Mijn 75 QV blok is gereviseerd. Alles behalve de nokkenassen.
Ik neem aan dat het een QV motor is, motronic is aanwezig en ook de bepaalde "pulie" is te zien.
Nu het probleem:
Huidige nokkenassen zijn verrot, worden vervangenen door Cat Cam nokkenas-replica van de SZ/ QV motor.
Lengte en diktes zijn overeenkomstig, echter de nokkenassen vallen niet helemaal goed in de koppen. 1 mm missen ze. Hierdoor draaien ze niet meer rond.
Nokkenassen komen bij SaVaLi vandaan. Hier hebben we een uurtje of wat aan gemeten. De huizige nokkenassen zijn hetzelfde op 1 punt na:
Als een nokkenas in een kop valt, zijn er 4 punten waar de nokkenas de kop raakt, hier komen een soort van lagers ( ik weet de term niet ). Op het tweede punt is er een ruimte bij de Cat Cam/ originele SZ/QV nokkenas van 27 mm, bij degene die er nu in meet deze 31 mm. Hierdoor past het geheel dus niet meer.
Motor staat bij JS Racing. Daar denkt men dat er verschillen zitten tussen de verschillende 3 liter modellen (van de 164 en de 75), waardoor er tevens verschillende nokkenassen zouden zijn. Echter bij Savali, Jan Zondags denkt men dat er maar 1 SZ/ QV nokkenas bestaat en ook 1 America as. Alle passen overigens op elke 3 of 2.5 !!! kop.
Waar gaat het verkeerd?