Pagina 1 van 2
Inhouden 33 16V
Geplaatst: vr jun 29, 2007 19:04
door Neelis
Het blijven raadselachtige auto's, even rijden ze goed, maar dan vragen ze weer je aandacht met iets nieuws wat niet naar behoren werkt

Het maakt niet uit of m'n blok warm of koud is. En om het probleem duidelijk te maken, hier een voorbeeld. Ik rij op de snelweg netjes 100 waar ik 100 mag, dan gaat de snelweg over naar een 120km/h weg, dus ik geef gas, maar ik ga niet harder de motor gaat zelfs inhouden. Daarbij komt er een geluid uit het motorblok, waarbij het lijkt of het mengsel niet goed is. Later bij een stoplicht wil ik wegrijden, precies hetzelfde. Ik rijdt gewoon niet weg, koppeling in, ff gassen en toen deed hij het weer normaal. Vandaag nog, wil optrekken, schakel naar de volgende versnelling, trap het gas in en bij 2000rpm blijft hij weer hangen. Even gas los en weer voorzichtig gas geven en we gaan weer.
Rara, wat kan dit zijn?!
Het gaat om een Alfa 33 1.7 16V uit 91.
RE: Inhouden 33 16V
Geplaatst: vr jun 29, 2007 19:13
door italianivan
tja,
als het ineens is gebeurt, controleer dan de dingen waardoor het ineens niet goed kan zijn?
mischien lambdasonde ofzo?
een koelsensortje of mischien te hard gegast en je koppaking gemolt?
ik weet het niet het is moeilijk te zeggen zo maar controleer of meet even wat sensoren door zodat je er achter kunt komen.
RE: Inhouden 33 16V
Geplaatst: vr jun 29, 2007 19:34
door Neelis
De dingen die ik kan controleren waardoor het kan komen zijn er nogal heeeeeel veeeeel. En ik ben geen supertechneut, anders zou ik het hier niet vragen
Koppakking zal het niet zijn, dan heb je meerdere en andere symptomen.
Hoe ik de lambasonde moet controleren weet ik niet. En koelsensoren zitten niet in m'n auto.
Re: RE: Inhouden 33 16V
Geplaatst: vr jun 29, 2007 20:24
door Speeder
De dingen die ik kan controleren waardoor het kan komen zijn er nogal heeeeeel veeeeel. En ik ben geen supertechneut, anders zou ik het hier niet vragen
Koppakking zal het niet zijn, dan heb je meerdere en andere symptomen.
Hoe ik de lambasonde moet controleren weet ik niet. En koelsensoren zitten niet in m'n auto.
Het kan zijn dat het mengsel niet juist is. Dit kan komen door:
-Kapotte LMM
-Kapotte lambdasonde
-Kapotte gaskleppositiesensor
-Kapotte koelvloeistoftemperatuursensor (blijft ie koudestart verrijken, zou hij alleen wat meer door mogen gaan verbruiken)
Het kan ook komen door een verkeerde ontsteking (wel is wat gerommel in je uitlaatsysteem gehoord?):
-Rotor versleten
-Verdelerkap niet oke?
-Bougie(s) niet oke?
-Bobine/bougie kabels niet meer oke?
-BDP-sensor niet meer oke (zou hij het eigenlijk helemaal niet meer mogen doen, of constant slecht)
RE: Inhouden 33 16V
Geplaatst: vr jun 29, 2007 21:40
door Alfa eL
Interessante vraag. Mijn 16V heeft ook zoiets, en ik ben er nog niet achter wat het is.
Als ik met een buitentemperatuur boven 20-25°C met een koude motor wegrijd dan heb ik dezelfde symptomen. Blijven hangen rond de 2000 toeren, inhouden en idd een geluid uit het blok. Zodra de motortemp. boven de 50°C komt is het over. Met een warme motor is er niks aan de hand, en met een koude motor i.c.m. lage buitentemperatuur ook niet.
Verschil is dat het bij jou niet uitmaakt of je blok koud of warm is.
Nieuwe bougies en kabels hielpen niet. M'n verdelerkap en rotor zijn nog goed, andere LMM leverde ook niks op. Ik ga binnenkort de temp. sensor eens opzoeken.
Verdelerkap enz. kun je makkelijk even controleren. Kijk ook eens of het hittedraadje in je LMM niet beschadigd is.
RE: Inhouden 33 16V
Geplaatst: vr jun 29, 2007 22:15
door Steven 33
Wat het zou kunnen zijn is al heel veel over geschreven...even zoeken dus.
Als jij gas geeft dan verandert je mengsel dan begint het gesakker. De lambdasonde is de eerste die daarmee te maken krijgt. Als de lambdasonde een verkeerd signaal geeft, dan reageert de lmm wel goed alleen wel op een verkeerd signaal. Dré heeft een tijdje terug een topic geschreven hoe je dit kunt meten. De resterende sensoren (gasklep en water temp) kun je ook gewoon doormeten, staat gewoon in de vraagbaak.
Die drie zou ik eerst doormeten en dan eens verder kijken. Wel jammer hoor, je hebt een schitterende 33!
RE: Inhouden 33 16V
Geplaatst: vr jun 29, 2007 22:48
door Neelis
Super! Dit is wel wat info waar ik wat mee kan.
Heb ik nog een korte vraag, waar kan ik dat artikel van Dré vinden, want dat is niet z'n gehele naam toch?
RE: Inhouden 33 16V
Geplaatst: vr jun 29, 2007 23:01
door Bert-155
De forumnick van Dre is: Andretti Moletti...

RE: Inhouden 33 16V
Geplaatst: vr jun 29, 2007 23:03
door Neelis
Er zijn geen resultaten die voldoen aan je zoekopdracht

RE: Inhouden 33 16V
Geplaatst: vr jun 29, 2007 23:18
door Steven 33
En als je zoekt op Andretti Molletti, dan vind je dit:
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=18169
Waarom heb ik even gemist, maar de inhoud van dit topic is verwijderd

Misschien kun je hem via PB benaderen?
Groet,
steven
RE: Inhouden 33 16V
Geplaatst: za jun 30, 2007 21:31
door Alfa eL
Inhoud van dat topic is bij mij gewoon zichtbaar. Is ook een sticky bovenaan de pagina.
RE: Inhouden 33 16V
Geplaatst: za jun 30, 2007 22:11
door Gerrets
Misschien een tip..................had de laatse tijd ook last van gigantisch inhouden . Zelfde symptomen zoals jullie die opnoemen. Ik heb hierna mijn kat + einddemper vervangen die laatste was nodig want die was lek. nu met de nieuwe kat en einddemper is het weg. misschien kun je daar eens naar kijken.
gr Tom
RE: Inhouden 33 16V
Geplaatst: za jun 30, 2007 22:27
door Michel
33 16V = motronic, uit te lezen adh knippercode. Check eens even wat ie te vertellen heeft ?
RE: Inhouden 33 16V
Geplaatst: za jun 30, 2007 22:50
door Neelis
Waar kan ik die knippercode zien?
RE: Inhouden 33 16V
Geplaatst: za jun 30, 2007 23:09
door Richard75
niels, kijk even op de site van squadra tuning.
bij 33 16v staat als het goed is een beschrijving van hoe je te werk moet gaan.
en een lijst met een verklaring van de codes..