Pagina 1 van 1

Uitlaatprobleempje

Geplaatst: do mei 31, 2007 22:30
door Xu Bario
Hallo,

Ik heb een chroombumper Alfetta GTV van '80 waarvan de inhoud van de voorste uitlaatpot redelijk aan het rammelen gegaan is. In plaats van een nieuwe te hangen, hebben we die gewoon vervangen door een buis. Het grappige is nu dat dat het koppel onder de 3500 toeren volledig weg is!! Hij maakt ook een zeer on-Alfa-achtig geluid. Vroeger was de motor heerlijk soepel en vond ik dat hij eerder boven de 5000 wat tammetjes was. Nu is het alsof je met een 1300 rijdt tot 3500 en daarboven schiet hij dan ineens vooruit. Nu heb ik het één en ander opgezocht en het blijkt dat die pot wel wat meer doet dan een beetje geluid dempen. Het weghalen ervan en vervangen door een gewone buis kan blijkbaar zodanige resonanties opwekken dat je ter hoogte van de kleppen grote tegendrukken genereert. Kan iemand mij hier wat meer uitleg over geven? We kunnen er natuurlijk altijd weer een gewone pot inhangen, maar zou je met een soort buffervat of expansievat ook geen resonanties kunnen dempen? Of kan je de afmetingen van het buizenwerk uitrekenen zodat de resonanties juist gunstig zijn?

Alvast bedankt!

RE: Uitlaatprobleempje

Geplaatst: do mei 31, 2007 22:42
door Frits
Door de demper ontstaan er resonanties in je uitlaat (spruitstuk) deze resonanties zorgen ervoor (als het goed is) dat de lucht beter "doorstroomt".

Voorbeeld (beetje overdreven): Als de lucht in de uitlaat net richting het blok gaat je en je klep gaat open, dan ´botst de lucht´. Andersom, dan trekt de lucht bij de klep juist de lucht weg, dus kan de lucht uit het blok makkelijker de uitlaat is.

Bij je inlaatspruitstuk is dit trouwens ook het geval, door een juiste resonantie word de lucht makkelijker de cilinder ingezogen.

Als je de eerste demper weghaalt, dan verstoort dit de resonantie en de goede doorstroom.

( bij m´n 33 toen de tweede demper weg was, had ik een hoop geluid en een hogere top!)

Grtz,
Frits

RE: Uitlaatprobleempje

Geplaatst: vr jun 01, 2007 11:09
door Xu Bario
Het is inderdaad zo dat een staande golf altijd aanwezig is in de viertakt uitlaatpijp en die heeft "knopen" en "buiken" en is toerentalafhankelijk. Dus als ik het goed interpreteer dan moet je ofwel zorgen dat je uitlaatklep
- zoveel mogelijk in een knoop van de golf zit omdat daar de druk zeer gelijkmatig is
- ofwel in een buik zit waarbij je dan zorgt dat de golfbeweging op het ogenblik dat de klep opent een negatieve druk geeft zodat de cilinder als het ware "leeggezogen" wordt.
Is er een mogelijkheid om deze staande golf te berekenen, of wordt het trial en error?

Re: RE: Uitlaatprobleempje

Geplaatst: vr jun 01, 2007 12:21
door Frits
Is er een mogelijkheid om deze staande golf te berekenen, of wordt het trial en error?
Ik denk het wel, maar hoe? Wellicht dat de auteur van dit artikel je op weg kan helpen.

De staande golf doet me wel denken aan m´n elektrotechniek verleden. Zal wel iets zijn met een ´open einde´.

Mogelijk een eigenfrequentie van de uitlaat, hierdoor zou het minder/niet afhankelijk moeten zijn van het toerental. Lijkt me wel handig met een mogelijke berekening.

RE: Uitlaatprobleempje

Geplaatst: vr jun 01, 2007 12:55
door Xu Bario
Bedankt! Die man lijkt inderdaad wel iets over gasstromen te weten.

RE: Uitlaatprobleempje

Geplaatst: vr jun 01, 2007 22:01
door Ron Gta
Heb je ondertussen een oplossing gevonden voor ons probleem?
Ik zou graag even de mening van "Andretti Molletti" willen weten.

Ciao, Ron.

RE: Uitlaatprobleempje

Geplaatst: vr jun 01, 2007 23:27
door Andretti Molletti
Oei...

Wat ik weet is dat rekenen en theorie leuk is maar vooral bij dit soort toepassingen de vermogensbank met "trial and error" meer betere en snellere resultaten geeft.
Wat hier gebeurt is een toevals treffer in negatieve zin des woords. Door een dikkere pijp of andere lengtes te keizen ben je dit fenomeen al kwijt.
Meten is weten en dus zou je op een aantal plekken een meetbuisje kunnen maken en de druk in je uitlaat kunnen meten.
Het eerste dempertje, een expansiedemper is weg en daardoor kan de druk in je uitlaat niet afbouwen. je hebt nu idd grote kans dat het systeem teveel tegendruk genereert, maar pas bij 3500rpm+ gaat resoneren. Sinpelweg een stukje pijp ter hoogte van de eerste demper wat 2x de diameter van de pijp is zou al merkbaar verschil moeten geven. Zowel de druk zakt dan (expansie) als de temp zakt dan wat minder tegendruk veroorzaakt. Frappant verschijnsel dit.. dat het zoveel tegenwerking geeft dat je koppel instort tot 3500rpm had ik nooit verwacht!

RE: Uitlaatprobleempje

Geplaatst: za jun 02, 2007 14:09
door Xu Bario
Bedankt voor de tip!

RE: Uitlaatprobleempje

Geplaatst: di jun 05, 2007 17:40
door Xu Bario
Nog even om te zien of we over hetzelfde praten.
De demper die ik bedoel is niet het eerste kleine potje of "vlammendover" (vlak na de 2-in-1). Die staat er nog gewoon op. Het gaat hier over de eerste grote demper na de vlammendover.

Re: RE: Uitlaatprobleempje

Geplaatst: di jun 05, 2007 18:50
door Andretti Molletti
Nog even om te zien of we over hetzelfde praten.
De demper die ik bedoel is niet het eerste kleine potje of "vlammendover" (vlak na de 2-in-1). Die staat er nog gewoon op. Het gaat hier over de eerste grote demper na de vlammendover.
Oeps.. ik dacht idd de vlamdover...
Heb je de pijp niet teveel dichtgelast oid ??

RE: Uitlaatprobleempje

Geplaatst: di jun 05, 2007 22:09
door Ron Gta
Neen, de diameter van het 60 cm lang vervangstuk is zelfs iets groter.

RE: Uitlaatprobleempje

Geplaatst: di jun 05, 2007 22:57
door Andretti Molletti
nogmaasl mijn eerste verhaal zou ook van toepassing moeten zijn op de 2e demper.
maar wat bv ook nog kan is dat er een schot half los hangt wat pas bij voldoende uitlaatgasdruk echt opzij gaat en gas doorlaat...
zomaar een gedachte...

Heel vreemde storing dit.

Daarnaast is het een carb-motor en zou je bijna gaan denken dat er ook iets met de carbs en of ontsteking is?
Rij eens een stukje met warme motor en 3000 rpm constant... zet de motor uit en trek een bougie
Hetzelfde maar dan met bv 4500rpm, het gebied waar hij wel goed loopt.
Zitten er snellere nokkenassen in?

RE: Uitlaatprobleempje

Geplaatst: wo jun 06, 2007 09:05
door Ron Gta
Bedankt, ik ga het volgende week even uitproberen.
Er moet eerst nog een andere versnellingsbak onder komen.