Pagina 1 van 1

Distributieriem 147 gebroken (!@#$!!)

Geplaatst: zo jun 10, 2007 16:39
door Joranimo
Beste alfisti,

Vrijdagochtend is mij overkomen wat je niemand toewenst... Ik reed rustig op een stoplicht af, hoorde een vreemd snappend geluid onder de motorkap en kreeg de melding "storing motormanagement". Ik ben direct gestopt en een lokale monteur die in de buurt was bevestigde direct mijn angstige vermoeden.... de distributieriem is gebroken......

Mijn 147 1.6 heeft 106k gelopen. De fabrieksriem is bij 51.6k vervangen, dus ik wist dat ik snel aan de beurt was voor een vervanging.. Echter volgens mij staat in het boekje 60k en dat lijkt mij een zeer veilige marge.. Desondanks was ik van plan een dezer dagen een afspraak te maken, want die van mij lag er alweer 55k om.. Helaas is het noodlot mij net iets voor en nu zit ik waarschijnlijk tegen een reparatie van tegen de 2ooo Euris (!!) aan te kijken.... Ook leuk om te weten: ik heb hem nu een jaartje en hij is net een maandje uit de garantie... Murphy heeft over dit soort dingen ook wel eens iets gezegd geloof ik...

Anyway, ik weet nu niet zo goed wat te doen.. Mijn Alfa is altijd bij officiele Alfa dealers in onderhoud geweest, maar over de laatste ben ik niet zo te spreken.. Lees: erg duur en ondanks zeer specifieke aanwijzingen over een defect toch erg veel tijd manuur op de factuur voor "diagnose".. Ik wil vragen of jullie een plaats weten waar ik het beste met mijn Alfa heen kan voor reparatie..

Daarnaast ben ik benieuwd of er gevallen bekend zijn waarin de importeur coulance heeftr gehad in gevallen waar de distritiem eerder brak dan de in het onderhoudsboekje voorgeschreven aantal km voor vervanging.

Indien iemand mij kan helpen, dan zou ik dat ontzettend waarderen...

Alvast bedankt!

Mvg Joram

RE: Distributieriem 147 gebroken (!@#$!!)

Geplaatst: zo jun 10, 2007 16:55
door Alfisti Gianluca
Ik zou je niet zo snel een antwoord op je vraag kunnen geven ben ik bang, maar misschien kun je ook even voor de duidelijkheid erbij zetten wannneer (datum!) die distributieriem is vervangen. Voor de vervanging van de distributieriem staat namelijk of: 60.000 km of 3 jaar.
Wellicht dat een Alfa Romeo specialist (geen dealer) iets goedkoper uitvalt. Rond Utrecht zitten er geloof ik wel een aantal.
Succes iig met de afwikkeling. Blijft altijd @#$% :?

RE: Distributieriem 147 gebroken (!@#$!!)

Geplaatst: zo jun 10, 2007 17:04
door tommie
bij mijn stagebedrijf (alfa dealer) hebben we laatst ook een 147 gehad, die had 57k km op de teller en daar waren een aantal tanden van de riem af. dit is voor het grootste deal door Alfa Romeo betaald, alleen de kosten van de riem en de spanners (die anders met 3k km ook vervangen hadden moeen worden) heeft de klant zelf moeten betalen.

RE: Distributieriem 147 gebroken (!@#$!!)

Geplaatst: zo jun 10, 2007 21:08
door mafkees
lees dit maar eens http://www.prikpagina.nl/read.php?f=221 ... ply_120330 gaat welliswaar over een 166 maar toch.....

er is misschien nog hoop. :lol:

RE: Distributieriem 147 gebroken (!@#$!!)

Geplaatst: ma jun 11, 2007 10:03
door Joranimo
Thanx 4 the replies so far!

Gianluca, had ik idd erbij moeten zetten... Datum waarbij de riem is vervangen is 13 mei 2005. Net 2 jr geleden dus.

Tommie, heeft de dealer dat toen met de importeur opgenomen of heeft de klant dat zelf gedaan? Ik zou ontzettend gelukkig zijn met een dergelijke oplossing! Ik weet dat ie eraan zat te komen. Sterker nog, had al een reminder in mijn agenda gezet voor over 2 weken als ik terug zou komen van een weekje weg (met 't vliegtuig, dus geen km-vretende trip)... Verschil is alleen dat het niet de fabrieksriem is, maar de tweede.. Wellicht dat het dan een heen en weer gedoe wordt tussen importeur en dealer die de vervanging heeft gedaan....

Zelf heb ik het idee dat ik het best even kan wachten met laten repareren totdat ik iets van de importeur weet. Die zal nl wel eisen dat het bij een officiele dealer gebeurt, maar ik zat eigenlijk zelf meer te denken aan een specialist die wellicht iets goedkoper is.... :?

Kan iemand mij wellicht ook helpen aan (een paar) adressen van Alfa specialisten waar goede ervaringen meer zijn?

Thanks vm!

RE: Distributieriem 147 gebroken (!@#$!!)

Geplaatst: di jun 12, 2007 10:41
door Alfa33
Als de importeur en de dealer het voor je oplossen, maakt het toch niet uit of je auto gerepareerd wordt door een specialist of door de dealer?
Lijkt mij dat ze dit wel netjes gaan oplossen voor je, gezien het feit dat de auto dealer onderhouden en de riem dus voor de 60.000 en binnen de 3 jaar geknapt is.
Vriendin van me heeft een 156 2.0 twinspark met geknapte riem :cry: deze riem had er dus net 62.000 opzitten. Het zijn echt waardeloze riemen en spanners. [-(
Voor jezelf kan je dus het beste maar gewoon 50.000 km aanhouden. 60k halen zo dus ook niet altijd dat zie je maar weer...

De dealer, waar ze de auto naar toe gesleept hadden, wilde eerst geen prijsopgave doen, maar na flink aandringen kwamen ze met het luttele bedrag van 2500 euro aankakken. :schrik:
Dat is deze '98er niet eens meer waard. Adviseerde haar maar naar een andere niet Alfa garage te gaan en er gewoon een cilinderkop van de sloop op te laten zetten. Zoals het er nu naar uitziet, gaat dat 800 euro totaal kosten...Dat is een heel wat minder treurige prijs

succes

RE: Distributieriem 147 gebroken (!@#$!!)

Geplaatst: di jun 12, 2007 11:43
door pieter van baalen
ik zou gewoon eens wat info in winnen bij de importeur en de bovag.....

en zodra je daar wat meer van weet zou ik een plan gaan trekken..... als de uren betaald worden zou ik hem gewoon bij de dealer af gooien en anders bij een specialist.... dat dit geld gaat kosten is een feit maar je bent er zelf bij of je je een poot laat uitdraaien of niet.....

maar 2500 euro is wel veel geld! daar heb je ook een ruil motor voor bij de dealer! met nw riem en rollen en spanners en nokkenas versteller enz enz dan zou ik daar ook eens over denken kost misschien iets meer maar als je kleppen en zuiger beschadigd is heb je voor iets meer weer een theoretisch nw motor......

RE: Distributieriem 147 gebroken (!@#$!!)

Geplaatst: wo jun 13, 2007 19:52
door Joranimo
Nou, heb gesproken met importeur en navraag gedaan bij Bovag. Daar zijn reeds gevallen bekend waarbij de geschillencommissie uitspraken heeft gedaan van gevallen die buiten de standaard regelingen vielen in het voordeel van de consument. Nu ging dat in de meeste gevallen wel om de fabrieksriem en niet om de tweede, maar mijns inziens is dat geen verschil indien de auto dealer onderhouden is.

Importeur was redelijk begripvol, maar gaf aan dat er een officiele procedure gevolgd moet worden, wat betekent dat een officiele dealer een diagnose moet stellen. De dealer moet dan vervolgens een aanvraag tot coulance indienen bij de importeur. Nu klinkt dat goed, alleen is er natuurlijk geen garantie over de uitkomst, want 1 van de voorwaarden voor coulance is dat de auto niet ouder is dan 3jr.. Mijne is uit 2002...... Desalniettemin denk ik persoonlijk dat ik een sterke case heb en ook de 'representative' van de importeur was niet zonder hoop.

Dus ik vol goede moed naar de dealer vanmiddag, guess what..... de kosten van enkel en alleen de diagnose............ 410 Euro!!!! :schrik: naar verluidt zijn ze er 5u mee bezig á 68,50 ex!!!! Ik denk dat ik de verkeerde branche heb gekozen om in te werken....... :?

Nu hoop ik maar dat de coulance wat wordt, anders begin ik al met een valse start van 400 euro...

I'll keep you posted!

RE: Distributieriem 147 gebroken (!@#$!!)

Geplaatst: wo jun 13, 2007 20:07
door Slinger
Toevallig dit,
twee maanden terug is bij mijn moeder de fabrieksriem ook geknapt. ook een 147 1.6. maar er was meteen wel wat meer ellende aan, koppen bleken kapot te zijn etc. etc. Op dat moment had hij 58dkm gereden en zou een week later voor z'n beurt gaan incl. vervanging van de riem. Ik zal even voor je navragen hoe dit precies allemaal is afgehandeld door importeur/dealer.

RE: Distributieriem 147 gebroken (!@#$!!)

Geplaatst: wo jun 13, 2007 20:10
door Andretti Molletti
Vraag een specificatie van de gewerkte uren en wat er nodig was een diagnose te stellen aan een gebroken riem.
Vraag deze specificatie per uur!
Vraag wat er gesleuteld is en waarom en vraag dit ZWART OP WIT!


Om te zien of de snaar gebroken is moet ik de kap opentrekken en kijken... 5 minuten...
Om vast te stellen of het door een smeergebrek komt of lekkage moet t distributiedeksel deels weg en t kleppendeksel eraf.. oké een uur maar terugbouwen is zinloos dus dat hoeft niet.
Misschien hebben ze de kop eraf gehaal dom vast te stellen of er motorschade was in het onderblok, maar dat is niet relevant.
M.i. en ik weet wel wat van motoren is een motor van 120000km niet de moeite waard om alleen een kop op te zetten en dus moeten er minimaal nwe lagerschalen in.
Het vaststellen van de gevolgschade is al iets wat onder garantie (hoezo coulance???) moet vallen, niet onder jouw financieën.
Coulance is als een motor 120000km gelopen is wel van toepassing... de motor is deels versleten, de totale levensduur is (geen idee?) 250000km dus is half op gebruikt. De importeur betaald je dus geen nwe motor, maar een vervanger met 120000km of een halve nieuwe motor in geld. Dat is mijn inziens coulance. Het sleutelwerk is veroorzaakt door hun fout, daarnaast betaal je wel de grote beurt die eraan kwam... zo ga je dus met je klant in conclaaf om voor beide een goede oplossing te vinden.

Dat ze geen motor kunnen bouwen die heel blijft is niet jouw probleem, en wordt ook niet verteld bij de aanschaf. Als ze verklaren dat het nooit voorkomt en dit een uitzondering is dan moeten ze dat maar eens onderbouwen. De introductie van de JTS heeft technisch stof doen opwaaien ivm aanpassingen aan het zelfde onderblok. Dit blok heeft nou eenmaal een mindere reputatie... indien er te weinig olie inzit gaat het sneller dan gemiddeld stuk... het zij zo... maar om de klant daar de dupe van te laten worden???
Ik probeer hier geen partij te kiezen maar in alle redelijkheid duidelijk te maken dat de fabrikant verplicht is een deugdelijk product te verkopen en de klant een bepaald verwachtingspatroon mag hebben. Daarop zijn ook de uitspraken van de BOVAG en de geschillencomissies gebaseerd denk ik zo.

Correct me if I'm wrong!!!

RE: Distributieriem 147 gebroken (!@#$!!)

Geplaatst: wo jun 13, 2007 22:43
door Baresi23
€410.- voor alleen een diagnose??? :shock: :shock:
WTF!!

wel een mooie klote situatie.
Mag ik misschien vragen bij welke dealer je bent geweest? Eentje in Utrecht?
Wellicht heb ik nog een adresje voor je (in Utrecht), waar je het kan laten maken. Tis alleen geen officiele Alfa-dealer, slechts garage die alleen in Alfa doet.

Succes verder!

RE: Distributieriem 147 gebroken (!@#$!!)

Geplaatst: do jun 14, 2007 19:34
door pieter van baalen
so :shock:

dat gaat goed dan....... inderdaad een flinke diagnose ze hadden alleen de onderdelen nog maar bij te rekenen en je auto was weer gefikst 8)

ben het wel met dre eens die 16v motoren gaan behoorlijk snel stuk verbrande kleppen gebroken riemen kapot geslagen zuigers.... niet echt om over naar huis te schrijven :?

laat idd een gespecificeerde rekening op maken en stuur een kopie naar de importeur wel aangetekend anders flikkeren ze het gewoon weg.... en vraag gewoon om verhaal noteer met wie je gesproken hebt enzo het gaat om jou geld dus wat moeite doen is dan snel verdiend.... :wink:

houd ons op de hoogte...... succes

Re: RE: Distributieriem 147 gebroken (!@#$!!)

Geplaatst: do jun 21, 2007 10:28
door Slinger
Toevallig dit,
twee maanden terug is bij mijn moeder de fabrieksriem ook geknapt. ook een 147 1.6. maar er was meteen wel wat meer ellende aan, koppen bleken kapot te zijn etc. etc. Op dat moment had hij 58dkm gereden en zou een week later voor z'n beurt gaan incl. vervanging van de riem. Ik zal even voor je navragen hoe dit precies allemaal is afgehandeld door importeur/dealer.
Ik heb het nagevraagd, alles is afgehandeld onder coulance.