Pagina 1 van 1

Facet solid-state benzinepomp inbouwen

Geplaatst: wo jul 18, 2007 14:13
door edwinvanpoeijer
Hoi allemaal,

Ik ga in mijn spider een Facet pomp inbouwen (die vierkante versie) , hierachter wil ik dan als filter en drukregelaar
een filter king zetten. De retourleiding heb ik afgesloten/verwijderd.

Nu hoor ik dat die facet pompjes niet automatisch afslaan maar minder snel gaan lopen wanneer de druk op loopt.
Klopt dit? gaat dit niet mis als er geen retourleiding is?

RE: Facet solid-state benzinepomp inbouwen

Geplaatst: wo jul 18, 2007 15:26
door Giulia2000TS
Dat klopt, en nee er gaat niks mis.

Tenminste, ik ken de vierkante versie niet maar als het hetzelfde is als.... dan..... :wink:

RE: Facet solid-state benzinepomp inbouwen

Geplaatst: wo jul 18, 2007 18:40
door SlowPoke
Is het een carb versie? Zo ja > een 0,35bar pomp gebruiken en de retour afdichten.

Zet ook een filter VOOR de pomp en één achter de pomp(zie de gebruiksaanwijzing van de pomp).

Verder moet je een electrische afschakeling maken zodat de pomp stopt zodra je motor uit staat ( mocht er bijv eerst een mechanische pomp ingezeten hebben).

De makkelijkste is met een relias van een LPG instalatie die reageerd op de bobine.

succes.

RE: Facet solid-state benzinepomp inbouwen

Geplaatst: ma jul 23, 2007 10:24
door edwinvanpoeijer
Zaterdag een pomp en een Filter King benzinefilter/regulator gekocht bij Biesheuvel, alleen het voorfilter vergeten maar dat bestel ik nog wel even.
Wel even getest met de bestaande slangen en het werkt goed :)

Vandaag brandstofslang gekocht, de bestaande situatie was 12mm slang uit de tank naar een klein stukje metalen leiding en daarna
met 12 mm slang naar de pomp, vanuit de pomp weer verder met 8mm.
Ik wil het een klein beetje veranderen aangezien ik zo weinig mogelijk koppelingen wil hebben (in ieder geval onder de auto). Er waren nl geen
12mm aansluitingen voor de facet pomp.
Ik verloop net boven de tank van 12mm naar 8mm en daarna met slang naar de pomp, vanuit de pomp weer verder met een stukje 8mm naar de metalen leiding.

Het is in ieder geval een stuk stiller geworden onder de auto, geen geklots meer van rondstromende benzine :)

De Facet pomp heb ik mooi in de beugel kunnen hangen van de injectiepomp en hangt dus ook netjes in rubbers.

Brandstofdruk is 0.2 bar op mijn manometer die ik even heb aangesloten, ik denk dat dit nog wat aan de lage kant is (2.9 PSI) maar dat is volgens mij
eenvoudig aan te passen met het filter.

RE: Facet solid-state benzinepomp inbouwen

Geplaatst: wo jul 25, 2007 20:30
door edwinvanpoeijer
De bijbehorende slangaansluitingen van de facet pomp kunnen niet helemaal ingedraaid worden, er blijft dus een 5mm draad over.
De boel zit wel vast en lekt niet, is dit normaal of zit er toch verkeerde schroefdraad op?

RE: Facet solid-state benzinepomp inbouwen

Geplaatst: wo jul 25, 2007 20:37
door SlowPoke
Dat is normaal. De schroefdraad van de nippel is konisch (taps) en draait zich daarom vast in de schroefdraad van de pomp. Bij dit soort aansluitingen betekend vast ook vast en niet verder draaien.

RE: Facet solid-state benzinepomp inbouwen

Geplaatst: wo jul 25, 2007 20:52
door edwinvanpoeijer
Bedankt!

Daarstraks een stukje gereden en de motor lijkt een stuk mooier en rustiger te lopen.
Heb even een flink stukje gereden op hogere snelheid (100 km/h) en hoog in de toeren en geen problemen
gehad met de brandstof toevoer :)

Merkte wel dat ik de carburateurs iets moest bijstellen, van de winter alles een keer goed afstellen maar nu eerst lekker rijden.

RE: Facet solid-state benzinepomp inbouwen

Geplaatst: wo jul 25, 2007 21:27
door SlowPoke
mooi, let op je vlotternaalden, die kunnen wat sneller slijten door de constante druk van wel 0,3 bar :wink:

RE: Facet solid-state benzinepomp inbouwen

Geplaatst: wo jul 25, 2007 21:46
door edwinvanpoeijer
:lol: dat is een stuk minder dan de druk die de oude injectie pomp kon leveren.
Daar zat wel een retour op met restrictie maar had echt het idee dat daar meer druk op stond :)

RE: Facet solid-state benzinepomp inbouwen

Geplaatst: do jul 26, 2007 09:08
door Giulia2000TS
Na vernieuwen van de vlotternaalden destijds toch maar de drukregelaar er tussen geplaatst... Een laagje benzine in de luchtfilterbak is ook geen feest...

RE: Facet solid-state benzinepomp inbouwen

Geplaatst: do jul 26, 2007 09:40
door edwinvanpoeijer
Daarom heb ik er meteen zo'n filterking druk regelaar op gezet.
Mijn manometer gaf iets van 3 psi aan (omgerekend), dus de druk zal wel goed zijn.

Met de oude pomp had ik altijd een beetje benzine in de luchtfilterbak, dat lijkt nu ook minder te zijn.
Ik had het gevoel dat wanneer de vlotters iets open gingen dat de druk zo hoog was dat er eigenlijk onder
druk de benzine werd ingeperst terwijl het volgens mij eigenlijk in zou moeten lopen.