Pagina 1 van 2

Koppeling-cilinder

Geplaatst: do jun 21, 2007 14:02
door dibro
Grmbllll :shock: :? :twisted:

Waarschijnlijk heb ik een koppeling-cilinder kaduuk: vloeistof verdwijnt & het pedaal blijft soms "hangen" .
Vanavond ga ik even naar FvP voor de diagnose, reparatie moet ws wachten tot de volgende week.
Is dat -technisch gezien- verstandig of kan ik ernstigere malheur verwachten als ik er nog een paar dagen mee doorrij :?:

Oja het gaat om een 155 16V :roll:

RE: Koppeling-cilinder

Geplaatst: do jun 21, 2007 14:53
door frankalfa
Hmmm ff vanuit transaxle 'kennis' :? :lol: oogpunt; er mee blijven rijden kan geen kwaad mits je de vloeistof goed op peil houd (en t lek niet groter wordt) Maar zou zelf t hele zwikkie maar asap vervangen, ben je zeker.
Als t de bakzijde is die lekt ,kun je er thunder op zeggen dat de pedaalzijde binnenkort ook aan de beurt (althans mijn ervaring op de multi-transaxli hier in t schuurtje :lol: ) Hoe dit in de 155-elarij is weet ik niet... :wink:
Grtz,fRank

RE: Koppeling-cilinder

Geplaatst: do jun 21, 2007 14:58
door dibro
Okee, bedankt!
Ik zal een gezinsverpakking dot4 aanschaffen :wink:

Raar is ook dat de vloeistof die er in zit pikzwart is, terwijl alles zo'n 4 maanden geleden ververst is.
'T een zal wel met 't ander te maken hebben denk ik...

RE: Koppeling-cilinder

Geplaatst: do jun 21, 2007 14:59
door AlfettaOwner
Het kan natuurlijk ook gebeuren dat ie het plotseling niet meer doet en dan sta je daar langs de kant !

Bij een normale slijtage lekkage kun je nog ff door rijden, tenzij je abrupte verschillenen merkt.

Re: RE: Koppeling-cilinder

Geplaatst: do jun 21, 2007 15:00
door dibro

Bij een normale slijtage lekkage kun je nog ff door rijden, tenzij je abrupte verschillenen merkt.
Tja, alles lijkt verder normaal: remt nog steeds perfect, alleen af en toe dat koppelingspedaal... af en toe = 1 x per dag (tot nu toe).

RE: Koppeling-cilinder

Geplaatst: do jun 21, 2007 15:01
door KAS
Ik zou er niet te lang mee doorrijden. Zeker niet als het pedaal al blijft kleven. Erg slecht voor je plaat en/of druklager.

Re: RE: Koppeling-cilinder

Geplaatst: do jun 21, 2007 15:03
door frankalfa
Okee, bedankt!
Ik zal een gezinsverpakking dot4 aanschaffen :wink:

Raar is ook dat de vloeistof die er in zit pikzwart is, terwijl alles zo'n 4 maanden geleden ververst is.
'T een zal wel met 't ander te maken hebben denk ik...
Dat denk ik ook dibro. Mi is dan het rubber van de keerring aangetast door de olie....Niet om t een of ander,maar weet je zeker dat er ook dot 4 in gegaan is... :? Olie kan uit zichzelf nooit van transparant naar pikzwart gaan in 4 maanden lijkt mij...
Ff checken maar (voor t zelfde geld is ook je remsysteem zachtjes aan t oplossen... :shock: :shock: )
Voorzichtig!, grtz,fRank

RE: Koppeling-cilinder

Geplaatst: do jun 21, 2007 15:06
door dibro
Bovenstaand is voor mij de reden om ook voor dit soort "standaart-klusjes" (het verversen van de remvloeistof) toch maar weer naar de specialist te gaan. :wink: Er stond iig wel dot4 op de rekening van ruim 80 euro (bij een "universeel-garage" :shock:

Ik ga FvP gewoon omkopen om wat eerder aan de beurt te zijn 8)

RE: Koppeling-cilinder

Geplaatst: do jun 21, 2007 15:08
door AlfettaOwner
Is ie echt wel (helemaal) ververst?

Re: RE: Koppeling-cilinder

Geplaatst: do jun 21, 2007 15:11
door dibro
Is ie echt wel (helemaal) ververst?
Daar heb ik iig wel om gevraagd destijds (zonder vooraf naar de prijs te informeren), zeker weten doe ik dat niet (ben er niet bij gebleven).

RE: Koppeling-cilinder

Geplaatst: do jun 21, 2007 21:52
door dibro
Zooooo, diagnose luidt voorlopig: beide koppelingcilinders kapot. Als de boel goed warm is, kan ik nauwelijks meer terugschakelen (beetje toerental gokken en dan de pook in de versnelling dwingen, = niet leuk). Opschakelen gaat beter maar de koppeling komt duidelijk niet meer helemaal vrij (zit ook he-le-maal onderin). Reparatie kan pas op maandag 2 juli :twisted:

Ik had beter die Indy van m'n broer over kunnen nemen, ben héél benieuwd hoe de 155 het morgen doet...

Misschien beter een weekje vrij nemen: ik zie net dat met ons onvolprezen openbaar vervoer een ritje naar m'n werk zo'n 40 minuten duurt :shock:

RE: Koppeling-cilinder

Geplaatst: vr jun 22, 2007 10:36
door dibro
Nah, nu zit ik zonder vervoer: de koppeling blijft helemaal onderin zitten, moet denk ik ontlucht worden en dat schijnt nog niet zo gemakkelijk te zijn. Iemand een idee waar de ontluchtingsnippel zit en of daar een beetje bij te komen is? Accu + accubak zullen er wel uit moeten denk ik?

Re: RE: Koppeling-cilinder

Geplaatst: vr jun 22, 2007 14:29
door Richard75
Nah, nu zit ik zonder vervoer: de koppeling blijft helemaal onderin zitten, moet denk ik ontlucht worden en dat schijnt nog niet zo gemakkelijk te zijn. Iemand een idee waar de ontluchtingsnippel zit en of daar een beetje bij te komen is? Accu + accubak zullen er wel uit moeten denk ik?
waarschijnlijk heb je kans dat je het nu ook niet meer ontlucht krijgt.
zou sowieso niet werken toch?
eerst nieuwe koppelingscilinders (laten) monteren..

RE: Koppeling-cilinder

Geplaatst: vr jun 22, 2007 19:57
door patje1100
Dibro@ dit is een k...klus..

Voor de hulp koppelingcylinder moet je accubak eruit. Neem mijn tip aan svp... Je hulp koppelingcylinder zit samen met een metalen plaatje wat een leiding op zijn plek houd met 2 boutjes in je bak geschoefd zit, Als je de oude kopp cyl eruit hebt, vervang die 2 boutjes voor tapeinden zodat je er moeren op kunt draaien. Scheelt je een boel ergernis.

De hkc... stangetje van je pedaal losnemen.. dan 2 moeren waarmee het ding aan je schutboard zit. Dan kun je hem een beetje naar je toetrekken en dan met sleutel 13 de wartel van de leiding aan de achterkant losmaken... Is wel een beetje pielen.

Vergeet niet een grote doek onder je pedalen te proppen.. Er komt rem olie uit.

succes

RE: Koppeling-cilinder

Geplaatst: vr jun 22, 2007 20:28
door Andretti Molletti
En dit kan iedere garage zodat je niet tot 2 juli hoeft te wachten...
Ontluchten is ook niet fijn dus gewoon laten doen in jou geval!