Alfisti Gianluca
Member
Member

Koelvloeistofprobleem en een tik

ma aug 27, 2007 14:18

Na de Bella eens verwent te hebben met een sopje en een doekje, maak ik altijd nog even een rondje in en om de auto. Even de verlichting en de vloeistoffen controleren. Nooit echt vreemde dngen kunnen constateren tot vandaag!(na een week stil te hebben gestaan ivm vakantie).

Het niveau van het koelvloeistofresevoir stond dit keer ver onder de min. Vreemd, want ik controleer het bijna iedere 2 weken, en in februari van dit jaar heeft ze een kleine beurt gehad waarbij de vlkoeistoffen zjn vervangen. Tevens zou dit de eerste keer zijn dat het vloestoif onder de min. Ik heb verder geen lekkage oid kunnen ontdekken rond het reservoir zelf, de radiator of kleppendeskel (op een klein beetje zweten na). Er zit ook geen derrie of olieresten het reservoir of de dop.

Eerder vermoedde ik wel dat de termostaat het enige tijd geleden het heeft begeven, want de temperatuur loopt niet hoger op dan 60-70 graden. Tenzij je in stationair de motor laat draaien in een file oid. Dan loopt deze in eens tot aan de 90 graden, niet hoger.

Is dit mogelijk een gevolg van... ?

Verder...verontrustte mij het volgende...
Bij het stationair draaien klinkt er een lichte zachte tik onder in het blok. Ik heb verder nog niet gereden om te horen of het dan ook hoorbaar is. Het verhaal van de beruchtte Boxer motor meteen bij mij naar boven kwam...

Wie-o-wie heeft wijze raad voor deze bevindingen?
BTW: het betreft hier een AR 146 1.4 TS 16V (1998)
Ex-Alfa Romeo 146 1.4 TS 16v Junior

Naath
Newbie
Newbie

RE: Koelvloeistofprobleem en een tik

di aug 28, 2007 09:04

De temperatuur tijdens rijden en stilstaan is niets bijzonders. De fan komt in bij ongeveer 90 graden. Tijdens rijden heb je voornamelijk koeling van de rijlucht en dan ligt de temperatuur onder de 90. 60 -70 is een mooie temperatuur.

Je lekkage zou van een versleten waterpomp kunnen komen. Waarschijnlijk is die nog niet zo heel erg versleten omdat je na een week nog steeds vloeistof in het expansie vaatje had. Het zachte tikken zou ook daarvandaan kunnen komen.

Kijk eens met stilstaande motor naar de waterpomp en probeer de poulie heen en weer te bewegen (niet draaien). Zit er speling op en lekt er dan wat koelvloeistof uit de pomp ? Zo ja, dan is het tijd om je waterpomp te vervangen.
Nu: , 159 sportsw.3.2 Q4 (2006), Giulietta QV(2011), Alfetta GTV 6 (1984) met 3.0 motor en versn.bak uit Alfa 75
Vroeger: GTV 3.0 V6 24V L, 166 2. 5 V6, GTV 2.0, 75 3.0 V6 America, 146 2.0, 75 2.0, 156 sportswagon 2.0, 33 1.7QV, 33 1.4, 33 1.3S

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Koelvloeistofprobleem en een tik

di aug 28, 2007 10:12

:shock: :?: Je hoorde een tik in jouw 1.4 TS en een verhaal over de beruchte Boxermotor komt bij jou naar boven.....verklaar dat eens?? I am lost here....

Tik onder in jouw blok, hmmm bij een TS kunnen de drijfstanglagers je parten spelen - echter weet de forumlezer niet van kmst - of ie het koud niet heeft ....en blijft het diagnose op afstand.
Als ik gelijk heb dan is het raadzaam hier niet mee rond te rijden en de auto niet zwaar te belasten... :!: Snel vervangen voordat de krukas wordt aangevreten want dan wordt het een motorwissel...nu vallen de kosten nog mee...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Alfisti Gianluca
Member
Member

Re: RE: Koelvloeistofprobleem en een tik

di aug 28, 2007 11:38

Bedankt voor de eerste reacties! Als iemand anders nog ideeen/tips/oorzaken/oplossingen kan noemen, ze zijn van harte welkom!
:shock: :?: Je hoorde een tik in jouw 1.4 TS en een verhaal over de beruchte Boxermotor komt bij jou naar boven.....verklaar dat eens?? I am lost here....
Ik had dit topic eerst op het forum van de AR145Club gezet, en copy-paste hier gezet. Vandaar dat je 'lost' geraakt bent... :oops: :wink:

Maar goed...de tik is te horen bij een koude motor, heb nog geen stuk gereden om te horen of het ook bij een warme motor te horen is. Moet ik nog even doen, maar was idd bang voor het ergste toen ik het tikje hoorde, vandaar dat ik er nog niet me heb gereden. Ging uit van het ergste na dat de verhaal op het forum van de AR145Club.... :shock:

BTW: Voor de verdere info km-stand: 198.000

Als ik me nu achteraf bedenk....we hebben wel erg lang in de file gestaan opweg naar Zandvoort op een zomerse zondag... volle zon, langzaam rijden/stilstaand motor aan, motor uit omdat er geen beweging in zat...zowel heen als terug...zou dit misschien oorzaak kunnen zijn voor het verdwijnen van zoveel koelvloeistof?
Ex-Alfa Romeo 146 1.4 TS 16v Junior

Terug naar “Algemene Technische vragen”