jippooo

Dieseldampen na heel hard rijden....plausibel?

di aug 07, 2007 08:43

Dag luitjes! Ik ben nieuw hier en dat komt omdat ik van Fiat ga overstappen op Alfa! Dat heet....als de koop doorgaat. Ik ben gisteren gaan kijken naar een Alfa 146 1.9 JTD uit 1999. Prima autootje, rijdt lekker, en de eigenaar was lekker precies in het beschrijven van alle ditjes en datjes. Hij had zelf een 159 gekocht. Nou, de prijs moest 3300 zijn en hij heeft rond de 155.000 op de teller.
Nu vertelde hij dat hij eens geschrokken was op de Autobahn. Hij reed een hele tijd rond de 190 en toen hij stopte om te tanken kwam er rook (dieseldamp) onder de kap vandaan. Hij was toen naar de garage gegaan om na te vragen en daar vertelden ze hem dat het de slangetjes van de inspuiting waren die aan vervanging toe zijn en dat het verder weinig kwaad kon. Klinkt dit ueberhaupt plausibel? Wil niet verrast worden met iets heel naars. Hij had het natuurlijk niet HOEVEN vertellen, want zo merk je het niet, dus dat klinkt wel meer vertrouwd. Hebben jullie dit probleem ooit gehoord? En wat vinden jullie van de prijs van de Alfa? Alvast hartstikke bedankt voor de tips!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Dieseldampen na heel hard rijden....plausibel?

di aug 07, 2007 09:18

Als de retourslangen zweten en je gaat zo lang en hard blazen, dan wil de uitgezweette diesel wel roken, dus het klinkt wel plausibel. Het vervangen van die slangetjes is volgens mij ook niet de hoofdprijs, dus dat moet je anders gewoon even (laten) doen.

jippooo

di aug 07, 2007 09:33

geweldig!! bedankt voor het supersnelle antwoord. zijn er horrorscenario's die je kan bedenken verder? anders koop ik hem, hij krijgt nieuwe keuring, en dan ben ik een trotse Alfa rijder! wat vinden jullie van de prijs? het enige dat niet werkt is de airco. maar dat maakt me niet veel uit:)

En nog 1 vraagje: die meneer had 2 sleutels. 2 blauwe. Mijn Fiat van een jaar ouder heeft echter ook een masterkey en een kaartje met codering erop. De meneer zei dat de Alfa geen startblokkering heeft en dus geen code met een masterkey. Hij heeft verder dus maar 2 blauwe sleutels. Kan het zijn dat de 146 idd geen code heeft?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 07, 2007 10:27

Van de 146 diesel weet ik het niet zeker, maar het klinkt mij ongeloofwaardig dat er geen codering in alfa sleutels van na 1995 zit. Het nieuwe systeem ken ik de details niet van, ik weet ook niet wanneer dat precies is ingevoerd. In het ergste geval zal je bij kwijtraken van een sleutel alsnog kosten moeten maken bij een dealer, ik meen dat je dan iets van E450 of zo kwijt bent, zo'n soort bedrag kreeg mijn zus te horen voor een nieuwe sleutel voor haar 147...
Vraag anders voor ze zekerheid even bij een alfa-dealer na wat de kosten zouden zijn voor het vervangen van deze slangetjes, dan weet je zeker wat de kosten gaan zijn.

jippooo

di aug 07, 2007 11:19

Merci! Getverdemme. Net de dealer gebeld. Er moet inderdaad een masterkey en een code zijn. Zonder dat zou hij hem laten staan omdat je dan ver van huis bent als je storing hebt. Hij kan ze niet meer laten maken en ook niet laten uitlezen. Hij zei dat er speciale companies voor zijn en dat het dan veel geld kost zonder de masterkey en de code.:(

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Dieseldampen na heel hard rijden....plausibel?

di aug 07, 2007 12:22

Merci! Getverdemme. Net de dealer gebeld. Er moet inderdaad een masterkey en een code zijn. Zonder dat zou hij hem laten staan omdat je dan ver van huis bent als je storing hebt. Hij kan ze niet meer laten maken en ook niet laten uitlezen. Hij zei dat er speciale companies voor zijn en dat het dan veel geld kost zonder de masterkey en de code.:(
ongeveer 350 euro.... dan heb je wel weer een codekaart en een masterkey....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

jippooo

di aug 07, 2007 13:04

Wauw, dat is wel een verschil. Ik belde net weer een andere dealer om zeker te zijn. Die zei dat je dan de unit in de auto moet vervangen en dan hik je aan de 1500 euri!! Tis wel sjit zeg. Weet niet zo goed wat te doen. het was een fijn bakkie en de eigenaar weet het ook niet. Die heeft hem gekocht met 2 sleutels..zonder master en zonder code. Wist hij niet zei hij. Heeft iemand een adresje waar dat gedaan kan worden? Want dannnnnn kan ik misschien nog wat afpingelen en het meteen laten doen. Hij heeft dus geen codekaart en geen masterkey. BedankT!

ciclista
Guru
Guru

di aug 07, 2007 13:15

Car Lock systems in Sleeuwijk
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

jippooo

di aug 07, 2007 13:20

Ik heb net iemand gebeld..misschien iets voor iemand met hetzelfde probleem. Deze meneer maakt een nieuwe masterkey en codekaart voor 350 euri:

http://www.schepers-autotechniek.com/nl_home.htm

jippooo

di aug 07, 2007 20:42

Update: bah, hij wil niet zakken:( Misschien bedenkt hij zich nog en anders kiek ik voor een andere Alfa.

edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

di aug 07, 2007 21:40

Je kunt natuurlijk ook verder kijken naar een met wel alle sleutels en een werkende airco.
Nu vindt je airco misschien niet echt belangrijk maar als je het ooit wel wil kan het uitlopen op een dure reparatie.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

jippooo

di aug 07, 2007 22:03

Dat is nog niet zo'n slecht idee Edwin. Vraag me alleen af of ik er nog 1 kan vinden rond die prijs en met maar 153.000 op de teller. Maar geduld is een schone zaak:)

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

di aug 07, 2007 22:04

hoge kmstanden maken niks uit hoor
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

jippooo

di aug 07, 2007 22:51

Tot welke stand zou je kopen? Ik rij nogal veel en wil er wel een tijdje mee vooruit. Mocht iemand iets leuks weten te staan: tips zijn welkom!

jippooo

vr aug 10, 2007 23:06

Yey!!! Ik ben een trotse Alfa 146 JTD rijder! En wat een KANON in vergelijking met de Fiat Bravo. Wowww..prachtig bakkie. Is dus toch nog gelukt met de prijs. 3200. En zelfs al trap je hem op zijn staart als hij goed warm is: hij rookt nul komma frietzak! Het enige: hij trilt een beetje. Gaat echter niet harder trillen naarmate je harder rijdt. Hij zei iets over een kromme velg achter. Hoop dat het dat is. Heeft iemad een originele "bolletjes" Alfa velg te koop?

Terug naar “Algemene Technische vragen”