alfa147man
Full Member
Full Member

ATE HRC opinie van 75 rijders + info

vr aug 24, 2007 21:03

Hallo iedereen.

ik rij nu met m'n 3e 75 en ook deze heeft het. Een ietwat vaag gevoel in het rempedaal en een vertraging die pas te merken is wanneer het pedaal bijna volledig ingedrukt is. Alles is origineel en goed ontlucht.
Vandaar dat ik overweeg een upgrade te doen. Ik heb al gelezen op het forum dat enkel rvs remleidingen vooraan niet de gewenste oplossing biedt.
Iemand sprak me onlangs van HRCs van het merk Até of ATE. Die zouden sneller de remmen doen bijten.
Nu wou ik eens informeren of er hier mensen zijn die tevreden zijn over deze ATE HRC, al dan niet met extra aanpassingen.
Is deze simpel te plaatsen? Passen de bestaande Remleidingen op deze HRC zonder problemen?
bij Tuynder zijn ze nog beschikbaar.

Ik wil m'n 75 vrij origineel houden, maar al wat kan verbetert worden zonder APK-problemen wil ik onder handen nemen.

A presto,

Stefaan
** 147TS, 75TS **

erikg

RE: ATE HRC opinie van 75 rijders + info

za aug 25, 2007 16:02

je kan 2 dingen proberen

1 hrc van 22mm monteren komt je pedaal iets omhoog

2 de achterkant omhoog zetten als je je remmen ontlucht

dan denk ik dat je van je probleem af bent

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: ATE HRC opinie van 75 rijders + info

za aug 25, 2007 19:40

je kan 2 dingen proberen

1 hrc van 22mm monteren komt je pedaal iets omhoog

2 de achterkant omhoog zetten als je je remmen ontlucht

dan denk ik dat je van je probleem af bent
1 ??? Er zit standaard toch al 22mm op, toch? Verder zou het geen verschil moeten maken, welk merk HRC, hoewel ATE een iets betere reputatie heeft, wat duurzaamheid aangaat.

2 Helemaal juist: je krijgt je achterremmen gewoon NIET ontlucht als de auto niet enorm scheef staat!

3 Zijn je remblokken en/ of schijven niet verglaasd? :!: Zo ja, loshalen en zeer grondig opschuren!

4 goodridge remslangen geven WEL een enorme verbetering! :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

alfa147man
Full Member
Full Member

za aug 25, 2007 22:28

Ja standaard is dat 22mm.
Ik had gehoord dat ATE andere dichtingen gebruiken die omwille van hun vorm sneller druk kunnen opbouwen.

De kont van de 75 omhoog dus. Als ik 'm bij de dion-as optil, hoe hoog zet ik 'm dan best omhoog. Tot de klauwen ter hoogte van het reservoir komen? Dit zal ook niet simpel zijn. De wagen in vitesse zetten zal niet helpen om te voorkomen dat ie vooruit rolt... Balkjes voor en achter de voorwielen en opkrikken die handel... Tricky

Remmen zijn niet glazig of zo.

Die remslangen blijven dus een optie om te steken.
** 147TS, 75TS **

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

za aug 25, 2007 23:38

Remmen van een 75 ontluchten is gedoe. Auto flink voorover zetten helpt enorm.
Dat ate hoofdremcilinder het verschil zou maken tov ander merk geloof ik ook niet. Ate heeft wel een goede naam, dat wel.
Goodridge slangen scheelt maar er zijn genoeg auto's die bewijzen dat je ook met standaard remslangen goed kunt remmen.
Persoonlijk denk ik dat het beroerde remmen van 75's voor een deel aan de brembo tangen voor ligt. Die zijn wel lekker licht maar ook te slap denk ik. Vind tenminste dat m'n alfetta gtv lekkerder remt dan een 75 met brembo tangen. De gtv heeft lompe zware Ate tangen.
BTW: de brembo tangen van een 75 hebben origineel 8.8 bouten heb ik pas ontdekt :!: Wist niet eens dat 8.8 uberhaupt ooit gebruikt is in remtangen.

Mzzl,
DJ

alfa147man
Full Member
Full Member

ma aug 27, 2007 19:21

Bedankt voor de info. Vandaag de handrem een ietsje bijgesteld en dat leek ook nog wat op te leveren wat het inkorten van de pedaaslag betreft.
@DJ welke bouten had je dan verwacht? 12.8 of zo?
Jammer dat die Brembo's niet zo super blijken, ik heb er net nog een paar gevonden in de schuur. Die kwamen van een 75 Turbo maar zullen wel dezelfde zijn dan een TS. Met die te steken win ik dus niks.

Alé voor de rest geen mensen die ooit op hun transaxle de overstap hebben gemaakt naar ATE?
Laat jullie horen hé :-)

groeten
Stefaan
** 147TS, 75TS **

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 27, 2007 19:29

De HRC bevat twee zuigers, waarbij de eerste eerst gaat remmen (denk voor) en die neemt daarna achter mee, of net andersom, dat weet ik niet meer precies.
Als er een van de zuigerrubbers is versleten, dan rem je nog wel, maar krijg je een diep zittend pedaal. Dus vervangen (kan ook heel tricky zijn,als uiteindelijk de andere ook slecht wordt!).

Ten tweede: na een dagje gassen op assen moet je de achterremmen opnieuw stellen, dan komt je pedaal weer op niveau, anders trap je eerst een flink eind 'naar achteren weg' zonder echt te remmen, althans achter.
Alfa romeo: The art of the machine!

GTV
Guru
Guru

ma aug 27, 2007 19:38

Er schijnt ook een grotere HRC op te passen van een type BMW (weet ff niet meer welke) dat moet ook wat meer remkracht opleveren.
En idd mijn GTV remt ook stukken beter met die stalen klauwen en gewone schijven, raar maar waar :shock:

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 27, 2007 20:20

waarom andere spullen erop doen terwijl een goede standaard 75 wel goed remt??

er is dus iets niet helemaal goed, waardoor het rempedaal laag zit! (er wordt hier niet gesproken over het verbeteren van de 75 remmen terwijl deze goed zijn)

koop gewoon een NIEUWE hrc (niet 2de hands gaan halen, want ik heb er ook eerst 2 gehad en toen was ik het beu)
ontlucht dan goed en in de juiste volgorde en kijk voor de zekerheid je remslangen na of deze nog goed zijn
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma aug 27, 2007 20:35

Begrijp ik goed dat het brembo voordeel bij een TS niet echt een voordeel is :wink:
Dan kun je toch beter een omgebouwde IE hebben :lol:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 27, 2007 20:41

Het is de indruk van 1 persoon (niet dat het dan niet waar kan zijn, overigens), dus om dat dan meteen tot een gegeven te bombarderen lijkt me wat voorbarig.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma aug 27, 2007 20:57

Bombarderen :?
Dat is wel erg overtrokken, was meer cynisch bedoeld!

Maar als de verschillen idd klein zouden zijn blijft er weinig meer over :wink:

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 27, 2007 20:57

Als je te veel vrije ruimte tussen blok en schijf aanhoud achter krijg je ook een te diep zittend pedaal (max 0.3mm ertussen dacht ik?)
Vorige week nog aardig ztitten klooien met Theo Romeo's rees 75 omdat t pedaal diep bleef. Heeft er wel probleemloos de sportklasse mee gereden zaterdag en zondag... :wink:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

alfa147man
Full Member
Full Member

ma aug 27, 2007 21:19

wat de speling achter betreft tussen remblokjes en schrijf vind ik in de meeste boeken 0.1mm terug.
Dit heb ik opgemeten en dat was tussen de 0.1 en 0.2mm. De handrem heb ik ook nog eens afgesteld dus achteraan is alles ok.
Blijkbaar heeft het 'fijn' afstellen zijn effect gehad op het rempedaal. Deze heeft nu bij halfweg intrappen al wat meer druk opgebouwd.
Dat het allemaal niet superstrak aanvoelt (ben nu eenmaal een 147 gewoon 8) ) lag volgens mij dus aan de HRC. Vandaar mijn vraag in dit topic.

We gaan stap voor stap verbeteringen zoeken, en de suggesties die ik ontving zijn dus meestal persoonlijke bevindingen. De ene vind Ferrodo SD2500 goed, de ander vind ze koud niet zo goed. Sommigen bejubelen RVS leidingen, de andere vind de gewone leidingen ook goed. Hetzelfde met de schijven en HRC... En zo hebben we het ganse remcircuit bijna gehad zeker :-)

Mogelijk plaats ik toch maar eerst rvs leidingen alvorens de hrc te vervangen. Een reeks nieuwe powerflex bussen voor de ophanging heb ik ook al in gedachte. Dan is al dat 17jarig rubber gedoe ineens vervangen!

Alles zou toppie moeten zijn tegen dat de Gilbert Staepelaere Memorial rally van start gaat. Rittensport is best fijn en deze rally is dan ook geschikt voor minder getrainde 'rittensporters' zoals mezelf.
** 147TS, 75TS **

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: ATE HRC opinie van 75 rijders + info

ma aug 27, 2007 22:01

Als je te veel vrije ruimte tussen blok en schijf aanhoud achter krijg je ook een te diep zittend pedaal (max 0.3mm ertussen dacht ik?)
Vorige week nog aardig ztitten klooien met Theo Romeo's rees 75 omdat t pedaal diep bleef. Heeft er wel probleemloos de sportklasse mee gereden zaterdag en zondag... :wink:
Grtz,fRank
Pedaal zit inderdaad diep maar remt wel verschrikkelijk hard, nog nooit zo goed geweest..., maar wel met 105 serie remklauwen vanachter.
Met zo'n 17 jaar 75 ervaring geloof ik er niet meer in dat het rempedaal van een 75 ooit reeds "hoog" aangrijpt. Ik ben er wel van overtuigd dat een 75 heel goed kan remmen, ook met Brembo klauwen. Kijk maar op de Challenge 75's.
Gewoon erg goede remblokken kopen!
Theo Romeo
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”