Oja... ik heb het ooit eerder gepost:
Heeft niets met vermogenswinst indien verschillend getimed te maken...
De verbranding is niet per definitie beter of gelijkmatiger...
Wat dan wel?
Stel je een hemisferische verbrandingsruimte voor van een Nord. (=oud ontwerp)
Als je daar centraal een bougie in plaatst ontdek je als je Carlos Chiti heet dat de ontwerpers van Alfa voor de racerij wat hebben laten liggen:
Rendement van de motor is laag, Kleppen zijn bijna maximaal!
De verbrandingstraagheid is te groot ofwel de voorontsteking enorm.. probleem is dan dat het mengsel teveel tijd heeft om warmte af te geven aan het koelsysteem ipv deze energie te gebruiken om de zuiger naar beneden te drukken.
Door 2 bougies toe te passen bereik je: de verbranding vindt in kortere tijd plaats= minder warmte verlies én je kan grotere kleppen monteren omdat de bougie niet meer centraal in de weg zit
Kijk maar eens naar de max voorontsteking van een Nord en een TS daar zit ruim 10 graden verschil in!
dussss. dat is the truth

Het vermogen ve 75TS neemt af als je een bougie niet laat vonken, maar is bijna weer gelijk als je de ontsteking 10 graden vervroegd...
Voor alles is een verklaring
De koelkast kan bezorgd worden in Leusden
