Pagina 1 van 1
Stuurbekrachtigings slang kapot
Geplaatst: zo aug 05, 2007 22:42
door dibro
Als -ie eenmaal begint met uit elkaar vallen......
Tjidens de -schitterdende-Flandrien-rit gaf een van de 2 hogedrukslangen van de STB de geest met als resultaat: zélf draaien
Op het artc-forum staat als mogelijke oplossing: slechte stuk eruit knippen, stuk slang van (bv) een 164 ertussen, vastzetten met 10 mm slangklemmen.
De slang zelf schijnt zo'n 200 euro te kosten bij de dealer.
Nu hebben we bedacht: zou het niet beter zijn, er een stukje pijp tussen te zetten?
Of toch beter om de hele slang te vervangen?
RE: Stuurbekrachtigings slang kapot
Geplaatst: zo aug 05, 2007 23:21
door brolli21
Persoonlijk zou ik naar een autosloperij gaan,de kap van een gelijksoortige auto open trekken,daar de slang die dood is uit trekken(als die natuurlijk nog wel goed is

) en die dan lekker in je auto zetten.
Lapmiddeltjes is prettig voor tijdelijk,maar et "hoort" natuurlijk niet he...
Mzzl Sander
RE: Stuurbekrachtigings slang kapot
Geplaatst: zo aug 05, 2007 23:40
door WhizzMan
155 op de sloop vinden en dan ook nog een 16V is lastig hoor. Bovendien is deze leiding (het is geen slang!) een vaker voorkomend probleem bij de 16V omdat ie op een plek zit waar ie verroest...
Re: RE: Stuurbekrachtigings slang kapot
Geplaatst: zo aug 05, 2007 23:45
door dibro
verroest...
???
Uh... even ter info: er zit absoluut geen roest op of bij de slang, hij is "gewoon" doorgeschuurd door wrijving (denk ik

)
Verder ben ik niet echt een fan ervan, om dit soort onderdelen (blijkbaar is deze slang een "slijtage-onderdeel"

) op de sloop te halen (als ik er al eentje kan vinden idd)
Oja:

het is niet de leiding die onder de radiateur door loopt die stuk is, maar een van de aanvoer-slangen daarvan...
RE: Stuurbekrachtigings slang kapot
Geplaatst: ma aug 06, 2007 00:12
door WhizzMan
Ah! ik ging er van uit dat het bij jou ook de leiding onder de radiateur was, dat is wat er namelijk vaker gaat. Slijtagedelen van de sloop halen is geen goed plan nee, van een auto afhalen waar je de historie van kent kan wel goed gaan natuurlijk, dan weet je precies waar het geweest is en zo.
RE: Stuurbekrachtigings slang kapot
Geplaatst: ma aug 06, 2007 14:51
door Paliri
kun je die niet gewoon krijgen bij een mechanisatiebedrijf, even de oude meenemen, je weet maar nooit....
of gewoon een universele via de automaterialenzaak?: gates-
http://www.flexion.nl/mainframe.php?id=148
Re: RE: Stuurbekrachtigings slang kapot
Geplaatst: ma aug 06, 2007 15:02
door dibro
Misschien wel... Probleem is alleen dat we, onder de auto liggend, niet goed konden zien waar de slang precies naar toe gaat & of dat ook een beetje bereikbaar is.
Het gat hebben we, dat zit bij het linker-voorwiel en is verder redelijk te bereiken.
Ik heb helaas geen brug, wel 1 Halfords-krik (en 4 oude wielen)

RE: Stuurbekrachtigings slang kapot
Geplaatst: ma aug 06, 2007 22:48
door dibro
Nummer 13 of nummer 16

We gaan morgenavond nog een blik werpen...
Iemand toevallig een idee hoe "bereikbaar" het stuurhuis is van onderaf met zo'n 40 cm "speelruimte"?
De prijs van de slang op zich valt wel mee, maar als het idd de 13 is vrees ik voor de bereikbaarheid. Als het nr 16 is trouwens ook, zo dwars door de motorruimte heen
Heeft echt niemand een idee of mijn voorstelling van "reparatie" haalbare kaart is

RE: Stuurbekrachtigings slang kapot
Geplaatst: ma aug 06, 2007 23:00
door GTV
Hier laat ik wel eens vaker leidingen en slangen maken/repareren
http://www.hansaflex.nl/ voor een klein bedrag

Re: RE: Stuurbekrachtigings slang kapot
Geplaatst: ma aug 06, 2007 23:36
door dibro
Bedankt voor de tip
Alleen: zo'n slang kost een kleine 40 euro volgens Eper & daar doe ik niet moeilijk over, dat overleef ik wel
Wat ik graag zou willen weten is of het door mij voorgestelde "noodverband" zou werken, en of dat mogelijk een permanente oplossing zou kunnen zijn.
Als niet: de bereikbaarheid van "de andere kant" zou leuk zijn om te weten...
Finale vraag: ik neem aan dat het niet aan te raden is, al te veel zonder stuurbekrachtiging te rijden

M.a.w. als we er niet bijkunnen, zou het dan een optie zijn om toch maar het noodverbandje aan te leggen, het systeem te vullen en ermee naar de garage te rijden? Of zou dat zelfs zónder noodverbandje kunnen? (kilometer of 60...)
De auto staat in de garage momenteel, ik gebruik hem niet, ik MR2

, die heeft ook geen stb maar dat hoort zo, stuurt een stuk gemakkelijker

RE: Stuurbekrachtigings slang kapot
Geplaatst: di aug 07, 2007 11:05
door Stef33
Is 15 nu alleen een stuk pijp in een U-bocht, soort oliekoeler o.i.d.? Lijkt er een beetje op dat 13 en 16 beide in de retour zitten en dus relatief lage druk zijn. Enige hogedruk slang lijkt nr.6 te zijn. Als je zonder olie gaat rijden, dan wel even de pompsnaar er af leggen (of doorknippen), of is dat op een 155 geen aparte snaar?
RE: Stuurbekrachtigings slang kapot
Geplaatst: di aug 07, 2007 13:16
door GiuliaCorse
Zou gewoon naar een bedrijf gaan dat hydrauliek slangen zelf kan persen, zoals idd bijv een mechanisatie bedrijf. Deze kunnen je slang misschien zelfs onder de auto repareren.
RE: Stuurbekrachtigings slang kapot
Geplaatst: di aug 07, 2007 23:14
door dibro
Weet iemand toevallig de doorsnede (binnen) van deze slang?
We hebben het lek gezocht & gevonden en daarna heel de boel weer teruggezet (linkervoorwiel, stukje binnenscherm... beetje dom maargoed

I wasn't thinking...
We gaan ws. een noodverband aanleggen met een stukje pijp en 2 knelkoppelingen, zodat ik ermee naar Riethoven kan rijden (durf ik nu niet, ben bang dat de pomp zowiezo al kapot is wegens 200+ km mee gereden zonder olie)
Als ik die doorsnede weet, kan ik morgen overdag ergens wat koperen leidingwerk en slangklemmen inslaan en morgenavond die groene hel weer eens de garage uitrijden
Edeth @ Stef33: lijkt er idd op, een soort oliekoeler... Ding loopt heen en weer onder de radiator.
Snaar eraf = geen optie, de multiriem... naja is dus een multiriem

Drijft alles aan...
RE: Stuurbekrachtigings slang kapot
Geplaatst: zo aug 12, 2007 01:14
door dibro
12 mm koperpijp, 2 slangklemmen (beiden van de gamma): werkt
Volgende week afspraakje maken voor een meer definitieve oplossing
Dat zeg ik: Gamma
Oja:de stb-pomp doet het nog gewoon

en ik heb vanaf gisteren europa-dekking van de anwb (als het kalf verdronken is enzo

...)