arno basting

snelheid vs toerental bertone

wo mei 30, 2007 16:05

hoi!
kan iemand mij vertellen bij welke toerentallen welke snelheid hoort
het is voor een gtv2000
ik heb er een 2ltr achteras ondergelegd omdat ik vermoede dat eentje van een 1300 onder lag.
nu ben ik nog steeds niet onder de indruk van snelheid tov toerental
zou er een andere bak onder kunnen zitten en zo ja, kan je dit uitwendig zien?

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: snelheid vs toerental bertone

wo mei 30, 2007 23:07

Ik heb via Egbertone een Excelsheet waarop alle toerentalllen, snelheden, wielmaten en bandenmaten zijn verwerkt.
Ik zal hem je mailen.

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: snelheid vs toerental bertone

do mei 31, 2007 10:16

hoi!
kan iemand mij vertellen bij welke toerentallen welke snelheid hoort
het is voor een gtv2000
ik heb er een 2ltr achteras ondergelegd omdat ik vermoede dat eentje van een 1300 onder lag.
nu ben ik nog steeds niet onder de indruk van snelheid tov toerental
zou er een andere bak onder kunnen zitten en zo ja, kan je dit uitwendig zien?
Wat is je bandenmaat en welk toerental draait ie bij 100 km/h??
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

RE: snelheid vs toerental bertone

do mei 31, 2007 10:29

Mijn GTV2000 heeft een v1000 van 35 km/u. (as 10/41) De 1750 heeft een v1000 van 30 km/u (as 9/41).
(v1000 is snelheid per 1000 toeren per minuut).
Beide staan op 185/70/14.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: snelheid vs toerental bertone

do mei 31, 2007 12:45

Hier ben ik ook een keer heel druk mee geweest.

Ik heb het helemaal uitgezocht omdat ik vond dat mijn bertone teveel toeren draaide bij 120.

Ik heb er een excelsheet van gemaakt die ik je wel kan mailen.

Er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn:
- een korte 5e versnelling (heb nog een setje lange tandwielen liggen)
- een te kort differentieel
-toerenteller of km teller afwijking

Bij mij wijkt mijn toerenteller ongeveer 300 rpm af. Bij 120 wijst ie 3900 toeren aan, moet ongeveer 3600 zijn.
10/43 as, lange bak, 185/70/14
GT 1300 Junior, 1969

arno basting

RE: snelheid vs toerental bertone

vr jun 01, 2007 15:12

hoi,
'k geloof niet dat ik een afwijking van het instrumentarium heb, dit komt vrij realistisch over.
heb inmiddels een spreadsheet van eric ontvangen.
auto staat op 185/70R14 en maakt bij zo'n 80 km/h iets van 3000rpm, dus lijkt me niet echt correct
wat bedoel je met een te kort differentieel en is een 'lange 5' inbouwen mogelijk dé oplossing?
arno

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: snelheid vs toerental bertone

vr jun 01, 2007 15:27

Ik heb mijn differentieel uitgeteld en met die waarde in de tabel gekeken naar de toerentallen bij 100km/uur in 4 en 5.
Uit de verhouding van die toerentallen bepaal je welke overbrenging de 5de versnelling geeft. 4de is namelijk 1 op 1

Succes


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

Re: RE: snelheid vs toerental bertone

ma jun 04, 2007 12:58

hoi,
'k geloof niet dat ik een afwijking van het instrumentarium heb, dit komt vrij realistisch over.
heb inmiddels een spreadsheet van eric ontvangen.
auto staat op 185/70R14 en maakt bij zo'n 80 km/h iets van 3000rpm, dus lijkt me niet echt correct
wat bedoel je met een te kort differentieel en is een 'lange 5' inbouwen mogelijk dé oplossing?
arno
Zit er een differentieel onder met een lange overbrenging (10/41 of 10/43) dan zou het kunnen zijn dat je een zogenaamde korte 5 hebt. Dit kan je controleren door je versnellingsbak open te maken en te tellen, of het aantal omwentelingen van de price as te vergelijken met het aantal uitgaande omwentelingen.
Deze bakken komen niet veel voor, het is waarschijnlijker dat je een te kort diff. hebt. Tel eens het aantal ingaande omwentelingen van je aandrijfas en vergelijk dan het aantal omwentelingen van je wielen.
Zorg daarbij dat je van te voren de mogelijke overbrengverhoudingen kent, zodat je weet waarop je kan uitkomen.

Bijvoorbeeld 41 omwentelingen in en 10 uit
GT 1300 Junior, 1969

Terug naar “Algemene Technische vragen”