Pagina 1 van 2
Scheef blijven trekken Alfa GT
Geplaatst: vr jul 13, 2007 11:05
door Maxtor
Het volgende verhaal geschiedt. Er staat hier een Alfa GT die iets naar rechts trekt, bij het loslaten van het stuur zoekt de auto aardig de rechter helft op van het wegdek. Naar mate het tempo opgevoerd wordt (dus bij steeds meer gas geven) trekt de auto steeds meer naar rechts. Bij gas los trekt hij ook naar rechts, echter wel een stuk minder. Auto is inmiddels al een 4-maal uitgelijnd, waarvan de laatste keer op een ontzettende goede uitlijnbrug. Alles op de juiste waardes gezet, de achteras iets naar rechts verplaatst zodat hij correct spoort t.o.v. de vooras.
Vier nieuwe banden zijn geplaatst, zelfs een nieuw stuurhuis is geplaatst, maar hij blijft trekken naar rechts. Simpele dingen als correcte bandenspanning, bandenomtrek etc. is uiteraard in orde. We hebben het gevoel dat het linkerwiel t.o.v. het spatbord iets verder naar de neus van de auto staat dan het rechterwiel. Kan het zijn dat het subframe voor iets uit verband staat? Auto heeft geen schades gehad o.i.d, we staan voor een raadsel. Ik ben benieuwd of jullie mogelijke puntjes weten om eens wat aandacht aan te besteden! Gaarne hou het topic schoon, het is echt een groter probleem dan 'opnieuw uitlijnen' bandjes oppompen of ik zou de banden vervangen.
RE: Scheef blijven trekken Alfa GT
Geplaatst: vr jul 13, 2007 12:05
door Andretti Molletti
je kan simpel de wielbasis links en rechts opmeten met een cm...
Bandenwissel heb je dat nou al wel of niet geprobeerd?
En bij het uitlijnen krijg je de rijhoek van de auto te zien, is die wel 0??
RE: Scheef blijven trekken Alfa GT
Geplaatst: vr jul 13, 2007 12:12
door ALFAHEIDA
Draagarm?
RE: Scheef blijven trekken Alfa GT
Geplaatst: vr jul 13, 2007 12:21
door KAS
Als er een afwijking is in je wielophanging dan moet je dat kunnen aflezen op een uitlijnbank. Zijn de camberwaardes goed? En idd de rijlijn moet 0 zijn. Zo ja dan zou ik de voorwielen eens wisselen. Van links naar rechts. Of als ze een draairichting hebben van voor naar achteren.
RE: Scheef blijven trekken Alfa GT
Geplaatst: vr jul 13, 2007 12:26
door Alfistroel
als je al lang met de "nieuwe" banden rijdt zou je eens kunnen kijken of ze niet scheef versleten zijn.
zo ben ik ook een paar weken aan het zoeken geweest bij mijn vorige 155!
RE: Scheef blijven trekken Alfa GT
Geplaatst: vr jul 13, 2007 12:26
door Andretti Molletti
Kun je mij de uitlijn gegevens eens mailen of liever nog hier plaatsen?
Vergeet niet dat uitlijnen statisch is en rijden dynamisch.. speling op een ophangpunt kan zo je hele lijning veranderen.
Wel een interessant gevalletje

RE: Scheef blijven trekken Alfa GT
Geplaatst: vr jul 13, 2007 12:41
door Maxtor
Ik hoopte al op jou reactie Dré
Banden zijn nieuw in de vorm van 1 week en 200km oud... Ik zal even kijken of ik de uitlijngegevens kan achterhalen. Ik zal ze hier zo plaatsen. Rijhoek van de auto was nul.
Bij een GT valt enkel en alleen toespoor voor en achter te stellen, camber en caster zijn niet stelbaar.
RE: Scheef blijven trekken Alfa GT
Geplaatst: vr jul 13, 2007 12:43
door Andretti Molletti
Maar camber en castor zijn wel heel erg belangrijk!!
Meet je wielbasis links en rechts ook eens op... is simpel en snel te doen.
RE: Scheef blijven trekken Alfa GT
Geplaatst: vr jul 13, 2007 12:44
door KAS
Bedankt. Heb je de banden al eens verwisselt? Ik ken het probleem waarbij 1 band meer rolweerstand had dan de andere. Je geeft hier geen antwoord op.
RE: Scheef blijven trekken Alfa GT
Geplaatst: vr jul 13, 2007 12:44
door Andretti Molletti
Het is hoop ik geen blauw metallic V6 he??

RE: Scheef blijven trekken Alfa GT
Geplaatst: vr jul 13, 2007 13:17
door Maxtor
Nee nee, geen V6
Heb de uitlijnwaardes hier:
Voorzijde:
Naloop:
Links 3,29 grd
Rechts 3,08 grd
Wielvlucht:
Links -1,27 grd
Rechts -1,25 grd
Toespoor:
Links 0,04 grd
Rechts 0,04 grd
Achterzijde
Wielvlucht:
Links -1,24 grd
Rechts -1,19 grd
Toespoor:
Links 0,13 grd
Rechts 0,13 grd
Stuwhoek:
0,00 grd
Re: RE: Scheef blijven trekken Alfa GT
Geplaatst: vr jul 13, 2007 13:46
door Andretti Molletti
Nee nee, geen V6
Gelukkig maar want die ik ken is een totall loss geweest
Voorzijde:
Naloop:
Links 3,29 grd
Rechts 3,08 grd <<<<<< tis niet veel, maar de moeite om te checken waar dat zit en of je die kleine marge weg kan stellen door bv de draagarm te lossen en vast te zetten..
Wielvlucht:
Links -1,27 grd
Rechts -1,25 grd
Toespoor:
Links 0,04 grd >>>> ik zou eens naar een iets hogere waarde stellen dus li en re 0,5 graad oid
Rechts 0,04 grd
Houdt wel in dat je zeker moet weten dat het niet uit de banden komt he!
RE: Scheef blijven trekken Alfa GT
Geplaatst: vr jul 13, 2007 13:47
door Rob75
Toen ik het verhaal las, dacht ik aan een krom onderdeel ergens in de ophanging. Als ik dan nu de meetwaarden zie, begin ik te denken aan het volgende:
aan de rechterkant is de naloop (caster?) duidelijk afwijkender links/rechts dan de andere waarden. Zou het hierdoor kunnen dat bij hoge snelheid de vering zodanig wordt ongedrukt (luchtdruk) dat er een afwijking ontstaat?
Statisch op de uitlijnbank zal het dan allemaal kloppen, echter bij het rijden zal de stand van de wielen veranderen door belastingen door inzittenden (nooit gelijk) en rijwind.
Hopelijk kom je er uit. Ben in ieder geval erg benieuwd naar de oplossing.
Succes,
Rob
RE: Scheef blijven trekken Alfa GT
Geplaatst: vr jul 13, 2007 21:17
door patje1100
Rubbers....... wedden?
RE: Scheef blijven trekken Alfa GT
Geplaatst: vr jul 13, 2007 21:26
door @lfa@lgra
Dat kan Als de rubbers van 1 van de draagarman slapper zijn kan er tijdens het rijden een duidelijke verschil optreden. Ik zou ook de wielen links rechts eens kortstondig omwisselen ( en rekening houden met de draairichting)( wel terugplaatsen) om te kijken wat het effect is.
Heb je er trouwens draairichting gebonden banden omzitten?/ Kijk dan eens of ze juist gemonteerd zijn. (Bij motorfietsen geeft dit iig heel vervelende effecten.)