Jan M
Advanced Member
Advanced Member

buiten slapende 75TS

di aug 28, 2007 19:09

Wat voor problemen kan je verwachten bij een 75TS die al 3 tot 4 jaar stilstaat??
Staat in Belgié en ben wezen kijken met het volgende resultaat:

Moet nieuwe accu in, geen probleem
Massakabel van accu naar carrosserie is de isolatie er af gesmolten, is heftige kortsluiting geweest
Remmen zaten niet vast, ook weer geen probleem
Vernellingsbak in 5 en duwen, de motor draaide, zat dus niet vast.
koelvloeistofres. voor 1/4 gevuld. In de slang boven de radiateur geknepen, niveau in tankje daalde gezwind.
kan duiden op lekke radiateur of lekke waterpomp. Niet aan kunnen wijzen.
Kriksteun rechtsvoor, welke kriksteun. Overige 3 aanwezig zonder roest.
Schuifdak (origineel met dun hemeltje) zitten krassen op wegens schuiven langs het dak aan de binnenzijde van het dak.
Binnenzijde niet nat, geen condens op de ruiten o.i.d.
Op de "bekende" plaatsen redelijk roestvrij, op de res.wielbak na, Interieur netjes en kompleet.

Nu de vraag: naast het reguliere zoals nw remvloeistof, motorolie en filter, kogels en rubbers. waar moet ik nog meer op rekenen.

Groet, Jan.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: buiten slapende 75TS

di aug 28, 2007 19:19

Remrevisie. Schijven verrot, klauwen vast. Hulpkoppelingcilinder lek. Koppeling vast/plakt. Electrische storingen. Overal. Gezien je tekst lijkt het meer een onderdelen auto. Zal vast niet veel kosten vermoed ik. Het weer rijdbaar maken wel.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: buiten slapende 75TS

di aug 28, 2007 19:32

Wat voor problemen kan je verwachten bij een 75TS die al 3 tot 4 jaar stilstaat??
Staat in Belgié en ben wezen kijken met het volgende resultaat:

Moet nieuwe accu in, geen probleem>klopt
Massakabel van accu naar carrosserie is de isolatie er af gesmolten, is heftige kortsluiting geweest>kortsluiting; te verwachten electronische troubles
Remmen zaten niet vast, ook weer geen probleem >zoals KAS zegt, dikke kans dat na enkele keren remmen alles vast zit, moet allemaal los en schoongemaakt worden
Vernellingsbak in 5 en duwen, de motor draaide, zat dus niet vast.> hele grote beurt met verse bougieskables verdelerkappen etckoelvloeistofres. voor 1/4 gevuld. In de slang boven de radiateur geknepen, niveau in tankje daalde gezwind.
kan duiden op lekke radiateur of lekke waterpomp. Niet aan kunnen wijzen. klopt, dus een van beide delen zal vernieuwd moeten worden
Kriksteun rechtsvoor, welke kriksteun. Overige 3 aanwezig zonder roest. Laswerk= standaard aan een 75 , kijk maar eens aan de binnenzijde bij de achterwielen,dorpels achter de skirts, buitenschermen achter de wielranden, bevestiging voorwielophanging aan chassis, afwatering voorruit onder paravent etcSchuifdak (origineel met dun hemeltje) zitten krassen op wegens schuiven langs het dak aan de binnenzijde van het dak.Standaard kwaal bij schuifdak in een 75 Binnenzijde niet nat, geen condens op de ruiten o.i.d.
Op de "bekende" plaatsen redelijk roestvrij, op de res.wielbak na, Interieur netjes en kompleet.

Nu de vraag: naast het reguliere zoals nw remvloeistof, motorolie en filter, kogels en rubbers. waar moet ik nog meer op rekenen.

Groet, Jan.
Ik begrijp uit je eerdere posts dat t deze auto zou moeten worden omdat ie de goede kleur heeft? Ik zou liever op zoek gaan naar eentje die gewoon apk heeft en geen laswerk behoeft en de kleur op t 2e plan laten komen..(of je moet graag veel werk willen verzetten.. :wink: )
Ik denk dat ik weet welke advertentie het is, zwerft al heel lang over kapaza.be voor 2k?
Koop je in NL een betere basis voor denk ik.. :wink:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

alfa147man
Full Member
Full Member

di aug 28, 2007 19:33

als de massakabel gesmolten is zou ik ook eens grondig de zekeringendoor inspecteren. En indien mogelijk kijk je ook best eens daar achter (paar vijsjes los en je kunt zien of er achter de zekeringendoos geen gesolten draden zitten)
Electronische problemen zijn geen pretje, maar als de kabelboom schade heeft kun je die best ineens vervangen. ik ben er zeker van dat er genoeg kabelbomen van sloop-alfa 75s beschikbaar zijn.

Zoals KAS al aangeeft kunnen de remmen grote ellende veroorzaken. Gumvorming van de loodvrije benzine in de tank en leidingen kunnen ook last veroorzaken. Radiatorslangen, ophangingsrubbers, inlaatrubbers zullen kleine of grote scheurtjes hebben.

Wat je niet kunt controleren zonder te rijden is de sleet van de synchro's. En als de bak uit z'n achteruit springt moet ie zeker een revisie krijgen. Kost ook een behoorlijke som, als je dit moet laten doen.

Beetje doorsparen en een gekeurde 75 kopen kan voordeliger zijn, sleutelplezier heb je zowiezo aan een 75.

Mocht je 'm kopen hou ons dan op hoogte met dit project!

groeten

Stefaan
** 147TS, 75TS **

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

di aug 28, 2007 19:59

Dank voor jullie (o zo snelle) reactie.'t is inderdaad die van 2K, heb 1K geboden en zou nog terugbellen.
Er staat nog een groene met 4 e-ramen en schuifdak in B ook op kapaze waar 0,3K op geboden is,
en had het idee om die als donor te gebruiken.

Op het laswerk na, kan ik het overige zelf uitvoeren.
Alleen gaat dat dus een jarenplan worden, en wil ik dat wel. Want ik wil er volgend jaar wel 2x mee naar Assen (Italia en SS)

Misschien moet ik dan toch maar een andere kleur zoeken.

groet, Jan

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 28, 2007 20:25

Koop een goede. Kost iets meer in het begin maar wordt uiteindelijk veel goedkoper. Schuren, strakmaken en groen spuiten is dan nog een optie.

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

di okt 09, 2007 19:58

Dank jullie wel voor de raad om door te sparen.
Vandaag gekocht!!!!!!!!!!!!!

Nog wel redelijk wat technische dingetjes aan te doen, maar een (volgens mij) goede carr.

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=26024

groet Jan.

Terug naar “Algemene Technische vragen”