Pagina 1 van 1

Olieverversing 147

Geplaatst: wo jun 27, 2007 08:33
door bigonepassion
Daar ik nog niet lang met Alfa rij, zou ik graag weten of er op bepaalde zaken moet gelet worden bij het verversen van de olie.
-moet men de voorgeschreven olie (selenia 20K) van Alfa gebruiken, of is een ander merk ook goed? zo ja, dewelke?
-is de voorgeschreven olieverversing om de 20.000km niet wat te lang?
-nog speciale tips bij het aflaten/vullen waarmee moet rekening gehouden worden? (bv.speciaal voor dit type auto)
-moet er iets gedaan worden aan het display, zoals bij BMW de ledjes op nul zetten, en de servicevermelding?
147 1.6 T.spark 120pk.

RE: Olieverversing 147

Geplaatst: wo jun 27, 2007 12:53
door Ruben
je moet idd gewoon de voorgeschreven olie gebruiken met de voorgeschreven viscositeit en kwaliteitsspecificatie.
Wel verversen als de olie warm is dan is ie dunner en loopt alles makkelijker leeg.
Om de 20.000 is wel prima, vaker is beter maar dit is eigenlijk alleen nodig voor auto's die intensief worden gebruikt (circuit)
of een turbo hebben ( i.v.m. aankoeken van de olie).
Even een nieuw ringetje halen voor de carterplug zodat dat weer goed afsluit. En gelijk een nieuw filter.

RE: Olieverversing 147

Geplaatst: wo jun 27, 2007 16:36
door Gtvco
Als je de 20.000km niet binnen een jaar haalt dan 1x per jaar de olio verversen.

RE: Olieverversing 147

Geplaatst: wo jun 27, 2007 20:44
door Alfa eL
En goed oppassen dat je de carterplug niet te vast draait. Het draad ligt er zo uit, en dan moet je gaan tappen = niet leuk.

RE: Olieverversing 147

Geplaatst: do jun 28, 2007 13:08
door bigonepassion
Nu weet ik nog niet of ik een ander oliemerk mag nemen :? En zo ja, bij een ander merk (ev.naam) op wat moet ik letten opdat ik geen verkeerde olie erin zou kappen :?:
Olie en merken genoeg :roll: , maar ik kan toch moeilijk naar de alfa dealer gaan en zeggen: ik moet ....selenia 20K hebben :!:
Dan zeggen ze hier in België breng hem binnen in de garage. En anders, rekenen ze wat ze willen per liter.

RE: Olieverversing 147

Geplaatst: do jun 28, 2007 16:09
door BugAlfa
10w40 is OK, 5w40 is beter>10w60 is nog beter>5w60 is nog beter . 15w40 of 10w30 is 't omgekeerde effect ...

In Berchem & Wijnegem gebruiken we Selenia, in Westerlo vollsint. Shell Helix 5w40 .
Sélénia hoeft niet, maar wel best vollsint blijven gebruiken als dat er voordien inging(als 'm nieuw is zorgen dat je nadien altijd hetzelfde gebruikt) .
Nog steeds geldt bij het inrijden de wet : Wat je in't begin (rodageperiode) of koud te veel vraagt kun je nadien of warm niet meer vragen...
10w40 hebben we geen klagen over Sélénia
5w40 Shell Helix is nog een verbetering
10w60 Shell Helix Racing voor als je veel in de hogere toeren gaat rijden
5w60 Gulf Racing voor als je echt niet kan wachten om'm op temperatuur te rijden en in toeren gaat jagen of ge Fittipaldi zijt..
Als je overschakeld naar een andere olie vervang dan altijd oliefilter .
De 120pk 1.6TS is nogal gevoelig voor olieverbruik zeker als hij te brutaal wordt ingereden en warmgereden, in tegenstelling tot de jtd's waar je nulkommanul olieverbruik hebt moet je bij de 1.6ts120pk wel regelmatig checken . Jaarlijks sowieso en sommige exemplaren hebben 1Lit. op 5.000km nodig... Te dunne olie is ook niet goed als er veel aangekoekt vuil in de motor zit komt dat weer los...

Wij gebruiken altijd een koperen dichtring rond de carterplug zodat die nooit komt vast te zitten .

RE: Olieverversing 147

Geplaatst: do jun 28, 2007 22:12
door bigonepassion
Zeg, bedankt :wink:
Dat is nog eens een uitleg 8)