Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

Afwerking nieuw plaatwerk

vr jul 06, 2007 10:28

Hoi,

Ben bezig met een totale restauratie van en Bertone (GTJ1300) De car. is nu helemaal roestvrij na een tijdje lassen.
De vervolg stap is nu de afwerking waar ik ook een vraag over heb. Ik hoop dat jullie me hier een beetje in kunnen helpen!

De vraag is niet echt technisch van aard maar ik zou eigenlijk ook niet weten waar de vraag beter kan stellen...dus toch maar hier even de vraag.

Om het nieuwe plaatwerk en de lasnaden goed te verzegelen heb ik wel eens gezien dat er een soort kit op de lasnaden cq. nieuwe plaatwerk wordt gespoten (niet zichtbare delen uiteraard :wink: )

eigenschappen van dit goedje was: blijft flexibel, hecht zeer goed en is overspuitbaar (is absoluut niet op teerbasis!)
zou het hier gaan om steenslagbescherming? de structuur was inderdaat grof als ik me zo herinner... :roll:

Ik heb begrepen dat je het goedje met een spuit kunt aanbrengen of met de kwast.
Heeft iemand van jullie een idee wat dit kan zijn geweest? naam, merk etc?

Thanks!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Afwerking nieuw plaatwerk

vr jul 06, 2007 12:26

strijk-kit.. Ik gebruik zelf de strijk-kit van 3M. Met een kwast opzetten en is na enkele uren overspuitbaar.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Afwerking nieuw plaatwerk

vr jul 06, 2007 14:29

strijk-kit.. Ik gebruik zelf de strijk-kit van 3M. Met een kwast opzetten en is na enkele uren overspuitbaar.
:thumbs: Idd die heb ik ook gebruikt, perfect spul!!

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: Afwerking nieuw plaatwerk

vr jul 06, 2007 14:33

Strijkkit van 3M is idd. prima, Ik heb zelf strijkkit van technoplast, is ong. hetzelfde en werkt echt prima , kan met de kwast verwerkt worden, kleur grijs en is overspuitbaar.
Te koop bij o.a. Brezan art. nr. 15-486001 in bussen van 1kg. ong. 25 Euro.

Mvg. richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: Afwerking nieuw plaatwerk

vr jul 06, 2007 19:15

Thanks voor de tips!

Heeft iemand ook ervaring met steenslagbescherming op rubberbasis?
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1801
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: RE: Afwerking nieuw plaatwerk

vr jul 06, 2007 23:45

Heeft iemand ook ervaring met steenslagbescherming op rubberbasis?
Bedoel je Bodyschutz, wat een geribbeld uiterlijk geeft?
De werking van het produkt zal wel oké zijn. Maar persoonlijk vind ik het erg lelijk aan de buitenzijde van een carrosserie. Vooral omdat het uiterlijk dan niet meer origineel is. En dat spul werd ook vaak misbruikt om beginnende roestpukkels even vlug-vlug aan het zicht te onttrekken. Laagje Bodyschutz over de dorpels, kleurtje spuiten en klaar. Het roept daarom vaak twijfels op wat er ónder dat laagje zit, en dat wil je toch niet bij een mooie Bertone? (Is mijn bescheiden mening :? ).
Het is wél mooi als een auto echt helemaal tutti tutti gerestaureerd wordt, maar dan alleen gebruiken op de bodem en in de wielkasten. Die vervolgens in carrosseriekleur spuiten, en geen zwarte tectyl o.i.d. toepassen. Dan ziet het er echt perfect en als nieuw uit (maar het kost ook wat moeite...) zoals dit bijvoorbeeld:
Afbeelding

Ander goed voorbeeld was een Bertone die ik pas bij de Historische Zandvoort Trophy zag. Mooi.... Nooit eerder heb ik van een geparkeerde auto de BODEM gefotografeerd, maar van deze dus wel! Want de uitstraling was in het echt nog veel mooier dan op mijn plaatjes. Ik nodig hem uit voor het concours op het Spettacolo :D .
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: Afwerking nieuw plaatwerk

zo jul 08, 2007 00:06

Thanks allemaal!

ik ga voor de strijkkit. vandaag een proefje gemaakt en dat ziet er inderdaad geweldig uit!

Voor de onderkant zou ik graag eerst de onderkant in de originele lak zetten. Vervolgens eens kijken of ik daarna niet een dinitrol behandeling er overheen kan doen (koperkleurtje wordt het dan) Als het ff kan wil ik nergens van die teerzooi meer willen hebben. Ik ben nu toch bezig dus...laten we het dan goed doen he :D

De liefhebber kan hier ff doorklikken naar mijn restauratiesite :lol:
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: Afwerking nieuw plaatwerk

zo jul 08, 2007 10:45

Leuke site =D>

Vraagje, hoe heb jij alle tectiel en underbody coating verwijderd? Ik ben nu met mijn gtv6 ermee bezig maar een hels karwei is het. De groffe laag doe ik met de fohn en verfkrabber, de laatste restjes met dure en snel slijtende borstels van 3M.

Heb je wel eens aan RX10 gedacht als undercoating? Die lak is super flexibel en in elke kleur te mengen. Qua roestprefentie heb ik er nog geen ervaring mee.

Groeten,
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: Afwerking nieuw plaatwerk

zo jul 08, 2007 11:41

De harde stukken gewoon met de verfkrabber....als dat niet lukte dan de fohn erbij. De rotzooi die dan overblijft kun je met thinner verwijderen. Het blijft een takkenwerk!!

RX10 thanks....zal ik eens opzoeken!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: Afwerking nieuw plaatwerk

zo jul 08, 2007 11:51

RX10 thanks....zal ik eens opzoeken!
http://www.caprotech.nl/ ;)

Onder andere te verkrijgen bij Rustbuster.nl

Dat RX5 is echt superspul. Ik heb de onderkant van de deuren er vol mee laten lopen. Dat spul is zo super penetrerend dat het via de omgezette rand van de deur er aan de andere kant weer uit kruipt! Hoezo de naad volledig gevuld! Het is gebaseerd op lijnolie met als verschil dat RX5 wèl uithard.

Groeten,
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

Re: RE: Afwerking nieuw plaatwerk

zo jul 08, 2007 15:40

RX10 thanks....zal ik eens opzoeken!
http://www.caprotech.nl/ ;)

Onder andere te verkrijgen bij Rustbuster.nl

Dat RX5 is echt superspul. Ik heb de onderkant van de deuren er vol mee laten lopen. Dat spul is zo super penetrerend dat het via de omgezette rand van de deur er aan de andere kant weer uit kruipt! Hoezo de naad volledig gevuld! Het is gebaseerd op lijnolie met als verschil dat RX5 wèl uithard.

Groeten,
RX 5 hard inderdaad uit. Als je de binnenkant en de holle ruimtes met RX 5 hebt behandeld, moet het nog inspuiten met RX 7. Dit is op wax basis en blijft soepel.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Terug naar “Algemene Technische vragen”