Pagina 1 van 1
Luchtmassa meter kapot? Technische wonder gezocht....
Geplaatst: wo jun 06, 2007 23:36
door olivier
Ik heb Gisteren een nieuw luchtfilter op mijn Alfa Spider gezet.
Omdat de orginele buizen naar het lucht filter niet pasten hebben ik deze besteld via samco sport.
Hoe het er nu uit ziet is als volgt: Moterblok--> 90graden bochtje---> LMM---> 90 graden bocht ---> luchtfilter , infeite bijna hetzelfde al het orgineel alleen zitten de bochten in het orgineel achter elkaar dan komt het LMM en dan het luchtfilter. Ziet er nu goed uit alleen nu start mijn motor niet goed meer, tenminste hij start wel maar loopt heel onregelmatig.
Zodra ik het LMM aansluit op het 'stekkertje' valt de motor uit. Zodra ik het stekkertje er uit haal, loopt de motor dus onstabiel, zonder LMM dus.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan? is me LMM dan kapot het lijkt mij het logische ? Of heeft het nog enige verschil dat ik me LMM iets dichternaar de motor heb verplaatst?
En is er ook een manier om te checken of je LMM werkt of niet? ( even tussen twee haakjes in de auto zelf brand ook een rood lampje met een soort van spuitje met water er uit) dat was vroeger ook niet
heeft het er mischien mee te maken?
Als iemand hier meer van weet dan hoor ik het graag
mvg
olivier
RE: Luchtmassa meter kapot? Technische wonder gezocht.
Geplaatst: do jun 07, 2007 00:49
door Andretti Molletti
Dat is je motordiagnoselampje ofwel je storingslampje.
Het is een 916 spider gok ik zo
Haal ej accu maar eens los en polen tegen elkaar 30 sec oid.. paar minuutjes wachten, LMM aansluiten accupolen erop en dan nog eens proberen.
Anders uitlezen (laten doen) en kijken wat het probleem is.
De stromingsrichtingen beschrijf je in de auto techniek altijd met de luchtstroom mee

dus filter, slang, lmm , slang, smoorklep etc etc.
Maar daat kan het denk ik niet aan liggen tenzij er valse lucht bij komt.. je carterventilatie is wel aangesloten hoop ik?
RE: Luchtmassa meter kapot? Technische wonder gezocht.
Geplaatst: do jun 07, 2007 10:01
door alfaqv75
je carterventilatie is wel aangesloten hoop ik
dit mag toch niet uitmaken? (ik bedoel aan het carter, wel aan de inlaat, maar daar zitten nu samco slangen)
Is het niet dat de afstand van de LMM naar inlaat bepalend is? (ik geef me bek maar een gooi) Want dat is eigenlijk het enige wat veranderd is als ik de tekst goed begrijp...(daarbij aannemend dat hij eerst wel goed liep met dezelfde LMM)
RE: Luchtmassa meter kapot? Technische wonder gezocht.
Geplaatst: do jun 07, 2007 10:05
door yuri 75 V6
Afstand LMM naar motor boeit niet. Als het een hittefilm-LMM is: heb je de flowrichting wel goed?
RE: Luchtmassa meter kapot? Technische wonder gezocht.
Geplaatst: do jun 07, 2007 17:38
door olivier
emmmm.... jah het is een V6 3.0 versie.
En me LMM is wel goed aangesloten de goede kant op, maar er zat nog een sterkkertje aan dat de hitte meet volgens mij, die heb ik weer terug gestopt in de nieuwe buis. Alleen zitten er nu nog wel 2 losse buisjes die eerst op de buis tussen het motorblok en LMM zat. Deze zitten nu wel los.... is dit belangrijk dan??
Ik heb vaak genoeg zo'n buisje los gezien met een apart luchtfiltertje. Dan zou hij ook zonder zo'n filtertje moeten starten.
En het is zowiezo raar dat als ik het stekkertje van me LMM er in doen hij gelijk uit valt en haal ik het eruit kan ik er ''mee rijden'' soort van.
en btw of het een hittefilm-LMM is weet ik niet... gewoon standaart ding
Bedankt voor jullie tips alvast
RE: Luchtmassa meter kapot? Technische wonder gezocht.
Geplaatst: do jun 07, 2007 22:20
door olivier
Ik hep net de accu los gehaald en de polen tegen elkaar gehouden, maar helaas heeft dit niets uitgemaakt.
het storingslampje blijft nog steedsbranden, alleen als je een beetje toeren maakt knippert hij en valt hij soms uit...
stationair blijft het lampje branden en vallen de toeren terug van 1000 naar zo'n 400 toeren (op en neer) en gaat het accu lampje hier bij ook af en toe knipperen.
Het lijkt net of hij te veel lucht krijgt ofso. Ik vraag me af of het kan komen door de losse buisjes waarvan er ongetwijfeld een de carterventilatie is. Het zijn 2 buisjes die opelkaar lijken en ook allebij naar de carteldeksel lopen. Eentje zuigt enorm veel lucht aan en de andere niet. Maar dan maakt het toch niet uit of hij lucht zuigt via een apart filtertje of lucht zuigt via de lucht slang zelf??
Ik heb net 1300 euro uitgegeven aan reparaties aan dat ding en probeer dit echt even zelf te verhelpen. Dus alle tips zijn welkom!
RE: Luchtmassa meter kapot? Technische wonder gezocht.
Geplaatst: do jun 07, 2007 22:22
door kees artc6
Wellicht een domme suggestie:
Als je het oude terugplaatst, blijft de storing dan. Ik ga er vanuit dat voorheen het lampje niet brandde ?
Re: RE: Luchtmassa meter kapot? Technische wonder gezo
Geplaatst: vr jun 08, 2007 07:37
door wilco
Wellicht een domme suggestie:
Als je het oude terugplaatst, blijft de storing dan. Ik ga er vanuit dat voorheen het lampje niet brandde ?
helemaal niet dom

RE: Luchtmassa meter kapot? Technische wonder gezocht.
Geplaatst: vr jun 08, 2007 09:02
door olivier
tja dat zal ik dan vandaag even proberen, infeite is er dus niks verandert behalve dat het carterventilatie niet is aangesloten op het 'hoofd' filter maar op een apart luchtfiltertje.
Ik denk dat het dus niet veel mag uit maken, maar proberen kan altijd
bedankt voor de tip, en ja vanmiddag horen jullie of het is gelukt
P.S. in de oude situatie brande het stroringslampje niet, wel was het filter kapot ( zat een gat tussen het filter en de LMM en zoog dus allemaal valse lucht aan.... je zou zeggen dat hij daar van zou gaan branden maarja). Dat is de main reason waarom ik een ander filter en luchtslangen heb gehaald.
slangen van
http://www.samcosport.com/ en luchtfilter

(BMC cda luchtfilter)