Na de Bella eens verwent te hebben met een sopje en een doekje, maak ik altijd nog even een rondje in en om de auto. Even de verlichting en de vloeistoffen controleren. Nooit echt vreemde dngen kunnen constateren tot vandaag!(na een week stil te hebben gestaan ivm vakantie).
Het niveau van het koelvloeistofresevoir stond dit keer ver onder de min. Vreemd, want ik controleer het bijna iedere 2 weken, en in februari van dit jaar heeft ze een kleine beurt gehad waarbij de vlkoeistoffen zjn vervangen. Tevens zou dit de eerste keer zijn dat het vloestoif onder de min. Ik heb verder geen lekkage oid kunnen ontdekken rond het reservoir zelf, de radiator of kleppendeskel (op een klein beetje zweten na). Er zit ook geen derrie of olieresten het reservoir of de dop.
Eerder vermoedde ik wel dat de termostaat het enige tijd geleden het heeft begeven, want de temperatuur loopt niet hoger op dan 60-70 graden. Tenzij je in stationair de motor laat draaien in een file oid. Dan loopt deze in eens tot aan de 90 graden, niet hoger.
Is dit mogelijk een gevolg van... ?
Verder...verontrustte mij het volgende...
Bij het stationair draaien klinkt er een lichte zachte tik onder in het blok. Ik heb verder nog niet gereden om te horen of het dan ook hoorbaar is. Het verhaal van de beruchtte Boxer motor meteen bij mij naar boven kwam...
Wie-o-wie heeft wijze raad voor deze bevindingen?
BTW: het betreft hier een AR 146 1.4 TS 16V (1998)