Pagina 1 van 2

Hardnekkig remprobleem Spider

Geplaatst: ma mei 14, 2007 23:32
door Sergio
Mijn Spider blijft hardnekkig bij het remmen naar rechts trekken. Op de remmenbank bleek meer dan 40% verschil in remkacht tussen links en rechtsvoor te zitten.
Ik heb inmiddels het systeem ontlucht, nieuwe remblokken gemonteerd en de klauw en toebehoren netjes schoon en roestvrij gemaakt zodat de blokjes soepel kunnen bewegen.
De klauwen zelf zijn enkele jaren geleden gereviseerd.

Is de klauw opnieuw aan revisie toe? Zijn de klauwen een zwak punt bij de Spider? Tips voor revisie?

En voordat ik het vergeet; de Spider trekt bij het remmen naar rechts, ik neem aan dat er dan een probleem is met de linker klauw of heb ik een grote denkfout gemaakt?

Wie o wie heeft de gouden tip?!

RE: Hardnekkig remprobleem Spider

Geplaatst: di mei 15, 2007 10:15
door kai
Trek die remklauwen maar eens uitelkaar !

RE: Hardnekkig remprobleem Spider

Geplaatst: di mei 15, 2007 10:37
door Bartman
Je remslangen! Zijn verstopt of inwendig lek ofzo.

Ik had ook zoiets bij een 75 TS die een tijdje stil heeft gestaan.

Re: RE: Hardnekkig remprobleem Spider

Geplaatst: di mei 15, 2007 19:24
door KAS
Je remslangen! Zijn verstopt of inwendig lek ofzo..
Als de zuigers in de klauw niet zwaar gingen tijdens het terugduwen in de klauw dan zou ik ook een remslang verdenken. Kan best. Ze zetten uit inwendig waardoor verstopping optreed. Velen denken in 1e instantie aan een klauw maar dat is wel eens ten onrechte.

RE: Hardnekkig remprobleem Spider

Geplaatst: di mei 15, 2007 20:31
door Andretti Molletti
Maar juist bij verstopping druk je je zuiger niet makkelijk terug, of veert hij terug na het indrukken...
Ik gok ook een klauw, zeker na stilstand met wat dunnere blokken komt er al gauw roest eeeeuh oxidatie op de zuigers!

RE: Hardnekkig remprobleem Spider

Geplaatst: di mei 15, 2007 22:49
door Sergio
Bedankt voor de reacties.
De remslang is 2 jaar geleden vervangen dus normaal gesproken zou die nog niet kapot moeten zijn. Het terugdrukken van de blokken ging redelijk stroef, dus dan toch de klauw??

Is een klauw door mij zelf te reviseren / schoon te maken? Ik doe het graag zelf maar uiteraard moet het wel goed zijn, het gaat hier om de remmen...... Anders besteed ik het uit.

RE: Hardnekkig remprobleem Spider

Geplaatst: di mei 15, 2007 23:03
door pinin39
oef je hebt al een boel gedaan zoals ik dat lees.

ik heb er niet veel verstand van maar ..... zou het niet kunnen zijn
dat het verdeelblokje wat de druk verdeeld over de remmen niet de juiste druk verdeeld ?

ik weet niet of dat bij een spider ook zo zit maar bij een fiat500 heb je een rempomp die het verdeeld over de 4 remmen (vertragers bij een fiat 500)

Re: RE: Hardnekkig remprobleem Spider

Geplaatst: di mei 15, 2007 23:18
door Andretti Molletti
oef je hebt al een boel gedaan zoals ik dat lees.

ik heb er niet veel verstand van maar ..... zou het niet kunnen zijn
dat het verdeelblokje wat de druk verdeeld over de remmen niet de juiste druk verdeeld ?

ik weet niet of dat bij een spider ook zo zit maar bij een fiat500 heb je een rempomp die het verdeeld over de 4 remmen (vertragers bij een fiat 500)
dan trekt i niet naar een kant maar is de balans voor-achter zoek ;)

Re: RE: Hardnekkig remprobleem Spider

Geplaatst: di mei 15, 2007 23:19
door pinin39
oef je hebt al een boel gedaan zoals ik dat lees.

ik heb er niet veel verstand van maar ..... zou het niet kunnen zijn
dat het verdeelblokje wat de druk verdeeld over de remmen niet de juiste druk verdeeld ?

ik weet niet of dat bij een spider ook zo zit maar bij een fiat500 heb je een rempomp die het verdeeld over de 4 remmen (vertragers bij een fiat 500)
dan trekt i niet naar een kant maar is de balans voor-achter zoek ;)
ik had er al een veiligheidje in gebouwd : ik heb er niet veel verstand van maar ..... :lol: :lol:

RE: Hardnekkig remprobleem Spider

Geplaatst: di mei 15, 2007 23:24
door Andretti Molletti
Ik durf het bina niet te vragen maar eeeuh...mag ik even ???

:jumping:

RE: Hardnekkig remprobleem Spider

Geplaatst: di mei 15, 2007 23:27
door TurboMarc
Zitten de voor en achter remleidingen goed aangesloten op de verdeler :?:

Re: RE: Hardnekkig remprobleem Spider

Geplaatst: di mei 15, 2007 23:35
door Andretti Molletti
Zitten de voor en achter remleidingen goed aangesloten op de verdeler :?:
Kan bij een 105 niet fout... blokje zit onder de achteras en is een ordinaire remdrukbegrenzer.

RE: Hardnekkig remprobleem Spider

Geplaatst: za mei 19, 2007 17:24
door Sergio
Inmiddels heb ik de klauw opengemaakt. 1 zuiger gaat erg zwaar en is met de hand niet in te duwen.
Ik heb hem inmiddels verwijderd, goed schoongemakt (wel een hele lichte zweem van aanslag, mar absoluut niet veel) en daarna weer gemonteerd. Bij het monteren was de zuiger er weer bijna niet in te drukken, terwijl dit bij de andere zuiger enorm makkelijk ging. Het zou dan ook nog het kanaal kunnen zijn maar ik vermoed dat het probleem hem toch in de zuiger zit.
Iemand nog een klauw voor linksvoor in de aanbieding voor een Coda Tronca?

Re: RE: Hardnekkig remprobleem Spider

Geplaatst: za mei 19, 2007 19:32
door pinin39
Inmiddels heb ik de klauw opengemaakt. 1 zuiger gaat erg zwaar en is met de hand niet in te duwen.
Ik heb hem inmiddels verwijderd, goed schoongemakt (wel een hele lichte zweem van aanslag, mar absoluut niet veel) en daarna weer gemonteerd. Bij het monteren was de zuiger er weer bijna niet in te drukken, terwijl dit bij de andere zuiger enorm makkelijk ging. Het zou dan ook nog het kanaal kunnen zijn maar ik vermoed dat het probleem hem toch in de zuiger zit.
Iemand nog een klauw voor linksvoor in de aanbieding voor een Coda Tronca?
ideetje , wat mijn dealer deed :

1 remzuiger vast zetten met een stuk hout , andere met het rempedaal naar buiten drukken (niet te ver)
en dan wd40 er op en weer terugdrukken , dat een paar keer en mijn zuiger doet het weer prima
de stofringen moet ik in het najaar wel vervangen maar zo kan ik de zomer wel door .

(en geloof me die zuiger zat echt heeeeeel vast)

RE: Hardnekkig remprobleem Spider

Geplaatst: za mei 19, 2007 19:53
door kai
Haal de klauwen uit elkaar. Schuur de zuigers met fijn schuurpapier netjes op zodat ze helemaal glad zijn.
Evenzo met de gaten in klauwen, daar waar de zuigers in moeten .... hoe heet zoiets....schuur die ook schoon.
Haal dat rubberen ringetje uit het gat in de klauw. Deze kun je eigenlijk altijd wel opnieuw gebruiken.
Die stof hoesjes zou je kunnen vervangen als ze gescheurd zijn,
Beetje olie op de zuiger en druk m dr eens in. (Zonder dat ringetje dus)
De zuigers moeten nu heel gemakkelijk in en uit geschoven kunnen worden. (Wel recht houden die zuiger)
Gaat makkelijk ?
Dan alles weer in elkaar.
Niet goed ?
Meer schuren ?

Bij het ontluchten zie je direct of de remleidingen/slangen nog goed zijn.
Omdat de remklauwen nu helemaal leeg zijn moet er behoorlijk wat remolie in gepompt worden en dus heel
wat lucht naar buiten komen door de ontluchtingsnippel.

Niet naar een andere remklauw zoeken totdat je zelf vieze handen hebt gekregen en zeker van bent dat de
klauw niet meer te redden is.

Het is een heel eenvoudig klusje mits je het geluk hebt dat alles makkelijk los gaat.