yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Starten 75 1.8ie: rakketakketak

zo mei 27, 2007 21:54

Vandaag aan de gang gegaan om een 75 1.8 ie een beetje op te kalefateren. Eén van de dingen die het niet deed was de snelheidsmeter, dus een paar keer de straat op en neer rijden met andere tellerunits en jawel, opgelost.

Vervolgens van Vught naar Best gereden, probleemloos.

Daarna wou ik van Best naar Eindhoven, en na een kilometer of 5 ineens alle lampjes aan, en totale uitval. Nou wil het geval dat er een startonderbreker op de auto zit. Deze werkt met zo'n sleutelhanger die je tegen een contactje aandrukt. Toen ik de auto weer probeerde te starten, klonk er een ratelend geluid, alsof er een relais op hol slaat, het kwam ook uit de richting van de relaisbox. Alle lampjes op het dashboard flikkerden in dezelfde frequentie mee. In de relaisbox was ook een trilling voelbaar. De startonderbreker zelf zit ook achter de relaisbox weggevogeld.

En nu komt het:

Ik was tegelijkertijd aan het starten en bij de relaisbox aan het luisteren, en ineens was alle geluid weg. Dus ik peuter de relaisbox los, om de startonderbreker eens te bekijken. Aan de uitgaande kant van dat ding gaan uiteindelijk draden naar de startmotor (startrelais), maar daar zit het hem dus: ik heb een los kabelschoentje in mijn handen! Simpel zat zou je zeggen, kabelschoentje weer vastzetten aan de draad richting startmotor en gaan. MAAR: ik kan nergens een matching kabelschoentje of iets dergelijks onder het dashboard vinden :? Ik heb de bedradingsschema's even niet bij de hand (uitgeleend) en op alfa75.info vind ik het niet: welke kleur draden gaan er richting startmotor, vanaf het contactslot (het ziet er naar uit dat deze dus door de startonderbreker onderbroken wordt)?

:blue_confused:
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op ma mei 28, 2007 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Bedrading contactslot --> startmotor 75 1.8ie

zo mei 27, 2007 23:06

:shock:

Startonderbreker er gewoon uit knippen = geen optie?
It's not easy, being green (kermit)

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 27, 2007 23:08

Wil ik wel, maar ik wil dan ook de draad weer aansluiten waar hij hoort. En anders zal ik een nieuwe draad moeten trekken vanaf het contactslot, maar dat is zo loos als de juiste draad er al ligt.

cbrouwers
Member
Member

zo mei 27, 2007 23:26

Tja, een collega van mij had zo'n zelfde startonderbreker in zijn Metsubsidie zitten. Heeft er dikke problemen mee gehad! (Voor hèm was "eruit" geen optie!). Zelf heb ik in de tijd dat ik deze Indy had alleeen één keer gehad dat de voiture helemaal dood was, ook de startonderbreking (nieuw oud relais erin en alles ging weer zoals het moest. Het loshangende relais onder de inspuitunit). Op het moment dat ie dood was kreeg ik het even benauwd, ik kende het verhaal van mijn collega al.........! :oops: Gelukkig was het wèl werken van de dynamo een meevaller :?
In ieder geval: suc6 met de reparatie :!:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Bedrading contactslot --> startmotor 75 1.8ie

zo mei 27, 2007 23:31

(nieuw oud relais erin en alles ging weer zoals het moest. Het loshangende relais onder de inspuitunit).
Het relais in de motorruimte bedoel je? Nou ja, misschien is dat wel weer kaduuk door de warmte of zo. Maar dan nog zit ik met die vage losse kabelschoen... :?

cbrouwers
Member
Member

zo mei 27, 2007 23:47

Inderdaad, het relais onder de motorkap. Maar toen die kapot was (en ook ervoor) ratelde er niets! Die kabelschoen ken ik niet, losse draden ook niet...... Zover ben ik in die twee maanden (gelukkig) niet gekomen! Ik heb zelf ook geen schema van een 75 en ook ken ik het merk van de startonderbreker niet. Ik heb ook geen idee of het aan de Alfa ligt of aan de onderbreker (waarschijnlijk zijn ze allebei 15 jaar oud.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Starten 75 1.8ie: rakketakketak

ma mei 28, 2007 16:22

Zo, vanmiddag weer even met de 1.8 gespeeld. De startonderbreker ligt er uit, en alles is weer aangesloten zoals het hoort. Helaas is het probleem daar niet mee opgelost :cry:

Bij het starten hoor ik van onder de motorkap een 'rakketakketakketak' en deze is ook voelbaar in de relaisbox linksonder het dashboard. Het lijkt dus of het extra startrelais heel snel aan-uit-aan-uit gaat. Dat heb ik dus vervangen, maar het probleem blijft. Wie weet raad?

GiuliaReis
Full Member
Full Member

Re: RE: Starten 75 1.8ie: rakketakketak

ma mei 28, 2007 16:29

Zo, vanmiddag weer even met de 1.8 gespeeld. De startonderbreker ligt er uit, en alles is weer aangesloten zoals het hoort. Helaas is het probleem daar niet mee opgelost :cry:

Bij het starten hoor ik van onder de motorkap een 'rakketakketakketak' en deze is ook voelbaar in de relaisbox linksonder het dashboard. Het lijkt dus of het extra startrelais heel snel aan-uit-aan-uit gaat. Dat heb ik dus vervangen, maar het probleem blijft. Wie weet raad?
Onvoldoende spanning op het relais zodat deze even bekrachtigd wordt maar niet voldoende om deze vast te houden, Mogelijkerwijs slechte massa?
Alle lampjes op het dashboard flikkerden in dezelfde frequentie mee
Ik neem aan dat je dat ook nog hebt?
Laatst gewijzigd door GiuliaReis op ma mei 28, 2007 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 28, 2007 16:34

Massapunt lijkt in orde, van pluspool accu naar massapunt van relais meet ik gewoon acuuspanning.

GiuliaReis
Full Member
Full Member

ma mei 28, 2007 16:41

Massapunt lijkt in orde, van pluspool accu naar massapunt van relais meet ik gewoon acuuspanning.
Is maar het antwoord op een gedeelte van de vraag. Heb je al rechtstreeks 12V op het startrelais zelf gehangen om het eigenlijke startrelais te controleren?

cbrouwers
Member
Member

ma mei 28, 2007 16:53

Even gewoon twee kreten, wellicht zit de gouden tip ertussen of kom je hem op het spoor:
1.Je meet accuspanning: 12 Volt of 13,5 Volt? Moet eigenlijk ca 13,5 Volt zijn, als de dynamo goed bijlaadt. Is de accu nog wel goed?
2. Wellicht nog resten olie in de dynamo (of ie nu bijlaadt of niet) waardoor de accuspanning niet optimaal is? Vervangen door een goede, dan weet je zeker dar er geen spanningslekken inzitten die de accuspanning wegtrekken bij pogingen tot starten. Het kan zijn dat de gelijkrichter in de dynamo sluiting heeft waardoor lekstroom ontstaat! Het kan ook de spanningsregelaar zijn, maar die zit in de dynamo ingebouwd, dus twee vliegen......

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 28, 2007 18:02

Nog maar eens geprobeerd. Nu was het rakketakketakketak weg, maar starten ho maar.

Dus het extra startrelais er tussenuitgehaald en de startmotor direct aangesloten. Dit resulteert in de bekende 'klik' van de startmotor bij het omdraaien van de contactsleutel, maar rondgaan ho maar. De actuele accuspanning na al het geneuzel was nog een krappe 12V. De accu hangt nu aan de lader, en dan probeer ik het straks nog eens, al denk ik niet dat het dan gaat werken. :?

Andretti Molletti

ma mei 28, 2007 18:12

Meet het spanningsverlies eens van:
plus accu naar plus startmotor
plus accu naar +50 de stuurdraad startmotor,
min accu massa startmotor.

Dan moet het probleem zichtbaar worden!!

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 28, 2007 18:19

Zodra ik een hulpje heb kan ik eindelijk eens gaan meten!

EDIT: net met een tot 13V geladen accu nog eens geprobeerd. De startmotor gaat dan heel langzaam rond en sterft af. Ergens heb ik dus inderdaad een spanningsverlies, want 13V moet normaalgesproken toch voldoende zijn om te kunnen starten.

GiuliaReis
Full Member
Full Member

ma mei 28, 2007 19:17

Zodra ik een hulpje heb kan ik eindelijk eens gaan meten!

EDIT: net met een tot 13V geladen accu nog eens geprobeerd. De startmotor gaat dan heel langzaam rond en sterft af. Ergens heb ik dus inderdaad een spanningsverlies, want 13V moet normaalgesproken toch voldoende zijn om te kunnen starten.
Of de startmotor trekt dus alles naar beneden, kan dat geratel (sluiten en lossen van je relais contacten) verklaren.

Terug naar “Algemene Technische vragen”