breev020

Motor stottert bij constante snelheid

ma aug 13, 2007 07:45

Op mijn Bertone (1750) heb ik Weber caburateurs gezet. De carbs zijn gereviseerd. Ik heb ze afgesteld met coulor tune. Ontsteking is ok! Auto start goed en pakt goed op. Echter bij het rijden van een constante snelheid loopt hij wat onregelmatig en stottert hij een beetje. Bij hogere constane snelheid wordt het minder. Betekent dit dat het mengsel te rijk is, of is dit wat anders.

Gr

Job

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Motor stottert bij constante snelheid

ma aug 13, 2007 10:09

Bekijk je bougiekleur eens. Die dingen kunnen je hele verhalen vertellen. :wink: Bij welk toerental treed je probleem op??

Gebruik de zoekfunctie ook eens. Over dergelijke problemen is al veel geschreven.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

breev020

RE: Motor stottert bij constante snelheid

ma aug 13, 2007 10:15

Het treedt eigenlijk bij elk constant toerental op. De bougies zijn zwart, maar niet vet of nat.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Motor stottert bij constante snelheid

ma aug 13, 2007 18:51

Kan ook een ontstekingsprobleem zijn natuurlijk.

yana artc37
Junior Member
Junior Member
Berichten: 80
Lid geworden op: ma aug 06, 2007 20:28
Locatie: Goeree

RE: Motor stottert bij constante snelheid

di aug 14, 2007 11:50

Bougiekleur is in elk geval al niet goed. Moet beige achtig zijn, koffie-met-melk-kleur, níet zwart. Dan staat hij waarschijnlijk nog te rijk. Stotteren bij deellast is vaak een bobine probleem, maar die had je al vernieuwd geloof ik. Je kunt de rest vd ontsteking nog checken, bougiekabels ed.

Andretti Molletti

RE: Motor stottert bij constante snelheid

di aug 14, 2007 12:20

Bougies zijn altijd zwart... je moet ze trekken direct na het uitzetten van de motor op het toerental/belasting waar het probleem zie anders zie je nog niks

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Motor stottert bij constante snelheid

di aug 14, 2007 13:45

CO metertje en dan dat toerental draaien (is soms lastig, vaak heb je een belastte motor nodig) helpt ook in de diagnose. een wideband sensor in een auto met carbs bouwen is nogal een ongewone aktie, maar meten is weten.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Motor stottert bij constante snelheid

di aug 14, 2007 19:56

Dat stotteren kan komen door fouten in:

- ontsteking (tijdstip, bougiekabels, bougies etc.)
- te rijk mengsel (vlotters?)
- valse lucht.

Ofwel controleer alles grondig.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Motor stottert bij constante snelheid

di aug 14, 2007 21:37

Was het met je oude carbs wel goed?? Tweede vraag: Van welke type motor komen de Webers??
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

breev020

RE: Motor stottert bij constante snelheid

wo aug 15, 2007 12:53

Dank voor de reacties. Wat ik voordat het probleem zich voordeed gedaan heb is het volgende. Ik heb een 1300 blok vervangen voor een 1750 blok. De Webers komen van een 2L blok. Deze heb ik gereviseerd (pakkingen, rubber ringetjes etc). Er bleek een onjuiste sproeierbeztting (hoofdsproeier) in te zitten. Deze is vervangen door de juiste bezetting. De vlotters zijn opnieuw afgesteld en het mengsel heb ik afgesteld met Colotune. Onsteking is okay, bougies nieuw. Gisteren opnieuw mengsel afgesteld, leek wat aan de rijke kant. Ik zal binnenkort eens een bougie trekken. Blijft over de bougiekabels. Die heb ik niet vervangen, maar kunnen die het probleem veroorzaken?

Gr

Job

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Motor stottert bij constante snelheid

wo aug 15, 2007 12:58

Bij accelereren en bij hoge toeren zou je dan ook een probleem moeten hebben met onjuiste bougiekabels.

Webers van een 2 liter?? Die zijn echt zeer schaars. Volgens mij zijn alleen de Berlina automaat daar oorspronkelijk meer uitgerust. Op een 2.0 kun je met ongewijzigde sproeierbezetting een Weber van een 1.8 opzetten. Andersom zou dus ook vrij simpel moeten kunnen.

Waarom heb je de sproeierbezetting gewijzigd???en wat zit er nu allemaal in dan?? Probeer het eerst eens met de oude sproeierbezetting.

Ik heb precies hetzelfde geklooi met Webers gehad. Uiteindelijk Dellorto's gemonteerd en hij is nu smeuig als een pakje boter..

(Had in mijn geval met progesssieboringen te maken bleek achteraf.)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

breev020

RE: Motor stottert bij constante snelheid

wo aug 15, 2007 17:10

Ik heb de Webers ooit gekocht bij Usato. Die vertelde dat ze van een 2L kwamen.
De bezetting was: hoofdsproeier 138 en remluchtsproeier 180. Volgens de specificaties dient er op een 1750, 130 resp. 200 te zitten. Die heb ik er dus ingezet. Zou de oude terug kunnen zetten om te proberen (?).

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Motor stottert bij constante snelheid

wo aug 15, 2007 17:59

Doen !!
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
alfetta1800
Member
Member
Berichten: 149
Lid geworden op: wo okt 25, 2006 12:42
Locatie: Terug van weg geweest...

RE: Motor stottert bij constante snelheid

do aug 23, 2007 13:41

Ik heb iets gelijkaardigs gehad met m'n 33 1.5 met dubbele carbs:

Rijden in derde versnelling aan 50 km/uur: soms een ramp. Je zat als het ware te headbangen in de auto... :? :lol:
In 4de aan 70 km/uur al wat minder "headbangen", maar toch... :roll:
Boven 70 km/uur: geen probleem meer.

Het bleek een lekkende, of druppelende, carburateur te zijn.
Heb ermee leren leven. In 4de aan 50 km/uur (bebouwde kom, weetjewel...) was het ook niet zo erg (het "headbangen").

Ik weet het, een 33 is geen bertone (of 105 in 't algemeen), maar je weet nooit, he?

Succes!
Alfaloos

Gehad:
- Alfetta 1.8 ('84)
- Alfa 33 1.5 (tipo 3, '90; doppo carbu)
- Alfa 33 1.3 (tipo 2, '90)
- Giulia Super 1300 ('73)
- Giulia Nuova Super 1600 ('78er)

breev020

RE: Motor stottert bij constante snelheid

za sep 08, 2007 10:50

Dit probleem is dan eindelijk opgelost. Bleek niets met de Webers te maken te hebben. #-o Probleem zat hem in het vervroegingsmechanisme van de verdeler. Een veertje was op de een of andere manier langer geworden dan de ander. Bij optrekken (maximale vervroeging) en afremmen (geen vervroeging) liep alles goed, maar bij constante snelheid was de vervroeging dus niet constant met als gevolg stotteren. Ik heb verdeler vervangen en de Bert gaat nu als de brandweer. :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”