yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Olietemperatuursensor inbouwen 75 V6

ma jul 16, 2007 23:57

De zoekfunctie geeft me niet echt antwoord :?

Ik wil een olietemperatuursensor inbouwen in de 3.5 V6 voor de 75. Het is natuurlijk makkelijk genoeg om een universele sensor te bestellen, een gat in het carter te maken en daar de sensor in te monteren. Maar mijn vraag is: is er ook een elegantere methode, die makkelijk toepasbaar is op de V6? Bijvoorbeeld een gecombineerde oliepeil/temperatuursensor (die ik nergens bij de toeleveranciers kan vinden, of ik zoek verkeerd).
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

RE: Olietemperatuursensor inbouwen 75 V6

di jul 17, 2007 08:11

Er is een adapter in de handel die je tussen je blok en het oliefilter monteert.
Daarin kun je dan weer de sensor schroeven.
Weet niet of het de juiste plek is, daar is op dit forum al vaker over gediskussieerd.

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di jul 17, 2007 08:59

Hoi Yuri,

Heb zelf met oliepeistokzender gereden. Zat op auto die ik kocht. Ik vind het niet netjes en onhandig.
Bouw zelf mijn olietempzender is in het gat van de oliedrukschakelaar. De drukschakelaar zet ik mbv T stukje (kan je bij vdo zo kopen net als temp zender en klokje) op hetzelde gat als de oliedrukzender. Draad is M10x1.
Wel goed opletten dat je tempzender niet te ver in het oliekanaal draait, voldoende koper ringen erachter, EN de boel goed afdichten en GOED borgen met loctite hydraulic sealant om de voorkomen dat de boel loskomt. Je kan de tempzender namelijk maar met 4 of 5 gangen in het gat draaien. Dat is een beetje weinig voor het mooi.............Draai je hem verder heb je kans dat je stroming door oliekanaal verminderd. Ook niet goed...........
Echter ik heb met diverse alfa's zo rond gereden (ook circuit rijden en driften) en werkt prima. Als je maar zorgvuldig te werk gaat. En je meet mooi in de oliestroom.
O ja bij een V6 kan je er als de motor in de auto ligt niet zo lekker bij............goh wat een verrassing.

Mzzl,
DJ

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 17, 2007 11:56

DJ, dat was denk ik de tip waar ik naar zocht! Oliedrukmeter en -lampje combineren op 1 zender, dát was het. En ik kan er prima bij straks, want het 3.5 blok moet toch nog uit de auto. Het netjes inbouwen van de tempsensor gaat wel lukken. Op het moment zit er in de 3.5 ook zo'n peilstokding en een losse, lelijke meter, en nu ik toch een quasi-OE meter in het dashboard heb gefabriekt doe ik het liever in een keer netjes :wink:

Als het zo ver is, zal ik er netjes foto's van maken voor de rest van de mensen hier.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Olietemperatuursensor inbouwen 75 V6

di jul 17, 2007 11:57

Er is een adapter in de handel die je tussen je blok en het oliefilter monteert.
Daarin kun je dan weer de sensor schroeven.
Weet niet of het de juiste plek is, daar is op dit forum al vaker over gediskussieerd.

Eric
Tussen blok en oliefilter moet ik ook al een keer een adapterring plaatsen voor een oliekoeler, en dan wordt het denk ik ook nogal rommelig.

Merijnnieuwenhuis
Full Member
Full Member

di jul 17, 2007 12:18

ik weet niet of je er wat aan hebt ,, maar ik had bij mijn 1800 de sensor op een speciale peilstok zitten, misschien is hier iemand er bekend mee. maar dat is dus ook een optie
75

Mito 1.3 volgens nummerbord een JTD

gehad: , fetta, 75 imola, 33 QV S, 75 3.0 QV, 75 1.8 carbs, 155 2.0 16v

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo jul 18, 2007 00:04

@Yuri: mijn oplossing heeft wel als nadeel dat vdo niet echt "billig" is..........Maar ja wel aus deutschland dus kwaliteit?

Mzzl,
DJ

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jul 18, 2007 00:05

Ach, 'billig'... alles bij elkaar kost die 3.5 me al een aardige cent, emn dan zal die VDO zender me de das niet om doen. Ik zal eens kijken of ik er niet een via de zaak kan regelen met korting.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo jul 18, 2007 00:19

Het klokje was het duurst dacht ik en die ga je toch niet gebuiken dacht ik? Je wilde toch een (oranje) alfa 75 klw temp metertje gebruiken tbv olietemp? De zender kost niet zoveel als ik me goed herinner.
Nu maar hopen dat aanwijzing beetje klopt als je afwijkende zenders en klokjes gaat mixen.
Kan je niet de bij de klok behorende klwtempzender gebruiken tbv olietemp? Zonodig ff adaptortje laten draaien om het in M10x1 te frotten. Kan misschien ook op de zaak? Of anders toch ergens in carter plaatsen.

Mzzl,
DJ

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jul 18, 2007 00:32

Da's ook een goed idee, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb #-o

eens kijken of ik nog ergens zo'n originele zender heb!

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 01, 2007 20:55

Is dit misschien een goede plek, bovenin de linker cilinderkop? Waar de grote inbus zit zou volgens mij perfect een tempsensor kunnen zitten. Maar ik moet nog even het kleppendeksel lichten om te kijken of ik daarmee weg kom en kijken wat voor draad er in dat gat zit. Ooit iemand al geprobeerd, of ziet er iemand meteen al beren op de weg?

Afbeelding

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

do aug 02, 2007 20:25

zender heb ik op de plaats van het drukzendertje tbv checkcontrol...zit vlak boven de normale gever en heeft al m10 draad echter de spoed is meen ik 1.25 en voor de meeste zenders heb je 1.0 nodig...

ik heb het zo en werkt perfect...

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 02, 2007 21:39

In de cilinderkop lijkt me niet zo'n goede plaats. die zender moet natuurlijk wel in de olie steken dus moet je eerst kijken of daar olie genoeg zit. Ook zullen de koppen vermoedelijk al warmer zijn als het onderblok, het kan dus wel eens een vertekend beeld opleveren.
:?
De beste plaats lijkt mij eigenlijk in het carter, daar heb je dan ook de meeste olie en de best kloppende temperatuur denk ik zo. Het wordt nu alleen lastig om hem daar te plaatsen.... :oops:

Als de motor er nog langs lag had je een gat met draad in de carterpan kunnen maken. Kan nu trouwens misschien ook nog wel, moet je alleen je olie even aftappen en die grote deksel eronder vandaan draaien. enige probleem dan is nog het erbij komen met de boormachine en de tap... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Olietemperatuursensor inbouwen 75 V6

do aug 02, 2007 22:00

Als de motor er nog langs lag had je een gat met draad in de carterpan kunnen maken. Kan nu trouwens misschien ook nog wel, moet je alleen je olie even aftappen en die grote deksel eronder vandaan draaien. enige probleem dan is nog het erbij komen met de boormachine en de tap... :wink:
Nou, dat probleem valt wel mee, want dat is dus mijn alternatief. En ik heb nog een donorblok staan waar het carter vanaf kan, en dan laat ik een collega dat mooi lassen (kan ik zelf niet) en dan vervang ik het complete carter onder de 3.5 bij de volgende oliewissel.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 02, 2007 22:40

lekker k*twerkje als de motor in de auto ligt. De balk van het stuurhuis loopt er immers onderdoor... :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”