Pagina 1 van 1
Rokende JTD en loopt steeds duurder
Geplaatst: di jul 03, 2007 23:43
door Noeltie
Hallo, ik ben in het bezit van een 147 JTD uit 2002 en loopt steeds duurder.
Bij 'opa' rijgedrag haal ik 1:14,5 en het valt me op dat hij steeds meer rookt (gedurende een jaar).
Het roken gaat nu wel steeds extremere vormen aannemen, bij 'ietsje' gas bij zie je al een pluim en bij lekker doortrekken mag het mistlicht bijna aan..
Onderhoudsbeurt heeft hij pas nog gehad zoals filters vervangen.
Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik ben zelf vrij technisch, pas nog een motorrevisie gedaan voor mijn hobbyauto (Peugeot 106 Rallye)
Alle suggesties zijn welkom.
Gr. Neil
RE: Rokende JTD en loopt steeds duurder
Geplaatst: wo jul 04, 2007 02:35
door Speeder
Hoeveel KM staat erop? Verbuikt hij ook olie? Mis je vermogen? Wellicht een versleten turbo?
RE: Rokende JTD en loopt steeds duurder
Geplaatst: wo jul 04, 2007 10:13
door @lfa@lgra
Zwarte rook is onverbrande brandstof. Laat een uitlaatgas test doen, daar valt vaak veel uit op te maken. Suuk6.
RE: Rokende JTD en loopt steeds duurder
Geplaatst: wo jul 04, 2007 20:10
door Het-Licht
Ik zet in op de lucht massa meter (LMM), veel voorkomend probleem bij elke auto met een bosch hittedraad LMM (dus niet alleen alfa). Nadeel is wel dat een nieuwe niet bepaald goedkoop is...
RE: Rokende JTD en loopt steeds duurder
Geplaatst: wo jul 04, 2007 22:17
door Andretti Molletti
als we toch gaan gokken dan zet ik als tweede kans in op de turbodruksensor!!
en wederom, gemakzucht me dunkt... is denk ik al 50 keer gevraagd dit...UTFS
F=Fabulous!!!
RE: Rokende JTD en loopt steeds duurder
Geplaatst: ma sep 17, 2007 15:26
door andela147
Ik heb hetzelfde gehad. hij wil niet meer trekken en roken als een gordijn. Bij mij zat er een scheurtje in de slang tussen de intercooler en het spruitstuk van de motor. Nadat ik de slang had vevangen was het roken weg en was hij ook weer een stuk zuiniger.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
groeten
Re: RE: Rokende JTD en loopt steeds duurder
Geplaatst: ma sep 17, 2007 16:20
door Michel
als we toch gaan gokken dan zet ik als tweede kans in op de turbodruksensor!!
!
Gaat ie in noodprogramma. Proefondervindelijk

Maar idd, laat hem even uitlezen, ipv te gokken. roeten kan meer dan 1 oorzaak hebben !
Is vermoedelijk een fase 3 JTD en die turbo's zijn behoorlijk petjesproof.
Als ie roet, komt dat idd door mengselfout
-slechte injector
-gemeten lucht (parameter voor inspuiting) gaat niet allemaal motor in (slang, HOORBAAR)
-turbo zelf (twijfelachtig)
-EGR
- .....
- ....
Is een beetje "schiet maar raak" zo he
