Motorkoeling
Geplaatst: vr jul 20, 2007 15:34
Het volgende doet zich voor:
Ik heb de thermostaat vervangen, hiermee is het koelsysteem dus even leeg geweest. Heeft totaal 1 dag leeggestaan (was ook gewoon gevuld met koelvloeistof) en vandaag heb ik de nieuwe thermostaat geplaatst. Heb de boel ontlucht door stationair de boel warm te laten lopen met de dop van het reservoir af en de kachel vol open. In eerste instantie wou de kachel hiermee niet warm worden, inmiddels wil deze wel op temperatuur komen. Bij stationair laten lopen (met de dop er dus af) functioneert alles naar behoren, gaat de meter iets over de helft dan slaat keurig netjes de fan in om de boel af te koelen en op de juiste temperatuur te houden.
Ga ik rijden wordt het een ander verhaal. Vrijwel direct loopt de temperatuur op, ook over het punt heen waar de fan aanslaat, deze slaat dan overigens niet aan. Rijwindkoeling lijkt dus geen effect te hebben op het geheel, de temperatuur loopt bij snelweg snelheden op tot een stuk onder het rood. Maar nog steeds is de fan nog niet aangeslagen. Open zetten van de kachel heeft ook geen invloed op de temperatuur (loopt dan niet terug). Bij stationair draaien zakt de temperatuurmeter weer, en bij iets over de helft slaat de fan weer keurig aan....
Wat zou het kunnen zijn? Voorheen werkte alles wel naar behoren (alleen kwam hij niet helemaal lekker op temperatuur) en had ik het normale tegenover gestelde (dus bij stationair draaien liep de temperatuur op, bij rijden zakte deze direct). Ik zit zelf te denken aan het idee dat er wat luchtbellen evt. nog in het systeem zitten. Ik zit even een beetje in een benarde situatie, want ik moet nog met de auto een stuk rijden vandaag, hij rijd overigens prima, ook bij aankomst was niks aan het borrelen, sissen of wat dan ook. Ik denk ook dat de meter evt. wel een foute waarde aangeeft, want de fan meet volgens mij op een ander punt zijn temperatuur.
Beide radiator slangen worden overigens gewoon warm, ik denk niet dat de radiator verstopt zit (dan zou ik dat voorheen toch ook gemerkt moeten hebben?)
Ik heb de thermostaat vervangen, hiermee is het koelsysteem dus even leeg geweest. Heeft totaal 1 dag leeggestaan (was ook gewoon gevuld met koelvloeistof) en vandaag heb ik de nieuwe thermostaat geplaatst. Heb de boel ontlucht door stationair de boel warm te laten lopen met de dop van het reservoir af en de kachel vol open. In eerste instantie wou de kachel hiermee niet warm worden, inmiddels wil deze wel op temperatuur komen. Bij stationair laten lopen (met de dop er dus af) functioneert alles naar behoren, gaat de meter iets over de helft dan slaat keurig netjes de fan in om de boel af te koelen en op de juiste temperatuur te houden.
Ga ik rijden wordt het een ander verhaal. Vrijwel direct loopt de temperatuur op, ook over het punt heen waar de fan aanslaat, deze slaat dan overigens niet aan. Rijwindkoeling lijkt dus geen effect te hebben op het geheel, de temperatuur loopt bij snelweg snelheden op tot een stuk onder het rood. Maar nog steeds is de fan nog niet aangeslagen. Open zetten van de kachel heeft ook geen invloed op de temperatuur (loopt dan niet terug). Bij stationair draaien zakt de temperatuurmeter weer, en bij iets over de helft slaat de fan weer keurig aan....
Wat zou het kunnen zijn? Voorheen werkte alles wel naar behoren (alleen kwam hij niet helemaal lekker op temperatuur) en had ik het normale tegenover gestelde (dus bij stationair draaien liep de temperatuur op, bij rijden zakte deze direct). Ik zit zelf te denken aan het idee dat er wat luchtbellen evt. nog in het systeem zitten. Ik zit even een beetje in een benarde situatie, want ik moet nog met de auto een stuk rijden vandaag, hij rijd overigens prima, ook bij aankomst was niks aan het borrelen, sissen of wat dan ook. Ik denk ook dat de meter evt. wel een foute waarde aangeeft, want de fan meet volgens mij op een ander punt zijn temperatuur.
Beide radiator slangen worden overigens gewoon warm, ik denk niet dat de radiator verstopt zit (dan zou ik dat voorheen toch ook gemerkt moeten hebben?)