FIRE BURN peeeeuw paniek bougie er uit gelopen, oto schtoek!
Geplaatst: za aug 04, 2007 17:57
Ik kom de Dijk Enkhuizen-Lelystad uit gereden en m'n auto gaat wat trillen, wordt wat warm... Ik geef ietsje meer gas en hij houdt op met trillen en koelt weer af. Ik denk, hmm... thuis even kijken, hij hoort tegen sleurhuttenterreur te kunnen. Op de snelweg naar huis komt het ineens terug, kabaal, trillen, stank in de auto, 2 cylinders kwijt, dus ik zet hem aan de kant, rook onder de motorkap vandaan!!! Op zo'n moment loop je te balen dat je brandblussertje thuis klaar ligt om ingebouwd te worden en je gooit met angst je kap los, want je ziet geen vlammen en het houdt al weer op met roken. Klep omhoog, zie niets direct, ga op m'n neus af en er komt een vieze lucht van verbrandde electronica onder m'n bougieplugdekselding vandaan. Ik de wegenwacht maar bellen, dat gaat niet meer rijden vandaag en die auto moet wel ergens heen en ik ook. Nadat ik gebeld heb eens het gereedschap uit de kofferbak gepakt en die deksel er af, dikke grijze aanslag, 2 bobines die als een oude taart ingezakt zijn en een weggebrande losse bougieplug op cylinder 1. Onder de bougieplug ligt een losse bougie, helemaal uit de draad gelopen/schoten en de helft van de schroefdraad van de schacht er af gebrand. Het spul was er net nog geen 3000 km geleden nieuw ingezet, door een garage (naam wordt niet genoemd hier, mensen doen hun best, verder geen slechte ervaringen mee) dus dit verhaal gaat nog een staartje krijgen ivm garantie. Wegenwachter komt kijken, ik laat zien wat ik gevonden heb en hij gaat gelijk maar transport regelen, hij geloofde het wel. Thuis met de auto de garage gebeld, in overleg besloten om even te kijken of ik zelf een bougie uit een andere cylinder in het gat kon krijgen, dan was in ieder geval duidelijk hoe groot de schade was. Dat lukte me dus niet zonder meer, ik ga geen "gekke dingen" uithalen, straks maak ik het stukker dan het al was, heb garantie, dus maandag verder met de garage overleggen hoe dit op te lossen. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat de schroefdraad gedeeltelijk beschadigd is en gedeeltelijk vol met troep zit.
Zou zoiets met een draadtap in de orginele draad te draaien nog te fiksen zijn? Of wordt 't een helicoil? Gaat dat uberhaupt, een helicoil in een 16V TS kop (kleine bougie)??
Het is niet dat ik het zelf moet oplossen (hoop ik) maar ik wil wel weten waar ik aan toe ben en hoe lang ik de auto weer niet kan gebruiken en zo...
Overigens kon ik van 2 van de overgebleven bougies met alleen het verlengstuk op de bougiedop de boel nog strakker draaien, dus iemand heeft klaarblijkelijk vergeten de bougies netjes aan te halen....
Zou zoiets met een draadtap in de orginele draad te draaien nog te fiksen zijn? Of wordt 't een helicoil? Gaat dat uberhaupt, een helicoil in een 16V TS kop (kleine bougie)??
Het is niet dat ik het zelf moet oplossen (hoop ik) maar ik wil wel weten waar ik aan toe ben en hoe lang ik de auto weer niet kan gebruiken en zo...
Overigens kon ik van 2 van de overgebleven bougies met alleen het verlengstuk op de bougiedop de boel nog strakker draaien, dus iemand heeft klaarblijkelijk vergeten de bougies netjes aan te halen....