Pagina 1 van 2

1400 versnellingsbak op 1700 16v

Geplaatst: ma mei 07, 2007 21:06
door krekel @ alfa 33 1.7 16v
Alsk een 1400 versnellingsbak onder mijn 16v 1700 leg scheelt dat dan heel veel in acceleratie??

grtz jaap

RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

Geplaatst: ma mei 07, 2007 22:08
door Rees-Cees
Ja 10% reken zelf maar uit.

Re: RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

Geplaatst: di mei 08, 2007 00:09
door Speeder
Ja 10% reken zelf maar uit.
Het scheelt iig genoeg om er 1 onder te prikken. Dan het liefst wel 1 met een sper, ofniet Cees ;)

PS: Ik ben benieuwd hoe jij dat berekend 8)

RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

Geplaatst: di mei 08, 2007 00:15
door Speeder
Vanwaar trouwens deze vraag, ik zag in de 'te koop' section dat jij de 16V te koop hebt staan...

Re: RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

Geplaatst: di mei 08, 2007 07:41
door Rees-Cees

PS: Ik ben benieuwd hoe jij dat berekend 8)
ken uw klassiekers: de vraagbaak en kijk bij de eindoverbrenging. reken vervolgens het verschil uit.

RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

Geplaatst: di mei 08, 2007 21:30
door bert308
Een 10% kortere overbrenging is nog geen 10% snellere acceleratie. De acceleratie van 3000 naar 6000 toeren in een bepaalde versnelling gaat misschien 10% sneller, maar je eindsnelheid is ook 10% lager. Als je van 0-100 2 keer moet schakelen en de 100 bereikt bij bijv. 5000 toeren in 3, dan bereik je met de kortere bak éérder 5000 toeren in 3, maar je moet nog tot 5500 toeren doortrekken om de 100 te halen. Dus wellicht ben je 5% sneller. Opgegeven getallen niet exact uitgerekend.

Re: RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

Geplaatst: di mei 08, 2007 23:27
door Rees-Cees
Een 10% kortere overbrenging is nog geen 10% snellere acceleratie. De acceleratie van 3000 naar 6000 toeren in een bepaalde versnelling gaat misschien 10% sneller, maar je eindsnelheid is ook 10% lager. Als je van 0-100 2 keer moet schakelen en de 100 bereikt bij bijv. 5000 toeren in 3, dan bereik je met de kortere bak éérder 5000 toeren in 3, maar je moet nog tot 5500 toeren doortrekken om de 100 te halen. Dus wellicht ben je 5% sneller. Opgegeven getallen niet exact uitgerekend.
Ach ja, je heb helemaal gelijk (not).

Samen met iemand die er helemaal niets van weet (sjefmonteur van de Saker fabriek) hebben we een keer uitgerekend dat op het gemiddelde circuit in Europa een 1400 eindoverbrenging nog te lang is om optimaal te kunnen racen. De eindoverbrenging zou nog eens 10% korter moeten zijn.

By the way 5% niet genoeg? Als ik daar door 5% van mijn tijd per ronde er af zou kunnen rijden............of nee 2,5% want ik vergeet weer te delen :oops:

Ik ga dan toch maar weer een 1700 bak monteren :D

RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

Geplaatst: di mei 08, 2007 23:30
door bert308
Zoals altijd heeft Cees gelijk.

RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

Geplaatst: di mei 08, 2007 23:31
door bert308
Het ging overigens over acceleratie en niet over rondetijden op een circuit, dat is heel wat anders.

RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

Geplaatst: di mei 08, 2007 23:50
door yuri 75 V6
Ik vind dat bert308 hier een valide punt heeft...

RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

Geplaatst: wo mei 09, 2007 00:08
door Speeder
@Rees-Cees
@bert308
@yuri 75 V6


Ik heb min of meer bewust deze discussie op gang gebracht omdat dit soort vragen/uitspraken vaker de revu passeren. Het valt op dat er eigenlijk nog nooit een concreet rekenvoorbeeld gegeven is. Ik ben met bert308 eens dat er duidelijk onderscheid gemaakt moet worden tussen rondetijden op het circuit, en werkelijke winst op acceleratie...

Ik zal is kijken of ik een nuttige Excell-sheet kan bouwen :wink:

RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

Geplaatst: wo mei 09, 2007 00:16
door yuri 75 V6
Kijk, qua pure acceleratie (de grootheid, delta v gedeeld door delta t) zit je met een kortere bak beter dan met een langere, als je deze aan dezelfde motor hangt en over hetzelfde toerenbereik meet. Maar qua effectieve snelheidstoename (dus van 0 naar 100 km/h, of van 50 naar 80) hangt het onder andere ook nog van het aantal benodigde schakelmomenten af, zoals bert308 aangeeft.

Re: RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

Geplaatst: wo mei 09, 2007 00:21
door Speeder
Kijk, qua pure acceleratie (de grootheid, delta v gedeeld door delta t) zit je met een kortere bak beter dan met een langere, als je deze aan dezelfde motor hangt en over hetzelfde toerenbereik meet. Maar qua effectieve snelheidstoename (dus van 0 naar 100 km/h, of van 50 naar 80) hangt het onder andere ook nog van het aantal benodigde schakelmomenten af, zoals bert308 aangeeft.
Ik begrijp je punt. Ik hoop dat ik genoeg gegevens heb voor een leuk Excel-sheetje. Wat moet er volgens jou sowieso in zitten om de voor en nadelen van een 1400 bak tov een 1700 bak aan te geven? Acceleratietijd van 0 tot 180 bij een aangenomen partij rijweerstanden / schakelsnelheid..etc?

RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

Geplaatst: wo mei 09, 2007 00:23
door Rees-Cees
Ja psies > moet je een Daf hebben dus :wink: maximale vermogen bij 1 toerental en dat verdeeld over alle vier de wielen met her en der een sper er tussen.

(denk eens na over koppel en toeren, deden ze bij Daf ook en daarom mochten ze niet in de F1 mee doen)

RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

Geplaatst: wo mei 09, 2007 00:29
door yuri 75 V6
Ik dacht dat er destijds nog wel een noot te kraken viel over de betrouwbaarheid/warmteontwikkeling van de duwschakelband bij hoge vermogens? Tegenwoordig komen ze daar een stuk beter mee uit de voeten, maar voor echt hoge vermogens wordt de CVT nog steeds niet gebruikt. Volgens mij gaan Audi en Nissan er het verst mee, rond de 200 pk (maar ik kan het mis hebben, die ontwikkeling volg ik niet helemaal).