Pagina 1 van 2

Olie: van 10W40 naar 10W60 FULL SINT

Geplaatst: wo jun 27, 2007 21:40
door The King
Hoi :shock:

Mag je 10W60 gooien in een V6 24v blok waar altijd 10W40 in is gegaan?

RE: Olie: van 10W40 naar 10W60 FULL SINT

Geplaatst: wo jun 27, 2007 21:49
door mafkees
mag als het ook half synth. is

RE: Olie: van 10W40 naar 10W60 FULL SINT

Geplaatst: wo jun 27, 2007 21:50
door The King
Hey mafkees!

10W40 = half sint volgens mij :shock:
10W60 = vol sint

Volg het niet :shock:

Re: RE: Olie: van 10W40 naar 10W60 FULL SINT

Geplaatst: wo jun 27, 2007 21:51
door The King
Hey mafkees!

Voorzichtig King anders wordt je geblokt :!:

Re: RE: Olie: van 10W40 naar 10W60 FULL SINT

Geplaatst: wo jun 27, 2007 21:51
door The King
Hey mafkees!
Voorzichtig King anders wordt je geblokt :!:

Oeps sorry :oops:

Re: Olie: van 10W40 naar 10W60 FULL SINT

Geplaatst: wo jun 27, 2007 22:49
door ravado
Hoi :shock:

Mag je 10W60 gooien in een V6 24v blok waar altijd 10W40 in is gegaan?
nee niet zomaar.... Het kan wel maar dan eerst nieuwe olie+filter (nog de 10W40!) en dan je blok spoelen met spec. reiniger zodat alle aangekoekte oleresten weg zijn. Daarna kan je er 10W60 ingieten maar dan wel eerst een nieuw filtertje monteren.... Synthetische olie weekt vaak oude aangekoekte olieresten los wat dan weer in de oliekanalen blijft zitten waardoor het verstopt raakt met alle gevolgen van dien......

Re: Olie: van 10W40 naar 10W60 FULL SINT

Geplaatst: do jun 28, 2007 00:55
door Andretti Molletti
Hoi :shock:

Mag je 10W60 gooien in een V6 24v blok waar altijd 10W40 in is gegaan?
nee niet zomaar.... Het kan wel maar dan eerst nieuwe olie+filter (nog de 10W40!) en dan je blok spoelen met spec. reiniger zodat alle aangekoekte oleresten weg zijn. Daarna kan je er 10W60 ingieten maar dan wel eerst een nieuw filtertje monteren.... Synthetische olie weekt vaak oude aangekoekte olieresten los wat dan weer in de oliekanalen blijft zitten waardoor het verstopt raakt met alle gevolgen van dien......
Even zeiken:
Heeft iemand bewijs van dit soort ellende??
Destijds met de TMO olie van Shell was dit het geval door de sterk reinigende dopes, vervang je nu een moderne 10W40 door een 10W60 syntheet dan denk ik niet dat er nog zooi loskomt, de 10W40 van nu heeft m.i. dezelfde reinigende werking, en de aankoekingen van vroeger zijn ook verdwenen door de betere benzines.

Zelfde verhaal als je thermostaat weghalen bij koelproblemen...die truuk werkt ook al 30 jaar niet meer :!:

RE: Olie: van 10W40 naar 10W60 FULL SINT

Geplaatst: do jun 28, 2007 02:49
door giulia-tom
Een 24v blok met flinke koeklaag is er niet meer zoeen waar je 10W60 mee gaat afvullen....! Ik vind die blokken nogal redelijk schoon - zelfs als de lagers al in delen het aftapgat blokkeren :wink:

Behoudens de extra kosten van 10W60 volsyntheet - welk voordeel denk je ermee te behalen?
:?

RE: Olie: van 10W40 naar 10W60 FULL SINT

Geplaatst: do jun 28, 2007 07:00
door diele
10w60 heeft enkel voordeel bij hele hoge motortemperaturen (circuit/sahara) , meer oliedruk bij hogere temperatuur.

Re: RE: Olie: van 10W40 naar 10W60 FULL SINT

Geplaatst: do jun 28, 2007 08:12
door The King
10w60 heeft enkel voordeel bij hele hoge motortemperaturen (circuit/sahara) , meer oliedruk bij hogere temperatuur.
Ja nou.... :lol:
In de file in Italie gaat de olie druk omlaag met 10W40

Wat voor spoelmiddel bedoelen jullie?

Re: Olie: van 10W40 naar 10W60 FULL SINT

Geplaatst: do jun 28, 2007 08:12
door ravado
Hoi :shock:

Mag je 10W60 gooien in een V6 24v blok waar altijd 10W40 in is gegaan?
nee niet zomaar.... Het kan wel maar dan eerst nieuwe olie+filter (nog de 10W40!) en dan je blok spoelen met spec. reiniger zodat alle aangekoekte oleresten weg zijn. Daarna kan je er 10W60 ingieten maar dan wel eerst een nieuw filtertje monteren.... Synthetische olie weekt vaak oude aangekoekte olieresten los wat dan weer in de oliekanalen blijft zitten waardoor het verstopt raakt met alle gevolgen van dien......
Even zeiken:
Heeft iemand bewijs van dit soort ellende??
Destijds met de TMO olie van Shell was dit het geval door de sterk reinigende dopes, vervang je nu een moderne 10W40 door een 10W60 syntheet dan denk ik niet dat er nog zooi loskomt, de 10W40 van nu heeft m.i. dezelfde reinigende werking, en de aankoekingen van vroeger zijn ook verdwenen door de betere benzines.

Zelfde verhaal als je thermostaat weghalen bij koelproblemen...die truuk werkt ook al 30 jaar niet meer :!:

ach zeikerd....... :wink:

dan neem je toch lekker het risico.....
wat een gezeik om een 20 euro extra uit te geven.......

Re: RE: Olie: van 10W40 naar 10W60 FULL SINT

Geplaatst: do jun 28, 2007 09:45
door giulia-tom
In de file in Italie gaat de olie druk omlaag met 10W40
:lol: Filestaan doe je hier in dit land hoor!

Is jouw oliedruk dan zo laag dat er problemen kunnen optreden? Lijkt mij niet - of de slijtageslag moet dermate zijn dat er weinig druk is - en dan nog wordt het bovenaan nog aardig voorzien van olio...

Re: RE: Olie: van 10W40 naar 10W60 FULL SINT

Geplaatst: do jun 28, 2007 10:01
door cmva
In de file in Italie gaat de olie druk omlaag met 10W40
:lol: Filestaan doe je hier in dit land hoor!

Is jouw oliedruk dan zo laag dat er problemen kunnen optreden? Lijkt mij niet - of de slijtageslag moet dermate zijn dat er weinig druk is - en dan nog wordt het bovenaan nog aardig voorzien van olio...
:roll:
Je kent zijn rijstijl niet, voegt in op snelweg,met 40km/h in 5e versneliing,geeft vol gas en verbaast zich erover dat ie niet snel is ,of rijdt 90 waar je 120 mag schakelt terug naar 2,schakelt na 5 sec hikken (toerenbegrenzer) over naar 5 en zegt "echt trekken doet ie niet". :roll:

Re: Olie: van 10W40 naar 10W60 FULL SINT

Geplaatst: do jun 28, 2007 10:12
door GTV
Hoi :shock:

Mag je 10W60 gooien in een V6 24v blok waar altijd 10W40 in is gegaan?
nee niet zomaar.... Het kan wel maar dan eerst nieuwe olie+filter (nog de 10W40!) en dan je blok spoelen met spec. reiniger zodat alle aangekoekte oleresten weg zijn. Daarna kan je er 10W60 ingieten maar dan wel eerst een nieuw filtertje monteren.... Synthetische olie weekt vaak oude aangekoekte olieresten los wat dan weer in de oliekanalen blijft zitten waardoor het verstopt raakt met alle gevolgen van dien......
Even zeiken:
Heeft iemand bewijs van dit soort ellende??
Destijds met de TMO olie van Shell was dit het geval door de sterk reinigende dopes, vervang je nu een moderne 10W40 door een 10W60 syntheet dan denk ik niet dat er nog zooi loskomt, de 10W40 van nu heeft m.i. dezelfde reinigende werking, en de aankoekingen van vroeger zijn ook verdwenen door de betere benzines.

Zelfde verhaal als je thermostaat weghalen bij koelproblemen...die truuk werkt ook al 30 jaar niet meer :!:
Zie betere benzines.
:shock:


Aantal startproblemen stijgt explosief

23-07-2004
Het aantal startproblemen bij auto's met benzinemotoren is het eerste halfjaar van 2004 explosief gestegen, zo meldt de ANWB.

In vergelijking met dezelfde periode in 2003 is het aantal startproblemen bijna verviervoudigd. Volgens de helpdesk van de ANWB Wegenwacht raken de benzine-injectoren verstopt, waardoor het voertuig niet meer wil starten.

Inmiddels heeft de Wegenwacht een adequate oplossing gevonden om de auto weer aan de gang te krijgen. Automobilisten krijgen echter wel een verwijzing naar de garage, die het probleem definitief moet verhelpen.

Volgens Peter Heemskerk, manager van de helpdesk, ging het om een zeer zeldzaam probleem. 'Dat de vier injectoren tegelijk vast zitten, is heel bijzonder. Toen we het vaker hoorden, zijn we de gegevens gaan verzamelen. Het bleek dat het euvel sinds begin dit jaar onder alle merken auto’s met verschillende merken benzine voorkwam'. Onder de pechgevallen zitten ook auto’s van ruim tien jaar oud.

Verlaagd zwavelniveau
Mogelijk is het verlaagde zwavelniveau van de benzine de oorzaak van het probleem. Vanaf januari 2005 moeten alle brandstofproducten zwavelarm zijn, maximaal vijftig milligram zwavel per kilo. Ook moet een dan een deel van de benzineproducten al 'zwavelvrij', maximaal tien milligram zwavel per kilo. Vanaf 2009 moeten alle benzinesoorten vrij van zwavel zijn. Heemskerk benadrukt dat er nog geen hard bewijs is dat het vermoeden bevestigt.

Desondanks hebben de oliemaatschappijen in het Radio 1-Journaal aangekondigd het probleem te onderzoeken. Overigens kampen niet alleen Nederlandse automobilisten met dit probleem. Duitsland en Zwitserland hebben dit euvel ook gesignaleerd.


Bron: ANWB

Wat de oplossing is staat er echter niet bij...
Shell aansprakelijk stellen zal moeilijk gaan. Men moet voldoen aan een mileueis van de overheid.

RE: Olie: van 10W40 naar 10W60 FULL SINT

Geplaatst: do jun 28, 2007 10:20
door vV
Het bleek dat het euvel sinds begin dit jaar onder alle merken auto’s met verschillende merken benzine voorkwam'.
is ook niet alleen met shell benzines dus... dan zou men naar alle maatschappijen toe moeten. EN dan nog ook al zou het niet te maken hebben met de milieu-eisen, is het maar de vraag hoe lang dat gaat duren dan..

maar ja dat is off topic. als de olie die er voorheen inzat van goede kwaliteit was zie ik geen enekel reden er geen 10W60 in te doen.

Enne: in Italie heb je weldegelijk files, en als ze er zijn is het goed raak ook (van die vette ongevallen over meerdere rijbanen op de autostrada`s...vaker dan mij lief is in gestaan..)