Michel vd Grinten
Guru
Guru

Nokkenas probleem OPGELOST

di aug 21, 2007 18:56

Mijn 75 QV blok is gereviseerd. Alles behalve de nokkenassen.
Ik neem aan dat het een QV motor is, motronic is aanwezig en ook de bepaalde "pulie" is te zien.

Nu het probleem:

Huidige nokkenassen zijn verrot, worden vervangenen door Cat Cam nokkenas-replica van de SZ/ QV motor.
Lengte en diktes zijn overeenkomstig, echter de nokkenassen vallen niet helemaal goed in de koppen. 1 mm missen ze. Hierdoor draaien ze niet meer rond.

Nokkenassen komen bij SaVaLi vandaan. Hier hebben we een uurtje of wat aan gemeten. De huizige nokkenassen zijn hetzelfde op 1 punt na:
Als een nokkenas in een kop valt, zijn er 4 punten waar de nokkenas de kop raakt, hier komen een soort van lagers ( ik weet de term niet ). Op het tweede punt is er een ruimte bij de Cat Cam/ originele SZ/QV nokkenas van 27 mm, bij degene die er nu in meet deze 31 mm. Hierdoor past het geheel dus niet meer.

Motor staat bij JS Racing. Daar denkt men dat er verschillen zitten tussen de verschillende 3 liter modellen (van de 164 en de 75), waardoor er tevens verschillende nokkenassen zouden zijn. Echter bij Savali, Jan Zondags denkt men dat er maar 1 SZ/ QV nokkenas bestaat en ook 1 America as. Alle passen overigens op elke 3 of 2.5 !!! kop.

Waar gaat het verkeerd?
Laatst gewijzigd door Michel vd Grinten op di aug 28, 2007 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

LENZ
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Nokkenas probleem HELP

di aug 21, 2007 20:18

Bedoel je dat de breedte van de nokkenaslagerkappen niet overeenkomt met de ruimte die je daar heb op je nokkenas?
75 V6 assen zijn gelijk aan diverse 164 V6 modellen
164 QV nokkenassen zijn gelijk aan 75 qv en SZ assen
Heb ook nog nooit gehoord van problemen met QV nokkenassen in 2,5 V6en
Lijkt me eerder iets met de nokkenassen zelf. Dat lengte verschil wat ruimte voor lagerkapbevestiging betreft geld dat voor beide assen?
Heb je geen foto's van beide assen.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

di aug 21, 2007 20:44

Wijs eens aan. Dit is een SZ nokkenas
Afbeelding[/quote]
Als JS het niet weet heb je echt iets "bijzonders".
Ik snap je verhaal niet. De nokkenassen draaien in vier lagertjes, hier zit het probleem niet.
De nokken zelf draaien in het rond. Tijdens het draaien lopen ze aan? Waar, aan de onderkant.

CAT CAM is hoogstwaarschijnlijk CAD/CAM. Dit zijn nokkenassen die in een computerprogramma zijn getekend (CAD = Computer Aided Design).
Met behulp van een conversieprogramma wordt met deze tekening een machine aangestuurd (CAM = Computer Aided Manufacturing).
De CNC machine maakt geen fout, dus zal de tekening niet goed zijn. Je schrijft zelf al dat het een replica is. Dus niet origineel.

Michel vd Grinten
Guru
Guru

di aug 21, 2007 21:20

Okee, gaan we:

er zijn vier lagers waar de as in draait. Volgens Jaco komt de as simpelweg niet (thv het tweede lager) in zijn lagerhuis. Ik heb vanmiddag zelf het CAD CAM nokkenas naast het origineel gehad bij SvL. Geeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen verschil. En toch past het niet. We werden gek.

Dus Lennart, idd, de breedte van de lagerkap, de tweede, komt niet overeen. Die is van de SZ/QV 27 mm (binnenin) en van dat ding wat er nu inzit 31 mm. Dus de as zakt simpelweg er niet helemaal in. Past gewoon niet.
Daar komt bij dat ik een leek ben technisch gezien van die dingen. Dus ik had vanmiddag Jaco aan de lijn, terwijl ik bij SvL de boel stond uit te leggen.

Dus Roy thv het tweede lagerkapje, daar "knelt" iets. Ik ga morgen kijken, heb de nieuwe CAD CAM stokjes nog hier...... De nokkenas draait gewoon niet doordat ie knelt!

Ik snap dat er vrij weinig zinnigs tevertellen valt vanuit een verhaal hier zo in een post. Ik hoopte alleen dat iemand het probleem herkende.

Even losstaand van deze thread...ben ik er toch wel zwaar ingeluisd he, door een mede forummer!

Bartman
Guru
Guru

di aug 21, 2007 21:32

Cat Cams is een Belgische fabrikant van nokkenassen.....

Ik snap je verhaal maar half. Is de korte samenvatting dat je nieuwe nokkenassen te dik zijn voor de huidige nokkenas(lager)kappen?
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Michel vd Grinten
Guru
Guru

di aug 21, 2007 21:35

Zo kan je het ook stellen BJ ;)

Michel vd Grinten
Guru
Guru

di aug 21, 2007 21:38

Ik bedoel neeeeeeeeeeeeee, die hebben we dus tich keer opgemeten: 26,94 mm ofzo....dat is het dus niet, ook al zou je het zo kunnen concluderen. Het zit hem echt in de breedte van de tweede ruimte voor het lagerkapje

Bartman
Guru
Guru

di aug 21, 2007 21:40

Dan kan men bij SaVaLi toch even live voor jou checken of die nieuwe nokkenassen wel passen in een andere V6-kop?

Wel een vreemd verhaal hoor....

www.squadra-italia.nl

Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member

di aug 21, 2007 21:41

Begrijp ik nu eigenlijk uit je verhaal dat de huidige nokkenassen (de verotten) niet standaard zijn en dus je huidige lagerkap ook niet?
Ben wel nieuwsgierig naar het gehele verhaal omdat ik tzt ook mijn America nokkenassen wil laten vervangen door een paar van Cat cams.
Dacht alleen dat ze niet gelijk waren aan QV nokkenassen maar 'iets' wilder....

Michel vd Grinten
Guru
Guru

di aug 21, 2007 21:44

Zoals Jaco het heeft bekeken zijn de Cat Cams idd scherper. Ik heb dus alleen geen info over de huidige nokkenassen. Dus hoe breed, hoe dik en wat de breedte is van de lagerkappen. Want daar zit hem het in.

Best interessant toch ? :?

Bartman
Guru
Guru

di aug 21, 2007 22:00

Waarom bel of mail je de vorige eigenaar van de motor niet even? Die zal het vast weten.

Zoals ik het nu lees moet je op zoek naar twee andere koppen of naar nokkenassen met een diameter thv van de lagerschalen.....

www.squadra-italia.nl

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

di aug 21, 2007 22:12

Als ik het goed begrijp zijn het dus niet te hoge nokken (wat met sportstokken nogal eens gebeurt naar verluid), maar een te dikke tap op het tweede lager (dus niet te breed, op welke kap wordt bij de V6 trouwens de axiale speling bepaald ???) ? Volgens mij kan een revisie bedrijf voor niet zo heel veel centen die diameter ofwel op de slijpmachine of op de draaibank kleiner maken.

Michel vd Grinten
Guru
Guru

Re: RE: Nokkenas probleem HELP

di aug 21, 2007 22:25

Waarom bel of mail je de vorige eigenaar van de motor niet even? Die zal het vast weten.

Zoals ik het nu lees moet je op zoek naar twee andere koppen of naar nokkenassen met een diameter thv van de lagerschalen.....
Dus ik moet die man opbellen die mij dit verrotte exemplaar verkocht heeft.....ik heb hem al eens gevraagd om over de brug te komen. Ik zit nog te wachten op zijn antwoord.
Neh, laten we het daarom maar netjes houden..... *** edit moderatie: graag , dus bovenstaande even aangepast. ***

Wellicht is dat een optie: laten afdraaien op een draaibank idd Maarten!

LENZ
Guru
Guru
Contacteer: Website

di aug 21, 2007 22:57

Ingewikkeld verhaal, begrijp het nog steeds niet helemaal, maar als je de nokkenas in de kop legt zonder de lagerkappen vast te zetten waar rust de as dan op?
Heb wel eens meegemaakt dat de nokkenassen in een V6 te zwaard draaiden, maar bij een kwan dat doior een beschadigde lagerkap die de as klemde en bij de ander was de as niet mooi recht.
Het is jammer dat je niet met 100% zekerheid kan zeggen of het 75 qv koppen en nokkenassen zijn die je erin had zitten.
Daarentegen zijn alle V6 koppen wat lagerkapplaatsting volgens mij gelijk.
Wat ik wil zien is wat nou precies het zichtbare verschil is met de 2 soorten assen.
Zowel Jacco als Jan zondag zijn natuurlijk niet onbekend met de alfa V6, maar het kan best gewoon een verkeerde set assen zijn(verkeerd geslepen oid?).
Ga terug en vergelijk met normale assen en/of andere cat cam assen.
Maar zoek jij het zelf in de koppen of juist in de assen, denk zelf meer aan afwijkende assen.
Kan je de as wel draaien als je de 2e lagerkap eraf laat? Als de as dan nog steeds vastloopt in de onderste lagerring is de as gewoon niet goed.
Ben benieuwd.

Michel vd Grinten
Guru
Guru

di aug 21, 2007 23:06

Thanx. Ik ga morgen naar Jaco en neem dat laatste en de andere zaken met hem door!

Terug naar “Algemene Technische vragen”