33 16V inhouden en lambda waarde. Serienummer injector?
Geplaatst: za sep 01, 2007 21:51
Omdat ik nog steeds aan het tobben ben met m'n 33 maar weer eens een vraag.
Hij houdt in en klinkt raar bij een motortemperatuur onder de 40°C en een buitentemperatuur boven de 20°C. Als de motor boven de 40 komt is er niets meer aan de hand, en als het buiten onder de 20 is er ook bijna niets mis. (Het probleem duurt steeds maar kort want als het buiten warm is, wordt de motor dat ook snel.)
Bougies, bougiekabels enz. zijn in orde en die lijken me ook niet met de temperatuur te maken hebben.
Nu dacht ik dat het de koelvloeistoftemp. sensor was, dus die stekker eens los gemaakt. En ja hoor toen was het over. Nieuwe sensor er in gedraaid in de overtuiging dat ik het probleem opgelost had, maar nee
Gisteren ben ik bij de garage eens naar de uitlaatgastester gegaan om te kijken of daar wat op te zien was, en dit was nog net apk waardig. Geen hele rare afwijkingen dus.
Echter, de lambdawaarde schommelde rond de 1.15 (terwijl dit rond de 1 hoort te zijn). En het CO gehalte was vrij hoog(net aan voor de apk). Een lambda boven de 1 is een arm mengsel, en bij een arm mengsel hoort een laag CO, toch?
Met een multimeter hebben we de spanning gemeten die de lambdasonde afgeeft, en die was gewoon goed. Een andere LMM heb ik ook al geprobeerd en dat helpt ook niet.
Zo ondertussen snap ik er dus niks meer van
Wie o wie weet raad.
Hij houdt in en klinkt raar bij een motortemperatuur onder de 40°C en een buitentemperatuur boven de 20°C. Als de motor boven de 40 komt is er niets meer aan de hand, en als het buiten onder de 20 is er ook bijna niets mis. (Het probleem duurt steeds maar kort want als het buiten warm is, wordt de motor dat ook snel.)
Bougies, bougiekabels enz. zijn in orde en die lijken me ook niet met de temperatuur te maken hebben.
Nu dacht ik dat het de koelvloeistoftemp. sensor was, dus die stekker eens los gemaakt. En ja hoor toen was het over. Nieuwe sensor er in gedraaid in de overtuiging dat ik het probleem opgelost had, maar nee
Gisteren ben ik bij de garage eens naar de uitlaatgastester gegaan om te kijken of daar wat op te zien was, en dit was nog net apk waardig. Geen hele rare afwijkingen dus.
Echter, de lambdawaarde schommelde rond de 1.15 (terwijl dit rond de 1 hoort te zijn). En het CO gehalte was vrij hoog(net aan voor de apk). Een lambda boven de 1 is een arm mengsel, en bij een arm mengsel hoort een laag CO, toch?
Met een multimeter hebben we de spanning gemeten die de lambdasonde afgeeft, en die was gewoon goed. Een andere LMM heb ik ook al geprobeerd en dat helpt ook niet.
Zo ondertussen snap ik er dus niks meer van
Wie o wie weet raad.