Pagina 1 van 1

drie vragen over de 105-achteras

Geplaatst: di mei 29, 2007 17:29
door Pinin01
Heren techneuten ik heb 3 vragen mbt de achteras van mijn Spider 2000 veloce uit 1973.

De as lekt aan alle kanten en daarom wil ik nu de as gedemonteerd is alle keringen vervangen. Bij de steekassen is dat niet zo’n probleem: De steekas verwijderen met de remtrommels voor de handrem en je kunt er bij. Maar bij de ingaande as, waar het pignonwiel op vast zit weet ik het niet. Ik heb verhalen gehoord dat je van het pignonwiel af moet blijven. Kan ik straffeloos de geborgde moer verwijderen om zo bij de kering te komen zonder dat ik de afstelling verknal?

Verder wil ik de ankerplaat van de trommels goed schoonmaken (alles is spekvet), maar die krijg ik niet van de steekas omdat het wiellager er op zit. Is er een handigheidje om ze er af te halen?

En als laatste vraag: De aftapplug onder lekt ook, ik heb deze er uitgedraaid, maar er zit geen kop op, hoort deze vast te zitten met locktite of is er in het verleden gewoon een verkeerde plug ingedraaid?

Ik dank u alvast hartelijk.

RE: drie vragen over de 105-achteras

Geplaatst: di mei 29, 2007 17:39
door @lfa@lgra
De keerring achter de flens van je pignonas is zo te vervangen zondar dat je met instellingen zit. Zaak is wel dat je goed gereedschap hebt om die flens er af te trekken ( Ik heb dat ooit eens gedaan en volgens mij zat dat ding behoorlijk vast) en zorg ervoor dat je de flens weer met het juiste aanhaalkoppel vastzet.


Je tweede vraag snap ik niet. Als je de steekassen eruit hebt gehaald zit je ankerplaat toch nog op zn plek???

Die stop, dat is van orgine een zeskantbout met kraag van messing. (sleutelmaat 24 zo uit het hoofd.) Daar zit(hoort) toch ook nog een koperring achter??

RE: drie vragen over de 105-achteras

Geplaatst: di mei 29, 2007 17:51
door Andretti Molletti
1 Die flens ingaand wel merken en op dezelfde stand terug zetten hoor ivm balans.
2 je ankerplaat komt er idd af zonder verdere demontage, behalve die 4 boutjes dan he!
3 er zit geen kop op??? hoe heb je hem losgekregen dan ?? en idd 6-kant messing ding met ring :lol:

RE: drie vragen over de 105-achteras

Geplaatst: di mei 29, 2007 17:57
door Pinin01
Bedankt voor je snelle reaktie. Ik kan de geborgde moer dus gewoon verwijderen om bij de kering te komen. Hier moet je denk ik wel een speciaal gereedschap voor hebben, maar dat regel ik wel.

Als aanvulling op de tweede vraag: Ik heb de remschijf verwijderd, en daarna de steekas samen met de handrem. Op het uiteinde van de steekas, aan de kant van het wiel zit een flens waarop de tapeinden van de wielmoeren zitten. Daar achter zit de ankerplaat met de schoenen voor de handrem, en daarachter zit het wilellager. De plaat is dus opgesloten tussen het lager en de flens.

De aftapplug bij mij heeft geen kraag, en is los te maken met sleutel 17, hij klemde wat. Die zal in de loop der jaren wel door iemand zijn gewisseld. Op zoek naar een andere dus.

RE: drie vragen over de 105-achteras

Geplaatst: di mei 29, 2007 18:10
door Andretti Molletti
Het zou fijn zijn als je remmen nog werken om bij het losdraaien de boel te fixeren...
(te laat dus ;) )

De ankerplaat kan dan alleen los als je je lager demonteerd... evt een poelietrekker verlengen (heel lang dus)

zo te horen zit er een aftapplug ve 75 oid in.
Ik moet even zoeken, maar ik heb misschien zo'n originele plus voor je.

Re: RE: drie vragen over de 105-achteras

Geplaatst: di mei 29, 2007 18:18
door Pinin01
De ankerplaat kan dan alleen los als je je lager demonteerd... evt een poelietrekker verlengen (heel lang dus)
Daar was ik al "bang" voor, maar we bedenken iets.

Wat de plug betreft: erg graag.

RE: drie vragen over de 105-achteras

Geplaatst: di mei 29, 2007 18:24
door Andretti Molletti
Dat waren dan toch meer dan "3 vragen"....



:lol:

RE: drie vragen over de 105-achteras

Geplaatst: za jun 09, 2007 08:36
door Pinin01
Ik ben er nog niet uit hoe ik een trekker van zo'n 80cm lang moet maken.

Maar ik ben lid van de wegenwacht, zou ik die eens bellen?? :wink: