Pagina 1 van 1

Onderstel revisie Alfa Spider ( 105 serie)

Geplaatst: di jul 24, 2007 11:55
door edwinvanpoeijer
Als voorbereiding op de vakantie van volgend jaar wil ik dit najaar/winter het onderstel van mijn Spider aanpakken.

Op dit moment zijn er een aantal probleempjes:

- Zwabberen achterkant : diabolo rubbers versleten
- Krakend geluid voorkant rechts : draagarm, veer?

Nu ik dan toch bezig ben wil ik meteen alles meepakken, dus van de draagarmen enz de rubbers vervangen, ik dacht
zelf aan vervangen door bv powerflex. Schokbrekers vervangen, veren nakijken, schoonmaken en opnieuw zwart spuiten.

Zijn de bussen zelf te vervangen of is dit een gespecialiseerd karwei?
Waar moet ik verder op letten?
Het project mag de hele herfst / winter lopen, als ik volgend jaar lente maar weer kan rijden :) moet lukken dacht ik zo.

RE: Onderstel revisie Alfa Spider ( 105 serie)

Geplaatst: di jul 24, 2007 12:11
door Egbertone
Als je overal Powerflex gaat gebruiken, ben je dan niet bang dat de auto veel te stug wordt?

Vervangen van de bussen doe je idd niet zomaar even in de achtertuin op het terras. Oude bussen moeten er uitgeperst worden en de nieuwe er in. Bij de voorste draagarmen lukt dat nog wel met een goed passende dop, een flinke hamer (voor er uitslaan van de oude bussen) en een flinke bankschroef maar achter wordt dat al een stuk lastiger.

Zwabberen achterkant verhelp je idd aardig met nieuwe diabolo's en bussen maar, let ook op de zijdelingse opsluiting van de reactietriangel.

RE: Onderstel revisie Alfa Spider ( 105 serie)

Geplaatst: di jul 24, 2007 13:14
door Joel
Edwin, ik heb toevallig net zelf alles aan m'n voorwielophanging vernieuwd (Bertone, zie Projecten). Op zich te doen thuis met een goede werkbank en vooral een stevige bankschroef. Let wel op met het demonteren van de veer, daar blijft voorspanning op staan ook al is het wiel helemaal uitgeveerd. Ik heb het trucje toegepast (gevonden hier op het forum!) met 2 van de 4 bouten vervangen door een M10 draadeind en zo de veerschotel laten zakken. Zorg er goed voor dat de veer niet weg kan springen!

Ik heb alles bewust standaard gelaten, bij een Spider zou ik dat zeker ook doen. Nieuw standaard is ook een hele verbetering t.o.v oud en versleten.

Krakend geluid kan van alles zijn, maar ik gok schokdemper of de lagerbussen van je onderste draagarm.

Achter moet ik zelf ook nog doen dus ik lees dit onderwerp mee voor de tips:-)

RE: Onderstel revisie Alfa Spider ( 105 serie)

Geplaatst: di jul 24, 2007 13:53
door edwinvanpoeijer
Dus vervangen door de originele rubbers is voldoende, de auto moet in ieder geval niet te stug worden. Het blijft een
auto om lekker mee rond te rijden en geen racemonster ;)
Zal vast ook wel goedkoper zijn dan powerflex.

Goede tip van de veren, ik zal eens gaan zoeken.
Ik neem aan dat het verstandig is om alles op moment weer vast te zetten?

Re: RE: Onderstel revisie Alfa Spider ( 105 serie)

Geplaatst: di jul 24, 2007 14:15
door Egbertone
Let wel op met het demonteren van de veer, daar blijft voorspanning op staan ook al is het wiel helemaal uitgeveerd. Ik heb het trucje toegepast (gevonden hier op het forum!) met 2 van de 4 bouten vervangen door een M10 draadeind en zo de veerschotel laten zakken. Zorg er goed voor dat de veer niet weg kan springen!
Inderdaad!

Zelf heb ik ook nog een garagekrik onder de schotel gezet, voor de zekerheid. Twee stukken tapeind M10 met bovenop twee moeren tegen elkaar ingedraaid voor de borging. Aan de onderzijde een oude wielmoer waar het kopje vanaf gezaagd is en iets "uitgeruimd" zodat de tapeinden er makkelijk doorheen kunnen steken (oude dop uit de dopsleutelset kan ook natuurlijk) dan twee ringen en dan de moer. Tapeinden diagonaal tegenover elkaar, aan de voorzijde op de plaats waar de stabi bevestigd zit en de andere er dus schuin tegenover. Tapeinden vastdraaien, de andere bouten en moeren verwijderen en draaien maar. Onderste moeren van de tapeinden een stukje los, krik laten zakken, moeren weer een stukje, krik etc.

Wel het beste om dit klusje met twee personen te doen. Niet voor het werk op zich maar... just in case

RE: Onderstel revisie Alfa Spider ( 105 serie)

Geplaatst: di jul 24, 2007 15:08
door edwinvanpoeijer
@joel

Was het eenvoudig om de oude bussen eruit te halen of zitten deze goed vast en moet er wat zaagwerk bijkomen?

Weet je zo nog om hoeveel bussen/rubbers het ging? dan kan ik alvast een schatting van de kosten gaan maken.

RE: Onderstel revisie Alfa Spider ( 105 serie)

Geplaatst: wo jul 25, 2007 15:41
door Joel
Edwin, ik heb alleen nog maar de voorwielophanging gedaan he. De bushes van de voorste stabi waren het lastigst te verwijderen, deze stuk moeten tikken. Maar vooral erin ging lastig. De rest ging eigenlijk heel soepel en zonder geweld. Ik heb alle onderdelen bij AR Parts vandaan, vraag hun eens om een prijsindicatie. De bovenste draagarm maakt het prijskaartje een beetje vervelend. De fuseekogel daarvan kan je niet los vervangen, je moet de complete draagarm vervangen (tenzij de kogel nog goed is natuurlijk!)