ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

afstandsbediening CV

za mei 26, 2007 17:16

Ik ben vandaag oa een afstandsbediening aan het inbouwen (in de Thema) voor de CV en ik heb een probleem met de kofferbak ontgrendeling.

Het volgende:

In het handschoenenkastje zit de knop om de klep te ontgrendelen. Aan de knop 3 draden: een roze constante 12V+, een zwarte massa en een rode die naar het motortje loopt. De schakelaar verbindt in ruststand de rode en de massa door. Als je de schakelaar indrukt verbreekt hij de massa en de rode draad en maakt contact tussen de roze constante + en de rode naar het motortje. Ik heb dat gemeten op de multistekkerzonder schakelaartje erop. Maak je even een verbinding tussen de roze en de rode: hup, motortje open. Klaar zou je zeggen. Plussignaaldraadje uit de ontvanger op de rode draad naar de motor aangesloten, pats, zekering eruit! Hij verbindt hem immers door met de massa, via die schakelaar! :evil: Ik zou de zwarte draad los kunnen laten en de klep voortaan alleen maar openen met de afstandsbediening, maar zonder die zwarte draad gaat hij ook niet meer op slot.

Snappie het nog?

Wie kan mij helpen want de hele auto ligt uitelkaar en ik raak ietwat geirriteerd... :wink:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: afstandsbediening CV

za mei 26, 2007 17:26

Wat jij volgens mij nodig hebt is zo'n relais (kun je bij een automaterialenzaak krijgen zoals Brezan en ook bij een elektronicazaak):

Afbeelding

In rust zijn 30 en 87a met elkaar doorverbonden. Je kunt daarom de rode draad onderbreken en beide uiteinden verbinden met deze twee pinnen. Het uiteinde naar de schakelaar in je dashbordkastje moet aan 87a, en de draad naar de kofferbak moet aan 30.

85 en 86 zijn voor het schakelen van het relais. 85 verbind je dus aan die pulsdraad vanuit je ontvangertje, 86 aan een bestaand massapunt van de auto.

Het relais zal hierdoor, zodra er een puls doorkomt, 30 en 87 met elkaar doorverbinden. Als je zorgt dat er een constante plus aan 87 hangt (kun je aftakken van de roze draad), zal dus de kofferbak open gaan: het relais doet immers wat normaal de schakelaar doet, namelijk roze met rood doorverbinden.

De schakelaar kun je ook gewoon gebruiken, omdat het relais in rust immers de beide einden van de rode draad met elkaar doorverbindt.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

mafkees

za mei 26, 2007 18:36

let op!!!!!

de deuren zijn NEGATIEF geschakeld en de kofferbak is positief geschakeld, vandaar dat je zekering eruit knalt :lol:

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

za mei 26, 2007 21:42

Dank u heren! :thumbs:

Dat de deuren negatief en de klep positief geschakelt worden was ik al achter, het ging erom dat ik de puls op de rode draad gaf terwijl deze, met de schakelaar in ruststand, aan de massa lag. Ook had ik al bedacht dat dat dan met een relais moest maar ik wilde de massa draad onderbreken met dat relais op het moment dat de puls kwam. ik zat dus in de richting... Ik heb een vriend gebeld die al jaren dat soort spul inbouwd en die vertelde het zelfde als @PM. Nu werkt het!
Het stond al een tijdje op het verlanglijstje want de deursloten zijn ook al wat versleten en de kofferklep gaat niet meer open met de sleutel. Dus met een kar vol boodschappen eerst de deur open doen om op het knopje van de koffer ontgrendeling te duwen is er nu niet meer bij...

Morgen een andere claxon monteren en een open dumpvalve! :D
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Terug naar “Algemene Technische vragen”