Pagina 1 van 1
Hulpkoppelingscilinder??
Geplaatst: vr jul 20, 2007 11:06
door beer75
Sinds een week heb ik een vrij grote loze slag in het koppelingspedaal. Pas helemaal onderin grijpt de koppeling aan. Na het koppelen klapt het pedaal weer helemaal terug. Gister wilde ik wegrijden en deed de koppeling helemaal niets. Ik moest eerst een paar keer pompen totdat hij het weer deed. Verder schakelt hij goed zonder gekraak oid. Alleen grijpt de koppeling pas onderin. En ja, ik heb UTFS al doorgespit

Ik kom uit op de hulpkoppelingscilinder. Wat denken jullie?
RE: Hulpkoppelingscilinder??
Geplaatst: vr jul 20, 2007 11:24
door frankalfa
You're right denk ik... Ofwel hulp- ofwel hoofdkoppelingscilinder om zeep. Kijk eens of er een plasje olie onder de auto ligt thv de achterwielen. Anders even onder de auto en de rubberen stofhoes van het cilindertje wegtrekken; als daar al wat zwarte olie uit loopt is zowiezo de dichting in de hulpcil verrot.
Reviseren kán als de cilinderwand niet te ver ingerot is door vocht oid. Is ie te redden> ff opschuren met waterproof schuurpapier en wat kruipolie. Nieuwe cupjes monteren met remmenpasta, ontluchten en rijje! (dit is de korte beschrijving,in werkelijkheid ben je nu een halve dag verder...

)
Indien niet te redden; vers cilindertje halen bij de plaatselijke automaterialenboer (bij AD iets van 35 eurie dacht ik)
En,tip: als je kunt en wilt doe dan direct de hoofdkoppelingscilinder ook , want die is geheid binnen afzienbare tijd ook aan de beurt...
Suc6, grtz,fRank
RE: Hulpkoppelingscilinder??
Geplaatst: vr jul 20, 2007 11:24
door jef 75
vloeistof eens vervangen,geen baat, hulpkoppelingscilinder stuk.
RE: Hulpkoppelingscilinder??
Geplaatst: vr jul 20, 2007 11:25
door bralfa
Tim,
als het idd je hkc is houdt dan ff je remvloeistofreservoir in de gaten... Indien leeg dan ook geen remmetjes meer!!!! Maar t klinkt idd naar een defecte hkc. Ff onder je auto kruipen, stofhoesje verwijderen en dan zie je vanzelf of t nat is of niet

Re: RE: Hulpkoppelingscilinder??
Geplaatst: vr jul 20, 2007 11:28
door yuri 75 V6
Tim,
als het idd je hkc is houdt dan ff je remvloeistofreservoir in de gaten... Indien leeg dan ook geen remmetjes meer!!!! Maar t klinkt idd naar een defecte hkc. Ff onder je auto kruipen, stofhoesje verwijderen en dan zie je vanzelf of t nat is of niet

Het systeem zit toch zo in elkaar dat het remcircuit in ieder geval gevuld blijft, of hebben ze daar gewoon 'schijt aan gehad'?

Re: RE: Hulpkoppelingscilinder??
Geplaatst: vr jul 20, 2007 11:40
door frankalfa
Tim,
als het idd je hkc is houdt dan ff je remvloeistofreservoir in de gaten... Indien leeg dan ook geen remmetjes meer!!!! Maar t klinkt idd naar een defecte hkc. Ff onder je auto kruipen, stofhoesje verwijderen en dan zie je vanzelf of t nat is of niet

Het systeem zit toch zo in elkaar dat het remcircuit in ieder geval gevuld blijft, of hebben ze daar gewoon 'schijt aan gehad'?

Klopt Yuri, de uitloop van het slangetje wat t niveau van de koppeling op peil houdt zit mi ruim boven de helft van het remreservoir.Eenmaal onder dat niveau neemt ie geen vloeistof meer weg van je remsysteem..(toch?)
Grtz,fRank
RE: Hulpkoppelingscilinder??
Geplaatst: vr jul 20, 2007 11:45
door yuri 75 V6
Dat dacht ik dus ook, maar ik kon me de constructie zo 1 2 3 niet helder voor de geest halen.
RE: Hulpkoppelingscilinder??
Geplaatst: vr jul 20, 2007 13:07
door DJ
Als je geen vloeistoflek bij de hulpkoppeling cilinder voel dan eens in de pedalbak bij de achterkant van de hoofdkoppeling cilinder grote kans dat daar een plasje remvloeistof in staat.
Vwb hulpkoppeling cilinders, gezien de prijs van een nieuwe zou ik echt niet gaan proberen te reviseren.
Mzzl,
DJ
Re: RE: Hulpkoppelingscilinder??
Geplaatst: vr jul 20, 2007 13:27
door _Pieter_
Vwb hulpkoppeling cilinders, gezien de prijs van een nieuwe zou ik echt niet gaan proberen te reviseren.
Mzzl,
DJ
Klopt, als je hebt geconstateerd dat de hulpcylinder lek is (nat achter de stofhoes) gewoon een nieuwe kopen.
Ga jij maar eens voor de lol cylindertjes wisselen, ontluchten (zoek die maar eens op hoe makkelijk dat gaat!) en dan er achter komen dat je het allemaal voor niks hebt gedaan omdat je geen €35 wou uitgeven. Dan heb je het even niet meer kan ik je vast verklappen.
Hoofdcylinder wisselen is makkelijker, dat ding is ook duurder, dus daar zou je nog tijd in kunnen steken om m te reviseren. Echter, ontluchten zal je niet aan ontkomen.
Succes!
Groeten, Pieter
RE: Hulpkoppelingscilinder??
Geplaatst: vr jul 20, 2007 14:24
door beer75
Bedankt voor de reacties! Ik heb net even snel gekeken, in de auto zie ik geen olielekkages, onder het differentieel hing wel een oliedruppel. Ook stond inderdaad het oliepeil in het reservoir erg laag. Verder heb ik niet gekeken want de hel brak letterlijk los hier.... Ik merkte de afgelopen dagen ook bij wegrijden 's ochtends dat de remmen niet goed reageerden. Na een paar km deden ze het weer normaal. Dit heeft dus met elkaar te maken. Dit weekend even goed kijken en een HKC bestellen.