Pagina 1 van 1

['93 Alfa 33 1.4IE] Vervangen van drijfstanglagers

Geplaatst: wo mei 16, 2007 14:44
door Speeder
Hallo iedereen!

13.000 km na beide cilinderkoppen te hebben gereviseerd, begin ik helaas toch een ratel uit het blok te horen. Ik hoopte stiekem dat het een klein lekje in het uitlaatspruitstuk was, maar dit blijkt niet het geval. Het geluid komt toch echt vanuit het carter. De auto staat nu stil, en ik ben voorbereidingen aan het treffen om de lagerschalen van de drijfstangen te vervangen. Helaas heb ik geen brug, en zal het dus weer een parkeerplaatsoperatie worden :roll:

Ik heb:
-Revisiematen van krukaslagertap
-Een 25-50mm (buiten)micrometer
-Mijn gezond(?) verstand ;)

In eerdere topics heb ik gelezen dat de lagerschalen in drie verschillenden kleuren te verkrijgen zijn, nl. rood, blauw, en geel. Stel dat alle lagertappen op de krukas nog netjes zijn, en binnen de marges van de gegeven revisiematen liggen....is het dan zo dat je dezelfde lagerschalen terug monteerd als dat erin zaten? Een blauwe kleur geeft een dikkere lagerschaal aan. Die pas je toch alleen maar toe wanneer de krukastap opnieuw geslepen is? Of zou het ook kunnen dat een tap wat ingesleten is, en daarom juist de blauwe lagerschalen erin moeten?

Graag even een klein beetje hulp ;)

RE: ['93 Alfa 33 1.4IE] Vervangen van drijfstanglagers

Geplaatst: wo mei 16, 2007 14:53
door ravado
indien binnen de revisiematen dezelfde (nieuwe) lagers terug plaatsen.....
Goed controleren of er niet ergens een tap schade heeft opgelopen anders ben je voor niks aan het werk.....

RE: ['93 Alfa 33 1.4IE] Vervangen van drijfstanglagers

Geplaatst: wo mei 16, 2007 14:54
door Alfa33
Waarom ga je niet naar een doe-het-zelf-garage? Werkt echt zoveel relaxter en bespaart jezelf zoveel ergenis, zeker met de klus die je nu van plan bent te gaan doen.

Veel succes in ieder geval. :wink:

Re: RE: ['93 Alfa 33 1.4IE] Vervangen van drijfstanglagers

Geplaatst: wo mei 16, 2007 14:57
door Speeder
indien binnen de revisiematen dezelfde (nieuwe) lagers terug plaatsen.....
Goed controleren of er niet ergens een tap schade heeft opgelopen anders ben je voor niks aan het werk.....
Hoe ik zou controleren:

-Visuele check (zitten er geen krassen/oneffenheden in, is de tap niet blauw oid.)
-Maat controleren mbv micrometer
-Checken of de krukastap niet ovaal is mbv micrometer (steeds een stukje rond draaien?)
-Checken of de krukastap niet taps is (van links naar rechts opschuiven?)

Wanneer pas je nou die blauwe of gele drijfstanglager toe? Is dat enkel en alleen als de krukas geslepen is, of kan het ook als de lagertap ineens smaller blijkt door slijtage? Dat laatste klinkt misschien een beetje gek, want dat zou de lagertap heel gelijkmatig afgesleten moeten zijn :-s

Remco S zegt 'wel is gehoord te hebben' dat je bij vervanging van lagers de tussenmaat moet nemen:
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... drijfstang

@Alfa33:
Ik zal is informeren. Wat kost dat ongeveer?

RE: ['93 Alfa 33 1.4IE] Vervangen van drijfstanglagers

Geplaatst: wo mei 16, 2007 15:24
door ravado
eerst: - visueel en voelen met je nagel of er geen krassen in de tappen zitten
dan: - met remreiniger de tap goed schoonmaken
- mbv micrometer de tap opmeten, inderdaad rondom (voorzover mogelijk met een ingebouwd blok) en van links naar rechts
- overmaat lagers (blauwe of gele of voor mijn part groene of paarse :wink: ) pas je toe indien je krukas geslepen is....
een krukas slijt niet harder dan de lagers.....lagermateriaal is veel zachter dus dat is eerst op...

M.i. kan je niet zomaar overmaat lagers op je originele niet geslepen krukas zetten... dat gaat fout...


een doe het zelf garage is idd een optie....kosten zulen wel varieren per garage/woonplaats maar voor een paar tientjes moet je toch wel een dag de beschikking over een brug hebben....

RE: ['93 Alfa 33 1.4IE] Vervangen van drijfstanglagers

Geplaatst: wo mei 16, 2007 22:58
door Speeder
Ik zit er trouwen aan te denken om de olie die er nu in zit te hergebruiken. Deze Castrol GTX Magnetic 10W40 (half syntheet) zit er nu 10.000 km in, en ik heb me laten vertellen dat de olie bij het vervangen van de drijfstanglagers er na 1000 km toch weer af moet. Van horen zeggen is het beter om met mineralen-olie, of gebruikte olie die 1000 km te rijden. Hoe zit dit precies?

RE: ['93 Alfa 33 1.4IE] Vervangen van drijfstanglagers

Geplaatst: do mei 17, 2007 09:49
door ravado
ik zou het niet doen....tenzij de oude olie er echt nog nieuw uitziet. Nadeel van oude olie gebruiken: stel dat er nou metaaldeeltjes in zitten van de oude lagerschalen dan ga je daar dus je nieuwe lagers ook weer mee smeren?!
en voor het inrijden van nieuwe lagerschalen hoef je geen mineraal olie te gebruiken en hoeft ook na 1000 km de olie er niet af. Wat jij bedoeld is dat mechanische delen op elkaar moeten inslijten, bv.v. zuigerveren op de cilinder........

lagers hoeven niet in te slijten sterker nog dat wil je niet eens!

dus ik zou er lekker verse olie ingieten en lekker gaan tuffen....

Re: RE: ['93 Alfa 33 1.4IE] Vervangen van drijfstanglagers

Geplaatst: do mei 17, 2007 11:57
door Speeder
ik zou het niet doen....tenzij de oude olie er echt nog nieuw uitziet. Nadeel van oude olie gebruiken: stel dat er nou metaaldeeltjes in zitten van de oude lagerschalen dan ga je daar dus je nieuwe lagers ook weer mee smeren?!
en voor het inrijden van nieuwe lagerschalen hoef je geen mineraal olie te gebruiken en hoeft ook na 1000 km de olie er niet af. Wat jij bedoeld is dat mechanische delen op elkaar moeten inslijten, bv.v. zuigerveren op de cilinder........

lagers hoeven niet in te slijten sterker nog dat wil je niet eens!

dus ik zou er lekker verse olie ingieten en lekker gaan tuffen....
Oke, daar zit zeker weer logica in ;) Thnx mate! :lol:

RE: ['93 Alfa 33 1.4IE] Vervangen van drijfstanglagers

Geplaatst: do mei 17, 2007 12:46
door Alfa33
Prijzen voor een doe-het-zelf garage varieren van 10-15 euro per uur. Kan wel proberen een prijs af te spreken, bv 60 euro voor een hele dag.

Zal dit project blijven volgen. :wink: