garantie...
Desnoods bij uitgeschakelde motor je accustroom meten terwijl je het relais overbrugd... alleen weet ik even niet waar dat relais zit... dicht bij de kachelslangen zit een dik zwart relais(Tegen het schutboard) maar dat is dacht ik voor de gloeispiralen van de de verwarming.. is al weer wat jaartjes geleden dat ik er training op gegeven heb...

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

wo sep 05, 2007 19:32

weet niet of je ze kan doormeten,maar wat we op mn werk nog wel eens pogen is ff een booster(zon startpack) met de massa en de buitenkant,en dan de plus ff op de aansluiting houden,als ie goed is dan begint ie na een paar seconden te gloeien,het nadeel is dat je ze wel eruit moet halen,en dat ze na de test gloeiend(haha) heet zijn.

Mzzl Sander
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

wo sep 05, 2007 20:50

Hoe lang / km zit je brandstoffilter er inmiddels op? Bij een verzadigd brandstoffilter gaat die ook slechter starten namelijk...
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Terug naar “Algemene Technische vragen”