Pagina 1 van 2

AR156 airco 'flipt' bij warm weer

Geplaatst: ma jun 11, 2007 12:04
door christ70
Air-conditioning probleem:
Het problem treed vooral op bij warm weer (ca. 25°C of warmer). Als de auto de hele dag in de zon heeft gestaan op mijn werk, kan ik daarna mijn A/C niet gebruiken. Als het genoeg is afkoeld werkt de A/C meestal weer wel.
• A/C slaat constant in en uit, hoorbaar aan luid klikkend geluid vanuit de motorruimte (compressor). Dit veroorzaakt tevens een hinderlijk inhouden van de auto.
• Tijdens deze storing koelt de A/C amper tot niet.

Het betreft een AR156 SW 1.9jtd van 2001.

A.s. donderdag gaat de auto weer naar de dealer. Wie kan er nu al wat over zeggen?

RE: AR156 airco 'flipt' bij warm weer

Geplaatst: ma jun 11, 2007 12:37
door DutchPlayer
Ik denk als je in vervolg je airco heel wil laten je het beste weg kan rijden met open ramen en dan als de dikke warmete uit je auto is de airco/clime aan zet. Heb eens gelezen dat het niet bevordelijk is voor je airco/clime om deze aan te zetten als het in je auto bloed heet is, daar moet hij namelijk teveel werk voor leveren.

Suces bij de dealer!

RE: AR156 airco 'flipt' bij warm weer

Geplaatst: ma jun 11, 2007 13:15
door christ70
Eerst ramen open om de ergste hitte eruit te laten en dan pas A/C aan doe ik normaal gesproken ook. Echter, dan doet de A/C het dus nog niet :-(

RE: AR156 airco 'flipt' bij warm weer

Geplaatst: ma jun 11, 2007 13:27
door Rob75
Je kunt de airco best helpen door de ramen open te zetten, maar strikt noodzakelijk is het niet. Wel handig is het om ta gaan rijden, zodat de rijwind de condensor kan koelen.

Ik denk in jouw geval dat de airco net wat te weinig koelmiddel heeft. HIerdoor kan er bij belasting zeker dit soort verschijnselen optreden.

Succes,

Rob

Re: RE: AR156 airco 'flipt' bij warm weer

Geplaatst: ma jun 11, 2007 13:58
door GiuliaCorse
Ik denk in jouw geval dat de airco net wat te weinig koelmiddel heeft. HIerdoor kan er bij belasting zeker dit soort verschijnselen optreden.

Succes,

Rob
idd zeer waarschijnlijk te weinig koudemiddel in het systeem, dus als je bij de dealer bent even opnieuw laten afvullen.
Direct even een fluor tracer mee laten injecteren dan is bij evt. lekkage het lek terug te vinden.

RE: AR156 airco 'flipt' bij warm weer

Geplaatst: ma jun 11, 2007 14:37
door christ70
Een maand of drie geleden heeft de dealer ook al de A/C opnieuw afgevuld met koudemiddel. Ik heb daarbij ook een soort certificaatje gehad met daarop alle drukken e.d. genoteerd. Ik neem aan dat er ook op lekkage is getest. Dit was nog in de garantie periode n.a.v. dezelfde klachten.

RE: AR156 airco 'flipt' bij warm weer

Geplaatst: ma jun 11, 2007 17:28
door GTV
FF de druk in het systeem laten meten,als er teveel koudemiddel in zit krijg je ook deze problemen.

Re: RE: AR156 airco 'flipt' bij warm weer

Geplaatst: ma jun 11, 2007 19:33
door Richard75
Een maand of drie geleden heeft de dealer ook al de A/C opnieuw afgevuld met koudemiddel. Ik heb daarbij ook een soort certificaatje gehad met daarop alle drukken e.d. genoteerd. Ik neem aan dat er ook op lekkage is getest. Dit was nog in de garantie periode n.a.v. dezelfde klachten.
ze moeten eerst op lekkage controleren voor ze hem afvullen.
je hoeft hier niet per sé mee naar de dealer.

een onafhankelijke airco specialist kan soms behoorlijk wat centen schelen.
sommige dealers besteden dit werk ook meestal uit. (omdat ze ook niet allemaal STEK hebben)

RE: AR156 airco 'flipt' bij warm weer

Geplaatst: ma jun 11, 2007 20:19
door christ70
Het probleem was reeds aanwezig en kenbaar gemaakt in de (Bovag) garantie periode. Ik ben daarom van mening dat het aan de dealer is om het op te lossen. Was dit niet zo, dan zou ik inderdaad eerder naar een onafhankelijke A/C specialist zijn uitgeweken. De betreffende dealer heeft trouwens zelf een STEK certificering.

RE: AR156 airco 'flipt' bij warm weer

Geplaatst: ma jun 11, 2007 21:21
door RiniV6
Zelfde probleem bij de gta van mijn vader.. vandaag opgelost: buitentemperatuur sensor vd airco, deze gaf 120 graden aan!
Nu weer perfect.

RE: AR156 airco 'flipt' bij warm weer

Geplaatst: ma jun 18, 2007 16:25
door christ70
De dealar heeft de symptomen nu ook zelf waargenomen. Ze gaan de condensor en ik geloof een drukregelaar vervangen. De condensor schijnt verstopt cq. verrot te zijn, ik heb het zelf niet gezien. Als dit het probleem oplost vind ik het prima :wink:

RE: AR156 airco 'flipt' bij warm weer

Geplaatst: do jul 05, 2007 08:06
door christ70
Resultaat condensor en drukregelklep vervangen: 0

Volgende week staat de auto dus wederom bij de dealer :cry:

RE: AR156 airco 'flipt' bij warm weer

Geplaatst: do jul 05, 2007 20:14
door @lfa@lgra
Das shit. :!: Hoe je ons op de hoogte ?? Een collega van me heetf een 916 spider. Die heeft inmiddels: Nieuwe condensor, nieuwe compressor, niete drukschakelelaar en uitereaard voldoende koude middel. En: Die doet het ook nog steeds niet. ( Althans: Eenmalig en daarna is het over...)

Re: RE: AR156 airco 'flipt' bij warm weer

Geplaatst: do jul 05, 2007 20:20
door KAS
Resultaat condensor en drukregelklep vervangen: 0
Volgende week staat de auto dus wederom bij de dealer :cry:
Geen goede diagnose. Moet je die nieuwe condensor alsnog betalen? :shock:

Re: RE: AR156 airco 'flipt' bij warm weer

Geplaatst: do jul 05, 2007 21:21
door Martin H
Das shit. :!: Hoe je ons op de hoogte ?? Een collega van me heetf een 916 spider. Die heeft inmiddels: Nieuwe condensor, nieuwe compressor, nieuwe drukschakelelaar en uitereaard voldoende koude middel. En: Die doet het ook nog steeds niet. ( Althans: Eenmalig en daarna is het over...)
Je zou de neiging krijgen alle "rotzooi" er tussen uit te gooien, oftewel met een simpele schakelaar en een relaistje de compressor aansturen.
De regelingen worden altijd zo gemaakt dat er wordt gekeken of de ventilator van je interieur niet uit staat (Duhuh!) verder bemoeit de ECU zich er mee. De schakeling loopt via twee drukschakelaars naar de ECU en uiteindelijk moet de ECU de compressor aansturen. De ECU kijkt dan ook nog eerst of er bijvoorbeeld niet tegelijkertijd maximaal vermogen wordt gevraagd van de motor. Kortom: veel poespas die de aansturing van de compressor kan verzieken.
(bovenstaande kennis komt uit de werkplaatsboeken van een 145QV. Dat zal voor andere auto's niet veel anders zijn. Met volledige clima control (temperatuur instellen) wordt het nog gecompliceerder met een binnentemperatuur sensor etc. Geweldig :roll: