Minne F
Newbie
Newbie

Nokkenassen 750 motor

wo aug 29, 2007 23:17

In mijn giulietta berlina ( 750 serie) zitten de standaard nokkenassen en de motor wordt gevoed door een tweetraps solex. De nokken hebben slechts een lift van 8.6 mm. Dit maakt dat het motortje vrij veel koppel heeft op lage toerenetallen, maar graag had ik wat meer pit in hoger toeren gekregen door nokkenassen van een serie 105 motor of later te gebruiken. Blijkt nu dat dit niet mogelijk is doordat de lagering van de nokenassen 750 kleiner is dan die van meer courante 105 serie. Heeft er iemand enig idee wat de exacte afmetingen van de diameter van de lagering van beide nokken assen is en ofdat het latere type kan geslepen worden totdat deze passen in de Giulietta.
Andere ideeen zijn ook welkom

MVG
Giulietta berlina '59
Junior '69
75 T-spark '91
159 TI 2011

Andretti Molletti

RE: Nokkenassen 750 motor

wo aug 29, 2007 23:37

Is wel op te zoeken, maar als je gaat slijpen aan nieuwere nokkenassen met een grotere lagerdiameter hebben ze ook een grotere GRONDcirkel!
Dat betekend dat je een negative klepspeling krijgt en dus ook je nokken moet gaan slijpen!!
Ik heb bakken vol nokkenassen die kun je zo komen vergelijken, maar tis niet naast de deur he!

Minne F
Newbie
Newbie

RE: Nokkenassen 750 motor

do aug 30, 2007 01:25

Thanks
Dus dit is blijkbar niet zo evident. er komt wat rekenwerk bij kijken. Bovenden heb ik reeds op een klep een speling van amper 1.5 mm na het plaatsen van nieuwe kleppen klepveren en inslijpen.

Wat zijn doenbare ( prijs) oplossingen

Mogelijkheid 1: kulas van 1300 ( 105) op het onderblok plaatsen. Is dit mogelijk?
Mogelijkheid 2: originele nokenassen nokken laten slijpen ( adresje prijs? afstand geeen probleem)
Mogelijkheid 3 : een setje veloce stokken op de kop tikken ( duur en blijkbaar zacht materiaal dus slijtgevoelig)
Mogelijkheid 4 : colombo en bariani maar er is niets te vinden op hun website

shoot your remarks
Giulietta berlina '59
Junior '69
75 T-spark '91
159 TI 2011

Terug naar “Algemene Technische vragen”