Pagina 1 van 1

Afdraaien remschijven

Geplaatst: wo jun 20, 2007 00:58
door Alfa gRosso
Weet iemand of het mogelijk/verantwoord/af te raden is om 330/32 schijven (GT/GTA) af te draaien naar een dikte van 28 á 29mm?

De schijven van een 159 2.4JTDM zijn wel 330/28, maar hebben de verkeerde steek (5x108 ipv 5x98). En weet niet of er een mogelijkheid is om hier extra gaten in te laten boren.

Dit vraag ik omdat ik 5-gaats naven op m'n 155 ga monteren met 166 V6 Brembo klauwen en het wordt of dit of gewoon 305/28 schijven van een GTA.

Ik weet dat het verschil in remmen met 330 of 305 echt niets/weinig uit zal maken. Dus die extra 25mm is puur voor het oog, maar wil gewoon weten of ziets als bovenstaande überhaupt mogelijk is.

Alvast bedank!

RE: Afdraaien remschijven

Geplaatst: wo jun 20, 2007 08:01
door ravado
mogelijk zal het wel zijn maar of het verantwoord is? Je draait 3 mm van je schijf af en dat is normaal gesproken wel erg veel.
Heeft de Gta schijf echt zoveel meer vlees of staan de beide kanten wat verder van elkaar af? (zodat er dus meer luchtopening in het midden van de schijf is.....)

RE: Afdraaien remschijven

Geplaatst: do jun 21, 2007 22:33
door paulsteeman
Schijven krijgen vanaf fabriek een maximale en minimale maat mee, staat vaak op de schijf wat minimaal mag zijn. Beneden die grens is veiligheid niet meer gegarandeerd

Paul

RE: Afdraaien remschijven

Geplaatst: do jun 21, 2007 23:01
door Alfa-Corazon
Waaromdoe je niet wat de 75 rijders met hun geventileerde SZ schijven achter doen?
Ze maken een tussenstuk in de klauw zodat de klauw breder wordt.
Als jij nu een 3mm dik stuk plaatstaal op maat en vorm maakt en ergens tussen je klauwdelen kunt plaatsen hoef je je schijf helemaal niet af te draaien.

Re: RE: Afdraaien remschijven

Geplaatst: do jun 21, 2007 23:14
door Alessandro
Waaromdoe je niet wat de 75 rijders met hun geventileerde SZ schijven achter doen?
Ze maken een tussenstuk in de klauw zodat de klauw breder wordt.
Als jij nu een 3mm dik stuk plaatstaal op maat en vorm maakt en ergens tussen je klauwdelen kunt plaatsen hoef je je schijf helemaal niet af te draaien.
:idea: =D>

En om die andere vraag te beantwoorden: omboren naar een andere steek kan wel lijkt me. Doen wel meer mensen. Ga ik bijv. ook doen, om 5-gats geventileerde schijven op een 4-gats naaf te monteren.

RE: Afdraaien remschijven

Geplaatst: do jun 21, 2007 23:22
door Alfa gRosso
Waaromdoe je niet wat de 75 rijders met hun geventileerde SZ schijven achter doen?
Ze maken een tussenstuk in de klauw zodat de klauw breder wordt.
Als jij nu een 3mm dik stuk plaatstaal op maat en vorm maakt en ergens tussen je klauwdelen kunt plaatsen hoef je je schijf helemaal niet af te draaien.
Dat idee had ik inderdaad ook al ja, maar vroeg me af of dit deugdelijk was. Zo te lezen wel dus.

Dan moet ik dus die plaatjes maken voor er tussen en een nieuw verbindingspijpje (laten) maken. En dan vervolgens bouten pakken die de dikte van de plaatjes langer zijn. En misschien ook nog schroefdraad in die plaatjes tappen?

Denk dat dit het wordt. Grappig dat ik hier zelf ook al mee in m'n gedachte speelde...

Bedankt Roy!

RE: Afdraaien remschijven

Geplaatst: vr jun 22, 2007 00:11
door Alessandro
Misschien zijn de bouten wel lang genoeg? Het gaat ten slotte maar om 3mm. Steken de bouten nu iets uit misschien?
(foto?) :roll:

RE: Afdraaien remschijven

Geplaatst: vr jun 22, 2007 01:41
door Alfa gRosso
Misschien zijn de bouten wel lang genoeg? Het gaat ten slotte maar om 3mm. Steken de bouten nu iets uit misschien?
(foto?)
Het gaat dus om deze klauwen. Op deze foto met 305 schijven, ik wil dus 330 monteren. De bouten komen nu dus precies tot het einde van de klauw. Denk dat ik toch voor langere bouten ga. Zal wel passen met de huidige, maar ik heb liever die paar extra mm. Gaat waarschijnlijk 4 mm worden om het exacte verschil in dikte van de schijven te compenseren. (32 ipv 28mm)

Afbeelding

Bedankt voor het meedenken!