Pagina 1 van 1
Schokbreker alfa 33
Geplaatst: di aug 14, 2007 16:09
door alfafreak33
Mijn linkerschokbreker is niet helemaal goed meer.
Ik kan namelijk de veer beet pakken en dan draaien , hij werkt verder wel goed
Alleen ik kan de veer gewoon draaien , kan ik dit vast zetten of moet ik er een andere onder zetten
De veer komt soms tegen de binnnen kant van de wielkast aan omdat ie dan mee draaid met het sturen.
RE: Schokbreker alfa 33
Geplaatst: di aug 14, 2007 16:55
door Stef33
De veer+poot hoort mee te draaien als je stuurt, bovenin de veerpoot zit zelfs een lager om dat eenvoudiger te maken. Veel voorkomende kwaal bij 33's is een versleten/uitgedroogd lager waardoor het sturen zwaar en schokkerig gaat.
De veer zou niet t.o.v. de poot moeten kunnen draaien, dat kan alleen als de veer los komt en dat moet zelfs bij uitgeveerde poot (opgekrikte auto) niet gebeuren omdat de veer een voorspanning heeft. De veer hoort normaal natuurlijk nergens tegen aan te komen.
Wanneer (opgekrikt/op de grond) en hoe ver kun je de veer nu precies draaien? Misschien dat een foto nog iets duidelijk kan maken?
RE: Schokbreker alfa 33
Geplaatst: di aug 14, 2007 18:04
door alfafreak33
Ik namelijk de hele veer rond draaien de schotel onder draaid dan ook mee.
Ik zal vanavond even een filmpje maken. dan kun je pcies zien wat er gebeurd.
[/img]
RE: Schokbreker alfa 33
Geplaatst: di aug 14, 2007 21:09
door bertonejaap
Waarschijnlijk is je veerschotel doorgezakt. Kijk even of er verschil zit tussen links en rechts, is dit zo dan de veerschotel vervangen. Zijn los te koop bij de dealer.
Re: RE: Schokbreker alfa 33
Geplaatst: wo aug 15, 2007 08:49
door Huib
De veer+poot hoort mee te draaien als je stuurt, bovenin de veerpoot zit zelfs een lager om dat eenvoudiger te maken. Veel voorkomende kwaal bij 33's is een versleten/uitgedroogd lager waardoor het sturen zwaar en schokkerig gaat.
De veer zou niet t.o.v. de poot moeten kunnen draaien, dat kan alleen als de veer los komt en dat moet zelfs bij uitgeveerde poot (opgekrikte auto) niet gebeuren omdat de veer een voorspanning heeft. De veer hoort normaal natuurlijk nergens tegen aan te komen.
Dit klopt voor de veerpoten met 3-gats bevestiging (even onder de kap kijken), dus vanaf bouwjaar ca. '93.
De modellen daarvoor hebben 4-gats bevestiging en daarbij draait de veer zelf niet mee maar zit het lager onder de onderste veerschotel.
RE: Schokbreker alfa 33
Geplaatst: wo aug 15, 2007 09:29
door Stef33
Verhip, da's waar ook. Ik heb op mijn eerste 33 eens die lagers vervangen, maar in mijn herinnering zaten ze boven. Geheugens zijn ook niet altijd even betrouwbaar.

Het kan ook niet bij mijn 2e 33 geweest zijn, want die was ook niet zo modern.
Dus alfafreak33, graag even bouwjaar en aantal bevestigingsbouten van de poten, dan kan de echte kenner (ik niet dus) je verder helpen.
Hij zal toch niet een combi hebben met boven en onder een lager? Als ik zo naar de tekeningen in de vraagbaken kijk zou dat best eens kunnen passen (Huib?). Dan zou je de veer idd zo kunnen draaien, maar da's dus echt niet zoals het hoort.
RE: Schokbreker alfa 33
Geplaatst: wo aug 15, 2007 12:24
door alfafreak33
Mijn alfa is van 3-5 1994 en onder de kap 3 bevestigingsbouten.
Re: RE: Schokbreker alfa 33
Geplaatst: wo aug 15, 2007 13:46
door _Pieter_
Mijn alfa is van 3-5 1994 en onder de kap 3 bevestigingsbouten.
Bij 3-gaats zit de schotel onder vast op de veerpoot, en zit er boven een lager.
De veer moet dus vast zitten ten opzichte van je veerpoot. De veer en de veerpoot kunnen dus niet onafhankelijk van elkaar draaien.
Nu lees ik dat soms je veer tegen je wielkast aankomt. Er kunnen 3 zaken mis zijn:
1. (onwaarschijnlijk) je onderste schotel is losgeroest van de veerpoot en ingezakt tot op de stuurstang van je veerpoot.
in dit geval: 2x veerpoot + demper vervangen, oftewel: zoek een goed 2e hands setje l+r. Dit zou je moeten merken, omdat je auto geheel is doorgezakt aan 1 kant en dus amper rijdbaar.
2. (ook onwaarschijnlijk) je veer is doorgeroest (gebroken) onderin waar ie in de onderste schotel ligt.
in dit geval: 2 veren scoren en vervangen. 3-gaats veerpoten zijn geleverd op de meeste Imola's (ik weet niet wat jij hebt) dus daar liggen er genoeg van op de sloop.
3. (meest waarschijnlijk) je veerpootlager (bovenop je veerpoot tegen je wielkast aan) is kapot / uitgescheurd. Gaat gepaard met gebonk en andere narigheid. Dit lager moet nl ook je veer op zijn plek houden.
in dit geval: lagers vervangen, beter gelijk de andere kant ook want die zal niet veel beter zijn. Dit kan je gemakkelijk zelf als je een krik, 2 assteunen, handgereedschap en middag de tijd hebt. Veerpoten hoeven niet los, je kan de veer en veerpootlager wisselen door slim gebruik te maken van spanbanden en het wagengewicht. Zoek eens op 'veerpoten 33' op het projecten topic, daar staat de hele procedure beschreven. Veerpootlagers zijn bij de betere Alfa onderdelenzaken nog leverbaar.
Succes!
Groeten, Pieter
Re: RE: Schokbreker alfa 33
Geplaatst: wo aug 15, 2007 17:03
door bertonejaap
Nu lees ik dat soms je veer tegen je wielkast aankomt. Er kunnen 3 zaken mis zijn:
1. (onwaarschijnlijk) je onderste schotel is losgeroest van de veerpoot en ingezakt tot op de stuurstang van je veerpoot.
in dit geval: 2x veerpoot + demper vervangen, oftewel: zoek een goed 2e hands setje l+r. Dit zou je moeten merken, omdat je auto geheel is doorgezakt aan 1 kant en dus amper rijdbaar[/quote]
Nou, dit is niet zo onwaarschijnlijk. Ik heb het al twee keer meegemaakt, kon gewoon met de auto rijden, hing alllen wat scheef. Nieuwe onderste veerschotel erop en het was weer klaar.
Re: RE: Schokbreker alfa 33
Geplaatst: wo aug 15, 2007 18:04
door Alessandro
Nu lees ik dat soms je veer tegen je wielkast aankomt. Er kunnen 3 zaken mis zijn:
1. (onwaarschijnlijk) je onderste schotel is losgeroest van de veerpoot en ingezakt tot op de stuurstang van je veerpoot.
in dit geval: 2x veerpoot + demper vervangen, oftewel: zoek een goed 2e hands setje l+r. Dit zou je moeten merken, omdat je auto geheel is doorgezakt aan 1 kant en dus amper rijdbaar
Nou, dit is niet zo onwaarschijnlijk. Ik heb het al twee keer meegemaakt, kon gewoon met de auto rijden, hing alllen wat scheef. Nieuwe onderste veerschotel erop en het was weer klaar.[/quote]Bij 3 gaats??

RE: Schokbreker alfa 33
Geplaatst: wo aug 15, 2007 21:35
door alfafreak33
Ik heb nog even gekeken de veer en schotel zo gedraaid zoals ie hoort
Alleen als ik de dempers test door op de voorkant van de auto te drukken hoor ik aan de rechter kant een korte sis en als ik de linker kan in druk dan hoor ik 1 lange sis met in en uit veren
RE: Schokbreker alfa 33
Geplaatst: do aug 16, 2007 20:45
door MarcoSprint
Ik heb ook een losgeroeste onderste schotel gehad(ook 3 gaats), en je kunt daar wel mee rijden, maar veilig is anders. Hij hangt dan wel een beetje scheef naar 1 kant. De schotel moet je dus niet kunnen draaien, dus ik denk dat hij kapot is. Je moet dan de hele poot vervangen. De lagers bovenin kun je het beste ook gelijk vervangen. Ze zijn duurder dan die van de 4 gaats poten maar gaan veel langer mee. Is niet zo gek moeilijk om zelf te doen, maar je moet er wel het juiste gereedschap voor hebben zoals een veerspanner. Wat wel een probleem is, is om goede veerpoten te vinden, zoveel aanbod is er niet van. Ik kan mij herinneren dat er pas ook een topic over geweest is en toen wist iemand een persoon die er waarschijnlijk wel had. Gebruik even de zoekfunctie. Succes ermee!
Re: RE: Schokbreker alfa 33
Geplaatst: vr aug 17, 2007 19:13
door bertonejaap
Nu lees ik dat soms je veer tegen je wielkast aankomt. Er kunnen 3 zaken mis zijn:
1. (onwaarschijnlijk) je onderste schotel is losgeroest van de veerpoot en ingezakt tot op de stuurstang van je veerpoot.
in dit geval: 2x veerpoot + demper vervangen, oftewel: zoek een goed 2e hands setje l+r. Dit zou je moeten merken, omdat je auto geheel is doorgezakt aan 1 kant en dus amper rijdbaar
Nou, dit is niet zo onwaarschijnlijk. Ik heb het al twee keer meegemaakt, kon gewoon met de auto rijden, hing alllen wat scheef. Nieuwe onderste veerschotel erop en het was weer klaar.
Bij 3 gaats??

[/quote]
Ja dat was inderdaad met 3 gaats