Pagina 1 van 2

waarom scheurt een burman stuurhuis

Geplaatst: za jun 09, 2007 16:57
door stook
weet iemand hoe (waarom) een 105 burman stuurhuis scheurt
ik had mijn stuurhuis ge soldeert met alutite maar zit weer een scheurtje in

ik denk dat het stuur huis niet sport met de stuurkolom
of is het wat anders ?

2000 gtv bertone 1973 rijder

RE: waarom scheurt een burman stuurhuis

Geplaatst: za jun 09, 2007 17:53
door @lfa@lgra
Het enige wat ik me bedenken kan is dat ie te strak staat afgesteld. Waar scheurt ie eigenlijk????

RE: waarom scheurt een burman stuurhuis

Geplaatst: za jun 09, 2007 18:15
door stook
hij scheurt bij het boutgat boven deksel /deksel met toeter draad

RE: waarom scheurt een burman stuurhuis

Geplaatst: za jun 09, 2007 18:44
door @lfa@lgra
Dat zit er inwendig dus teveel spanning op. Waarschijnlijk is een van de kogelomloopbanen beschadigd. Enige remedie: Stuurhuis vervangen !!!!

RE: waarom scheurt een burman stuurhuis

Geplaatst: za jun 09, 2007 18:57
door stook
ik heb hem helemaal uit elkaar ge had en schoon ge maakt zag er goed uit vont ik en in elkaar ge zet met alle 54 kogeltjes

RE: waarom scheurt een burman stuurhuis

Geplaatst: za jun 09, 2007 19:22
door @lfa@lgra
Geen risico nemen: Vervangen is echt de enige juiste oplossing. :!:


Je hebt em uitelaak gehad?? Prima, maar was ie toe al gescheurd of is het daarna opgetreden?? Als er inwendig teveel spanning om de kogelomloopbanen/kogels onstaat door: Onjuiste montage of onjuiste afstelling is het 100 % zeker zaak meteen alles eruit te gooien. Door slijtage gaan ze nl niet zo snel kapot. De stuurspeling wordt dan nl alleen maar groter. Bloedlink om met een stuurhuis met een dergelijk defect te rijden.

RE: waarom scheurt een burman stuurhuis

Geplaatst: za jun 09, 2007 19:56
door stook
stuurhuis was geschurd heb hem toen uit elkaar gehaalt en schoon gemaakt gesoldeerd met alutite treksterkte 78 n/mm2
nieuwe kirring pakingen
toen in elkaar gezet en in de auto hele klus
wat bedoel je met kogelloopbaan de lagers of het (wormhuis)

RE: waarom scheurt een burman stuurhuis

Geplaatst: za jun 09, 2007 20:00
door @lfa@lgra
Beide : De banen In de rollen en de banen in het huis zelf.


Ik neem aan dat daar de oorzaak ligt omdat je waarschijnlijk alle kogeltjes goed geinspecteerd hebt. (En dat alle kogeltjes precies dezelfde- (en de juiste) diameter hebben.

RE: waarom scheurt een burman stuurhuis

Geplaatst: ma jun 11, 2007 11:10
door juultje
Loopt de stuurkogel die op de pitmanarm zit toevallig niet tegen je onderste draagarm aan ? Zo ja dat krijgt je stuurhuis iedere keer een klap en scheurt. Er zijn 2 verschillende draagarmen. De een is bol de ander hol (om de stuurkogel ruimte te geven) Deze worden vaak omgewisseld.

Re: RE: waarom scheurt een burman stuurhuis

Geplaatst: ma jun 11, 2007 16:58
door jaben
Loopt de stuurkogel die op de pitmanarm zit toevallig niet tegen je onderste draagarm aan ? Zo ja dat krijgt je stuurhuis iedere keer een klap en scheurt. Er zijn 2 verschillende draagarmen. De een is bol de ander hol (om de stuurkogel ruimte te geven) Deze worden vaak omgewisseld.
Dat is nieuw voor mij. Zo leer ik dus weer iets!

Ik wist niet dat er verschil zit in de draagarmen. Ik dacht dat ze links en rechts identiek zijn. Iemand een voorbeeld(foto?)

Ontopic: als er een schuur in het huis zit is vervangen eigenlijk de enige oplossing. Het scheuren heeft een oorzaak en dat los je niet op met solderen.

RE: waarom scheurt een burman stuurhuis

Geplaatst: ma jun 11, 2007 17:09
door siegerdehaan89
en een stoeprand goed raken? Daardoor zou een stuurhuis toch ook kunnen scheuren?

Ik heb mijn Buhrman erin laten zitten. Als ik een keer een stoeprand meeneem, of de kogels zijn goed gesleten zet ik er mijn ZFje weer in 8)

RE: waarom scheurt een burman stuurhuis

Geplaatst: wo jun 13, 2007 22:44
door berlinista
onderste draagarmen ZIJN ook identiek, het gaat er om dat er een voor en een achterkant aan zit!!!!!!

ze zijn verder gewoon uit te wisselen.

Vervang dat stuurhuis!!!!!

Check die armen!!!!

Holle kant ACHTER!

RE: waarom scheurt een burman stuurhuis

Geplaatst: do jun 14, 2007 20:26
door stook
maar mijn vraag is waarom scheurt hij na vakkundig solderen op nieuw
waarom scheurt ie in de 1/e plaats je zou aan neemen dat er geen rare krachten op komen

en ik ga hem ver vangen voor een ander ik zoek er nog een
heef iemand nog een stuurhuis liggen

ik denke dat het stuurhuis en de stuurstangbuis niet in lijn met elkaar staan

RE: waarom scheurt een burman stuurhuis

Geplaatst: do jun 14, 2007 20:41
door juultje
ALs de draagarmen verkeerdom zitten bijvoorbeeld ! Je moet eerst de oorzaak wegnemen/zoeken

RE: waarom scheurt een burman stuurhuis

Geplaatst: do jun 14, 2007 20:47
door @lfa@lgra
Precies:

Draai de bevestigingsbouten eens iets los zodat het huis net kan bewegen. Je kunt de voorwielen dan eens opkrikken en voelen wat er met het huis gebeurd als je het stuur ronddraaid. Je kunt dan 1 een handeling ook controleren of je pitmanarmen (stuurhuis en hulpstuurhuis) bij volledige stuuruitslag nergens tegenaan komen.