Pagina 1 van 2

Nord 1300 --> 2000

Geplaatst: za mar 26, 2005 07:39
door Pinin01
Ik heb voor mijn projectje een total loss donor-spider gekocht. Ik heb deze nodig voor het plaatwerk en interieur. Echter er zit ook een goed lopende 2000-motor in die ik eigelijk niet nodig heb.

Een vriend van me rijdt in een Betrone 1300 Junior rond, en zou de 1300 graag wisselen voor de 2000. De ophanging lijkt identiek, ook de aandrijfas. Kan dit zomaar straffeloos, of moet er dan nog meer gewisseld worden (diff. of zo)

Verder zou ik graag weten wat de waarde van een lopend 2000 en 1300 Nordblok is.

RE: Nord 1300 --> 2000

Geplaatst: za mar 26, 2005 09:03
door Egbertone
In mijn 1300 Junior ligt ook een 2-liter blok dus, ja dat kan. Neem ook gelijk de versnellingsbak en de achteras mee. Blok, bak en achteras kun je uitwisselen. De cardanas weet ik niet, zou kunnen dat die anders is, weet ook niet of er verschil is tussen de 1300 cardanas en de 2000 cardanas voor een Bertone.

Het kan ook met de 1300 bak en achteras, dan wordt het een leuk stoplichtsprintertje. Maar de 1 is dan wel erg kort en het rijgedrag iets nerveuzer. Ik heb zelf deze opstelling een tijdje zo gehad, liter met 1300 achteras. Ik moet zeggen dat het wagentje goed sprintte, zo kon een 155 V6 niet van me weglopen tussen de 100 en 160. Maar op de een of andere manier reed het toch niet lekker.
Nu dus ook een 2-liter achteras en rijdt het een stuk relaxter. De verhoudingen van de versnellingsbak kloppen weer!

RE: Nord 1300 --> 2000

Geplaatst: zo mar 27, 2005 10:32
door Pinin01
Heeft er hier niemand ervaring met het wisselen van een 1300 naar een 2000?

Re: RE: Nord 1300 --> 2000

Geplaatst: zo mar 27, 2005 11:04
door Claasen
Heeft er hier niemand ervaring met het wisselen van een 1300 naar een 2000?
Ja in mijn Bertone ligt een 2000, is een originele 1300.

Het verhaal van Egbertone klopt aardig, wat wil je nog meer weten?

RE: Nord 1300 --> 2000

Geplaatst: zo mar 27, 2005 11:55
door gtv 105.21
.


mijn ervaring is dat allees van de aandrijf lijn tussen alle types uittewisselen is.

alleen de versnellings bak hoort bij de achteras tbv correcte km teller aandrijving.

twee liter achter assen hebben sper de rest inpricipe niet.




:twisted:

RE: Nord 1300 --> 2000

Geplaatst: zo mar 27, 2005 14:24
door kroehlur
De bouten in de aandrijvas zijn verschillend, hoewel de as op zich niet. Sommigen gebruiken 8 mm en anderen 9 mm (jawel - 9 mm) bouten. Eentje met gaten voor 8 mm bouten is altijd te gebruiken met een beetje boorwerk - andersom niet.

RE: Nord 1300 --> 2000

Geplaatst: zo mar 27, 2005 15:31
door Pinin01
Allemaal bedankt.

Conclusie: Ja uitwisselbaar, maar dus ook de achteras en aandrijfas mee verwisselen. :wink:

Re: RE: Nord 1300 --> 2000

Geplaatst: zo mar 27, 2005 17:16
door Dottore M
Allemaal bedankt.

Conclusie: Ja uitwisselbaar, maar dus ook de achteras en aandrijfas mee verwisselen. :wink:
NEE FOUT ! 2 liter achteras aan mij verkopen voor 35 euro ! :biggrin:

RE: Nord 1300 --> 2000

Geplaatst: zo mar 27, 2005 17:23
door vV
is de lengte van de aandrijfas van een spider niet iets korter??? eerst opmeten voor je dingen weg gaat doen..

RE: Nord 1300 --> 2000

Geplaatst: zo mar 27, 2005 20:28
door gtv 105.21
.


vv wat ik bedoelde was berrtone.

van een super weet ik dat de tussen as langer is.

zelfde stuurhuizen van kort naar lang, spider - bertone - super/berlina.
als ik het goed herrinner 75cm - 77cm - 79cm.




:twisted:

RE: Nord 1300 --> 2000

Geplaatst: zo mar 27, 2005 21:04
door berlinista
gewoon overbouwen, bak indien goed meenemen, gelijk kopp.plaat vervangen, aandrijfas laten zitten. As ook vervangen.
Prijzen: compleet 1300 blok, toestand as is, 100 euro.
compleet 2000 blok, toestand as is 5 a 600 euro.
Achteras 1300 waard indien goed: 50 euro.
achteras 2000 indien goed en sperrend ongeveer 350 as is.
Vervang ook de uitlaatspruitstukken mee want een 2000 motor is hoger en de spruitstukken dus langer. Is verder een makkie. succes.
Rik

RE: Nord 1300 --> 2000

Geplaatst: zo mar 27, 2005 22:37
door duke
Ik dacht dat alleen de achterassen van een 2 liter Berlina een sperdifferentieel hadden?

Re: RE: Nord 1300 --> 2000

Geplaatst: zo mar 27, 2005 23:38
door Pinin01
gewoon overbouwen, bak indien goed meenemen, gelijk kopp.plaat vervangen, aandrijfas laten zitten. As ook vervangen.
Prijzen: compleet 1300 blok, toestand as is, 100 euro.
compleet 2000 blok, toestand as is 5 a 600 euro.
Achteras 1300 waard indien goed: 50 euro.
achteras 2000 indien goed en sperrend ongeveer 350 as is.
Vervang ook de uitlaatspruitstukken mee want een 2000 motor is hoger en de spruitstukken dus langer. Is verder een makkie. succes.
Rik
Ben niet zo goed in afkortingen wat bedoel je met "AS"? Verder bedankt voor de tip met de uitlaatspruitstukken

RE: Nord 1300 --> 2000

Geplaatst: zo mar 27, 2005 23:39
door Andretti Molletti
moet je lezen als engelse "as is" maw (met andere woorden ;) ) zoals hij is

gok ik zo, onze cowboylaarzen dragen Rik kennende ;)

RE: Nord 1300 --> 2000

Geplaatst: zo mar 27, 2005 23:56
door ravado
wat is er mis met cowboydragende laarzen Alfisti?? :o meneer casualbooty-dragende Molletti?? :wink: