Pagina 1 van 1

voor Dre, Tegendruk wel of niet

Geplaatst: vr jul 27, 2007 08:45
door midi
Ik heb me altijd al afgevraagd of het uitlaat systeem een bepaalde tegendruk nodig heeft?

Ik weet dat bij bepaald motorfietsen (denk tweeslag) een tegedruk positief werkt op de doorstroming van gassen in de cilinder.

dus bij deze :D

RE: voor Dre, Tegendruk wel of niet

Geplaatst: vr jul 27, 2007 10:29
door giuliettaevo
Bij een atmosferische motor is het volgens mij wel belangrijk om enige tegendruk te hebben in het uitlaatsysteem, dit om te voorkomen dat het verse benzine/luchtmengsel zo door de motor heen "spoelt" de uitlaat in. Bij turbomotoren geldt juist weer hoe minder tegendruk hoe beter...

RE: voor Dre, Tegendruk wel of niet

Geplaatst: vr jul 27, 2007 16:39
door WhizzMan
Standaard 4takt motoren in weg-auto's hebben geen overlap, dus er zal weinig benzine/lucht mengsel doorspoelen als je de uitlaat er af zaagt. Wat je ziet is dat er zelfs bij extreme racemotoren nog steeds wel iets aan tegendruk en resonantie gedaan wordt in het uitlaatsysteem, dus het zal zeker z'n nut hebben. Bij formule 1 auto's heb je wel een collector en een kort pijpje, allemaal met grote diameter, meer niet, dus als je niet gebonden bent aan een geluidsnorm en goed koppel onderin je toeren is het kennelijk van minder belang?

RE: voor Dre, Tegendruk wel of niet

Geplaatst: vr jul 27, 2007 19:22
door AlfettaOwner
Zo dat duur lang bij deze :?






:wink:

RE: voor Dre, Tegendruk wel of niet

Geplaatst: zo jul 29, 2007 23:04
door Andretti Molletti
Ook nog een prive leven he ;)

Het gaat niet zozeer om de tegendruk...
Als een motor benzinemengsel spoelt is dat hooguit ongunstig voor het rendement (verbruik), maar niet nadelig voor het vermogen.

De tegendruk van de uitlaat wordt vaak verward met resoneren. Indien een uitlaat de juiste lengte heeft ( vooral de 4 eerste stukjes na de motor) dan kan bij bepaalde toerental gebieden de drukpuls van de ene cilinder ervoor zorgen dat er een onderdruk in de uitlaat hangt als de andere cilinder de uitlaatklep opent. Zodoende is de uitstroom van uitlaatgas beter en dus ook de vulling. Indien de vulling beter is zal het vermogen, maar ook het rendement van de motor stijgen. Immers heb je dan een minder wilde nokkenas nodig die minder "spoelt".