Pagina 1 van 2

155 2.0ts waar moet ik op letten?

Geplaatst: do mei 31, 2007 23:39
door aa64w
Nu mijn 156 JTD total loss is ben ik op zoek naar een 155 2.0ts. Kan iemand me vertellen waar ik op moet letten bij een aanschaf van een 155 2.0ts? Wat kan ik verwachten aan onderhoud, en wat gaat me dat kosten?

RE: 155 2.0ts waar moet ik op letten?

Geplaatst: vr jun 01, 2007 12:25
door Frits
Hoi aa64w,
je kunt ook zoeken op dit forum....

Maar om je op weg te helpen ( je bent niet de eerste) de volgende link

Oja welkom hier

RE: 155 2.0ts waar moet ik op letten?

Geplaatst: vr jun 01, 2007 12:31
door elio
Heel belangrijk: maak eerst de keuze of je een 8-klepper of een 16-klepper neemt (heeft nogal wat invloed op onderhoud):
De 8-klepper heeft een distributieketting, die in principe niet vervangen moet worden.
De 16-klepper heeft een distributieriem, die volgens Alfa om de 3 jaar of 60000 km vervangen moet worden, maar die in de praktijk ook wel eens sneller de geest geeft, met alle motorschade vandien. De 16-klepper is dus wel krachtiger, maar ook een stuk onderhoudsgevoeliger (en dus duurder in gebruik).

RE: 155 2.0ts waar moet ik op letten?

Geplaatst: vr jun 01, 2007 12:41
door Luc33
Inderdaad, als je voor de 16v gaat, zorg er dan voor dat de d-riem inclusief alle toebehoeren (spanners en verstellers enzo) recent vervangen zijn

RE: 155 2.0ts waar moet ik op letten?

Geplaatst: vr jun 01, 2007 13:18
door Xu Bario
Heb zelf 7 jaar met een 155 2.0 TS (8v) gereden. gekocht aan 115000km en tot op 250000 km gereden.
Vervangen:

4 wishbones (zwak punt).
3 achterlagers
veel bougies (telkens 8 en om de 15000 km)
1 versnellingsbak (komt echt zelden voor, is mijn schuld)
1 koppeling (was niet versleten maar gewoon omdat de versnellingsbak eraf ging)
1 achterste knalpot
Verder gewoon onderhoud
Olie elke 7500 km filter elke 15000 km
Verder: olieverbruik constant 1L op 2500 km, benzineverbruik 11L / 100 km
Na 250000 km was de motor nog in absolute topconditie!
Rijstijl: stevig tot zeer stevig.

Echt heel veel plezier aan gehad (anders zou ik er ook geen 7 jaar mee gereden hebben)

RE: 155 2.0ts waar moet ik op letten?

Geplaatst: vr jun 01, 2007 13:39
door 164 Shark
Wel heel veel bougiewissels dan ........................ :shock:

normale bougies gaan namelijk 40k kms mee :lol: :lol:

en voor die 3 euro/stuk :driving:

RE: 155 2.0ts waar moet ik op letten?

Geplaatst: vr jun 01, 2007 16:23
door Xu Bario
40000 vind ik nogal veel eigenlijk. Dan moet je alvast niet elke dag stoplichtsprintjes trekken.

RE: 155 2.0ts waar moet ik op letten?

Geplaatst: zo jun 03, 2007 22:19
door aa64w
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb me aangemeld bij artc155.nl maar daar krijg ik geen emailtje om mijn account te bevestigen, weet iemand of me er op een andere manier kan aanmelden?

RE: 155 2.0ts waar moet ik op letten?

Geplaatst: zo jun 03, 2007 23:18
door giulia-tom
Hier zit je ook goed hoor! voor technisch commentaar dan :wink:

Re: RE: 155 2.0ts waar moet ik op letten?

Geplaatst: ma jun 04, 2007 00:10
door elio
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb me aangemeld bij artc155.nl maar daar krijg ik geen emailtje om mijn account te bevestigen, weet iemand of me er op een andere manier kan aanmelden?
Stuur anders eens een mailtje naar hilbert@artc155.nl (de webmaster en voorzitter)

Re: RE: 155 2.0ts waar moet ik op letten?

Geplaatst: ma jun 04, 2007 20:55
door Richard
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb me aangemeld bij artc155.nl maar daar krijg ik geen emailtje om mijn account te bevestigen, weet iemand of me er op een andere manier kan aanmelden?
Ik heb je even handmatig geactiveerd, je kan inloggen :)

RE: 155 2.0ts waar moet ik op letten?

Geplaatst: ma jun 04, 2007 21:36
door KAS
Ik weet niet welk bouwjaar je zoekt maar roest is ook een belangrijk aandachtspunt. Langs de drempels op de bodemplaat, veerschotels achter bovenzijde, binnenschermen voor en achter. ( met name aan de achterzijde boven het subframe ) remleidingen, remkrachtverdeler, remslangen, draagarmen voor, achterdraagarmlager, wiellager achter, kortom je kunt behoorlijk de boot in gaan. Neem een kenner mee.

Re: RE: 155 2.0ts waar moet ik op letten?

Geplaatst: ma jun 04, 2007 21:54
door Boyd
Ik weet niet welk bouwjaar je zoekt maar roest is ook een belangrijk aandachtspunt. Langs de drempels op de bodemplaat, veerschotels achter bovenzijde, binnenschermen voor en achter. ( met name aan de achterzijde boven het subframe ) remleidingen, remkrachtverdeler, remslangen, draagarmen voor, achterdraagarmlager, wiellager achter, kortom je kunt behoorlijk de boot in gaan. Neem een kenner mee.
Zeg tis geen 75 :lol:, dat is dan na een slecht schade herstel ontstaan lijkt mij. Over het algemeen; onder spiegel, boven het raamrubber. Maar geen ernstige roest verschijnselen bij de 155 :wink:

Re: RE: 155 2.0ts waar moet ik op letten?

Geplaatst: ma jun 04, 2007 21:59
door KAS
Ik weet niet welk bouwjaar je zoekt maar roest is ook een belangrijk aandachtspunt. Langs de drempels op de bodemplaat, veerschotels achter bovenzijde, binnenschermen voor en achter. ( met name aan de achterzijde boven het subframe ) remleidingen, remkrachtverdeler, remslangen, draagarmen voor, achterdraagarmlager, wiellager achter, kortom je kunt behoorlijk de boot in gaan. Neem een kenner mee.
Zeg tis geen 75 :lol:, dat is dan na een slecht schade herstel ontstaan lijkt mij. Over het algemeen; onder spiegel, boven het raamrubber. Maar geen ernstige roest verschijnselen bij de 155 :wink:
Helaas dus wel. En ik heb er al menigeen zo gezien. Ik zeg het niet voor niets. Het zit meestal verborgen onder het spuitkit op de bodemplaat. Op het eerste gezicht valt het niet op.

RE: 155 2.0ts waar moet ik op letten?

Geplaatst: ma jun 04, 2007 22:33
door kees artc6