Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

automaat schakelt koud niet goed op...GEFIXT ! (mit bilder)

za jun 02, 2007 20:07

Als de auto koud is, schakelt de bak niet naar de hoogste (derde) versnelling. :shock: :(
Ik wel olie gepeid en gzien dat het peil iets te hoog is, kan dat er iets mee te maken hebben? :?
(ik ben een bedreven sleutelaar, maar weet eigenlijk niks van automaten)
Laatst gewijzigd door Alessandro op do jul 19, 2007 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: automaat schakelt koud niet goed op

za jun 02, 2007 20:28

oude olie?? oud filter? vacuum?

teveel olie is bij een automaat zeker niet goed maar ik betwijfel of dit mankement direct te linken is aan teveel olie....

om wat voor een voiture gaat het??
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

joy
Full Member
Full Member

za jun 02, 2007 20:32

Gaat dit over die BMW e12? De vraag is hoe je de olie peilt. Automaatbakolie peil je met lopende motor. Als ik het goed heb bevinden er zich twee bolletjes op de peilstok. Bij koude motor moet de olie net tot het onderste bolletje komen.

harold
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

za jun 02, 2007 21:05

idd. peilen bij draaiende motor nadat je eerst door alle versnellingen heen bent gegaan (ieder 1 sec.)
peilen bij koude draaiende motor (onderste merkstreep) EN bij warme draaiende motor (bovenste merkstreep)

door oude, versleten of zelfs verbrande olie kan de automaat ook slechter gaan schakelen
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

za jun 02, 2007 22:41

Ja zoals hierboven gezegd: Zorgen dat de Wandler (omvormer) in actie is geweest. Dus daarna pas gaan peilen (in de Neutraal bij draaiende motor)

Olie moet vers rood zijn. Is dat niet zo, is het misschien raadzaam om de olie eens te gaan vervangen. Op de bak zit een soort van carter. Die kan er onderuit (carterpan). wel als de olie is afgetapt - maar dat hoef ik de doorgewinterde Sander niet uit te leggen. met de carterdeksel los kom je bij het filter die reinigbaar is, als ie verstopt/vervuild is zal daar het grootste euvel zitten. Schoonmaken en terugplaatsen.

:twisted: En ja zuinige Sander, er zijn automaatbakolieën die duurder zijn en echt verschil maken op de werking van het schakelen - dat is echt geen fabel.

Zo - nu heb je toch wat te sleutelen. :wink:

Tevens vraag ik mij af WAT de bak dan doet bij koud naar de 3e versnelling, haperend schakelen (wel-niet-wel-niet) of helemal niet.... :?:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Andretti Molletti

za jun 02, 2007 22:53

Gaat je gasklep wel helemaal open dan? em je kickdown goed afgesteld?

Wel slim bij BMW dat ze deze beveiliging inbouwen voor onbenullen die met koude motor te hard willen rijden :twisted:

;)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: automaat schakelt koud niet goed op

za jun 02, 2007 23:41

Gaat je gasklep wel helemaal open dan? em je kickdown goed afgesteld?

Wel slim bij BMW dat ze deze beveiliging inbouwen voor onbenullen die met koude motor te hard willen rijden :twisted: ;)
Geen goede beveliging dus, want je als je harder dan 50 km/u durft te rijden, ga je zo boven de 3500 t/min! :shock:

Hij schakelt dus helemaal niet op, ook al probeer ik dus eerst iets harder (60 km/u) en dan gas minderen, dan ook niet. Ik weet het niet helemaal zeker, maar hij lijkt dus ook te slippen (weet niet of dat kan. :? ) echt veel toeren weinig versnelling, als een variomatic zeg maar.

Okay, het oliepeilen heb ik dus niet goed gedaan. Wist ik veel! :blue_lol: Zal ik morgen dan maar doen met draaiende motor.
De kleur is overigens wel mooi rood. Deze zou ook ververst zijn en dat lijkt mij ook aannemlijk, gezien de kleur. :?
Dat filter, daar kan ik nog eens naar kijken dan..........

Bedankt voor zover, ik heb iid geval al iets over automaten geleerd.

Of de kickdown goed afgesteld staat......uitgaande van de proefrit vorige wek en de terugrit vandaag, zou ik zeggen van wel..........
Gasklep gaat heus wel open (als ie warm is, is ie snel zat en als ie koud is, klimt ie snel en dus teveel in toeren) :wink:

tahir

za jun 02, 2007 23:43

en als je nu eens alles aftapt,als die goed is vul je het weer erin en weet je zeker hoeveel je erin hebt gegooit ?

e12 518 gaat 4.7 L in
bij 525,528,528i 7.3 l ,mocht je een e12 hebben (ik heb naar bj 1980 gekeken)

grt

oja,bij mijn almera vulde die "automonteur" de bak zo vol dat tot hij overliep,later kwam ik erachter dat dat niet de goeie wijze was :roll:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jun 02, 2007 23:47

en als je nu eens alles aftapt,als die goed is gooi je het weer erin en weet je zeker hoeveel je erin hebt gegooit ?

e12 518 gaat 4.7 L in

grt
e12 naar het blijkt, b.j.'76 in dit geval en 525, dus volgens jou 7,3 :shock: liter?? :shock: bakolie hebben we het over hè. :wink:

tahir

za jun 02, 2007 23:49

en als je nu eens alles aftapt,als die goed is gooi je het weer erin en weet je zeker hoeveel je erin hebt gegooit ?

e12 518 gaat 4.7 L in

grt
e12 naar het blijkt, b.j.'76 in dit geval en 525, dus volgens jou 7,3 :shock: liter?? :shock: bakolie hebben we het over hè. :wink:
ja komt ervan als je automaat rijd :P ;-) bij 4/5 versnellingen gaat er 1.1l in (heb net weer gekeken)

tahir

za jun 02, 2007 23:52

ik kan het bijna ook niet geloven :lol: misschien dat iemand anders er ook effe naar wilt kijken ? ik heb naar autodata 2004 gekeken :lol:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jun 02, 2007 23:53

volgens mijn boekje 5,8 liter zie ik nu! :o

tahir

zo jun 03, 2007 00:07

ik heb alle e 12 525 uitvoeringen bekeken vanaf "74 tot en met "81 en bij elke bouwjaar geeft hij hetzelfde aan

er zat een fout bij autodata met de gloeibougies van een corsa 1.5 diesel uit 95 toen,hij gaf de verkeerde type,toen voor niks naar eindhoven gereden,deze kosten rond de 40 euro per stuk en bij die vent 5 euro toen..

dus je kan gelijk hebben,mischien dat iemand voor de zekerheid autodata 2005/2006 heeft ,bij de cds van olyslager en kluwer kan ik dat niet zien ivm bouwjaar

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 03, 2007 00:11

ik heb het uit het (franstalige) instructieboek. :P

tahir

zo jun 03, 2007 00:15

ik heb het uit het (franstalige) instructieboek. :P
goedzo,als het niet goed is geef je de fransen maar de schuld (beter dan een turk :lol: ) want ik weet het niet zeker :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”