witte
Full Member
Full Member
Contacteer: ICQ

wat voor olie in de bertone

za sep 01, 2007 17:19

na van alles hier te hebben gelezen en bij de garage diverse meningen te hebben gekregen toch een vraag over de olie;

Ik heb pas een GTjunior 1600 gekocht ut 1972, er zit een 2 ltr blok in wat volgens de info 20.000 km zou hebben gelopen. Motor loopt prima en het olie verbruk is op dit moment ongeveer 1 ltr op 2000 km bij iedere dag stevig rijden heen en weer naar het werk, ongeveer 70 km. Auto rijd op loodvrij 95 goed en snel. Lekt van onderen wel wat olie maar ja, welke niet zeiden ze bij de Doorn en van Top.Zag er allemaal gewoon goed onderhouden uit.

Bij het kopen werd gezegd dat er Agip half syntetisch in ging. Bij de garage Sam van Lingen waren de meningen verdeeld. Uiteindelijk werd via Utrecht verteld dat er in deze auto gewoon 5W40 kon. Dus dat doe ik dan maar............maar nu de vraag;

is dit wel verstandig ???

eelco

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: wat voor olie in de bertone

za sep 01, 2007 17:30

Schadelijk is het zeker niet. Maar in jou geval zou ik een 15w50 of een 20 w50 gaan gebruiken. Dat geeft wat minder olieverbruik en is gewoon wat Alfa altijd voor de oude Nordjes voorschreef. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

witte
Full Member
Full Member
Contacteer: ICQ

zo sep 02, 2007 18:44

maakt het merk ook nog wat uit ?

Andretti Molletti

zo sep 02, 2007 19:01

Gezien de lekkage (zullen de keerringen wel zijn) en het type motor, zou ik niet eens een 15W40 overwegen
20W50 en een bekend merk.. ikzelf heb n tijdje Euroil gereden maar merk toch dat dat meerverbruik geeft t.o.v. bv Castrol
Koop een A-merk en een liefts hoog getal (viscositeit) na de W dus 50 of 60. Syntheet of halfsynstheet is beter dan mineraal, maar een volsyntheet is voor dagelijks verkeer wat overdone. Kijk ook eens naar de SAE specifikaties.. SH SJ SI etc... een hogere tweede letter in het alfabet geeft een hogere (modernere) kwaliteit aan!

Terug naar “Algemene Technische vragen”