Pagina 1 van 2

AAARGH distributie V6 12v van tijd....

Geplaatst: do aug 02, 2007 22:10
door yuri 75 V6
Misschien niet echt een technische vraag, maar hier past het misschien toch het beste...

Vandaag dacht ik 'even' de distributieriem van de 3.5 te vervangen. Zo gezegd, zo gedaan... riem omgelegd, (mechanische) spanner een stuk tegen de veerdruk in gedrukt en vastgezet, de krukas met de hand een paar slagen geven... POENK! Kennelijk lag de spanner niet goed aan, alles van tijd ](*,)

Dit ritueel heeft zich tot 2 (twee!!) keer toe voorgedaan, en de derde keer was het goed. Althans, dat hoop ik dan maar. Het is zeker niet de eerste V6 riem die ik doe en ik heb dit nog nooit meegemaakt. Het maakt me wel licht ongerust moet ik zeggen, zeker omdat de originele fabrieksmerktekens niet aanwezig zijn (krukaspoelie blanco, nokkenassen zijn niet origineel en zijn blanco!). Gelukkig heeft degene die het blok in elkaar heeft gezet wel met een lakstift merktekens op de nokkenassen gezet en met typex op de getande schijf bij de krukaspoelie (ik heb geen meetklok, maar op een wat primitievere wijze heb ik wel vast kunnen stellen dat op dit merkteken cilinder 1 op of heel dicht bij het BDP staat). Omdat alle merktekens dus 'handwerk' zijn heb ik het met enige scepsis weer in elkaar gezet en een paar keer met de hand rondgedraaid, en dat gaat goed.

Overigens zag ik bij het monteren van de distributiekappen dat de rechter een soort 'pijltje' heeft bij de nokkenaspoelie, en dat dat nu precies naar een inkeping in die poelie wijst. De linker kap had dat weer niet, maar de poelie heeft wel een merkteken en dat staat nu spiegelsymmetrisch tov de andere nokkenas.

Uiteindelijk weet ik eigenlijk zeker dat alles goed zit, maar ergens in mijn onderbewuste zint dit hele verhaal me niet.

Morgen de laatste loodjes en de motor voor de eerste keer starten, fingers crossed... [-o<

RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

Geplaatst: do aug 02, 2007 22:19
door ikke
Yuri,

Ikke ben zelf ook vooral geen expert wat betreft distributieriemen, maar een tip die ik eens meekreeg van een vriend was dat als je voordat je de oude distributie riem er af zou halen deze overal zou kunnen merken, en dan natuurlijk ook op de tandwielen enz, dus streepjes van riem op metaal doorzetten, daarna de tekens van de oude riem op de nieuwe over zetten, en tadaa, als je die op die andere tekens ligt zou hij altijd goed moeten zitten.

Heb je hoogstwaarschijnlijk niets aan, maar je weet het nooit.

Success met je 3.5

Re: RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

Geplaatst: do aug 02, 2007 22:23
door yuri 75 V6
Yuri,

Ikke ben zelf ook vooral geen expert wat betreft distributieriemen, maar een tip die ik eens meekreeg van een vriend was dat als je voordat je de oude distributie riem er af zou halen deze overal zou kunnen merken, en dan natuurlijk ook op de tandwielen enz, dus streepjes van riem op metaal doorzetten, daarna de tekens van de oude riem op de nieuwe over zetten, en tadaa, als je die op die andere tekens ligt zou hij altijd goed moeten zitten.

Heb je hoogstwaarschijnlijk niets aan, maar je weet het nooit.

Success met je 3.5
Had ik gedaan, maar die vlieger gaat niet op omdat ook de verdeler meedoet bij de V6. distributieriem. Daar staat ook een merkteken in, en dat correspondeert alleen met cilinder 1 in BDP...

Kijk, ik hád natuurlijk cilinder 1 op BDP moeten zetten voor ik begeon, maar die riem is zo'n routineklusje geworden dat ik het wel geloof... Als er niks verspringt is er ook niks aan het handje. Maar doet het dat wel... :roll:

Re: RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

Geplaatst: do aug 02, 2007 22:38
door Alfa33
Kijk, ik hád natuurlijk cilinder 1 op BDP moeten zetten voor ik begeon, maar die riem is zo'n routineklusje geworden dat ik het wel geloof... Als er niks verspringt is er ook niks aan het handje. Maar doet het dat wel... :roll:
Heel herkenbaar dit :wink: Gaat altijd een keer mis met de gemakszucht..Daar ben ik ook achter gekomen :? Zo te zien zal je blok niet inelkaar lopen in ieder geval.

succes morgen!

RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

Geplaatst: vr aug 03, 2007 14:35
door Andretti Molletti
Lijkt alsof je veer in je spanner te slap is??
Gezien de prijs van een 3,5V6 zou ik toch even wat voorzichtigheid in acht nemen.
Als de distributie erop ligt, kun je dan de "spanning" vd riem voelen door hem te draaien/twisten (de riem dus)?
je moet hem zeker geen 90 graden kunnen draaien... en tegelijkertijd, wat doet je spanner?? druk je die dan al in??
Zit er trouwens al olie IN je spanner?? dat dempt nl ook nog iets.

Ik begrijp je ongerust gevoel.. maar zomaar starten zou ik niet doen...

RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

Geplaatst: vr aug 03, 2007 17:29
door cmva
Er staan merktekens op de spanner, is dus geen kwestie van "een stuk tegen de veerdruk indrukken"", kan overigens weinig kwaad een 12v raakt kleppen niet zomaar
CMVA

Re: RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

Geplaatst: vr aug 03, 2007 19:51
door WhizzMan
Zit er trouwens al olie IN je spanner??
Mechanische spanner he Dre... zit geen olie in. ;)

RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

Geplaatst: vr aug 03, 2007 20:00
door Andretti Molletti
Oke, niet goed gelezen :oops:
dus als ik het wel goed lees is de spanner twee keer losgesprongen omdat hij niet goed vastgezet was?

RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

Geplaatst: vr aug 03, 2007 20:19
door yuri 75 V6
Nou, vandaag met gekruiste vingers gestart, en... alles goed! Het ding loopt als vergif.

Wel een wijze les geleerd: netjes volgens het boekje werken, ook al heb je het al zo vaak gedaan.

Maar toch, ergens zit het me niet lekker. De klembout van de spanner voelde 'raar' bij het aandraaien. Wat er dan raar voelde kan ik niet echt zeggen, of misschien is het ook wel gewoon een onderbuikgevoel wat me maar niet los wil laten... :oops: Ergens in mijn achterhoofd wacht ik op een akelig voorval, maar de eerste 100 km zijn goed gegaan 8)

Re: RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

Geplaatst: vr aug 03, 2007 20:19
door yuri 75 V6
kan overigens weinig kwaad een 12v raakt kleppen niet zomaar
CMVA
Ik heb er ook andere nokkenassen in zitten, dan raakt-ie weer wat eerder...

RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

Geplaatst: vr aug 03, 2007 23:11
door Alessandro
Moet je eens aan Dennis de Rooy vragen.................komt heel bekend voor!
Je kent de drooggelegde hydrolische spanner, he. Veeeeeeeeeeeeel betrouwbaarder. :idea:
(Jouw verhaal is het zoveelste bewijs. Gelukkig is er nu niks an de hand.

Oh en nog iets: laatst de GTV6 van Akieromeo ' gedaan' . Gezien de dubieuze voorgeschiedenis ook maar even (net op tijd) de timing gescheckt, nog met de oude riem erop dus) dei stond dus 1 tand verkeerd! En die motor zou 5.000 km geleden gereviceerd zijn. :^o (was veel meer mis mee)
Is overigens wel het bewijs, dat de motor dan op zich nog prima loopt en zowaar nog rap is ook. :o

Kom je 'm eens demostreren? 8)

RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

Geplaatst: vr aug 03, 2007 23:30
door Andretti Molletti
Een drooggelegde spanner is net zoiets als een vasgelaste schokdemper... :?

Re: RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

Geplaatst: za aug 04, 2007 00:26
door Alessandro
Een drooggelegde spanner is net zoiets als een vasgelaste schokdemper... :?
Die vergelijking gaat mank, mijns inziens. Dat een vastgelaste schokdemper niets meer dempt, daar zijn we het wel over eens.
Een drooggelegde spanner, spant nog steeds! :wink:

Re: RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

Geplaatst: za aug 04, 2007 10:07
door yuri 75 V6
Moet je eens aan Dennis de Rooy vragen.................komt heel bekend voor!

Kom je 'm eens demostreren? 8)
De spanner op zich vertrouw ik wel (ik heb hrm uiteraard gedemonteerd en nagekeken), ik denk dat ik hem domweg niet goed genoeg vast had gezet en dat hij daarom kon verspringen. Maar zoals gezegd, die klembout... ik weet het niet.

En ik zal binnenkort eens een demorondje door Nederland doen denk ik, publiek genoeg 8)

Re: RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

Geplaatst: za aug 04, 2007 16:24
door harold
De spanner op zich vertrouw ik wel (ik heb hrm uiteraard gedemonteerd en nagekeken), ik denk dat ik hem domweg niet goed genoeg vast had gezet en dat hij daarom kon verspringen. Maar zoals gezegd, die klembout... ik weet het niet.
verspringende spanner heb ik gehad bij mijn vorige 164.......handmatig ronddraaien geen problemen maar de spanner sprong toch terug bij eerste keer starten omdat de riem dan met kracht wordt rondgedraaid.....blijkbaar toch niet vastgenoeg gezet?!
5 kromme kleppen waren het resultaat.

k'zou het nog maar een keertje checken.