Pagina 1 van 1

Technische vragen Alfa Spider

Geplaatst: wo mei 02, 2007 23:38
door Sergio
Mijn Spider heeft onderhoud nodig, waaronder het linker voorwiellager dat vervangen moet worden, de auto remt scheef en de remleidingen hebben lichte roestvorming.

1. Is het voorwiellager een conisch lager, dus relatief eenvoudig te vervangen? Zo ja, wat zijn de aanhaalmomenten en welke maat dop heb ik nodig?

2. Is er een veel voorkomende oorzaak voor het scheef remmen? De remblokken zijn oud maar nog van goede dikte (verglaasd?). De auto trekt scherp naar rechts

3. Tips voor adresjes die remleidingsets leveren? Zijn er valkuilen bij het vervangen van de leidingen?


Het gaat om mijn '79 Spider 2000 Veloce

RE: Technische vragen Alfa Spider

Geplaatst: wo mei 02, 2007 23:49
door Michel
Ga je weer sleutelen ?? :lol:

Aaanhaalmoment, das niet echt van toepassing, het lager moet "gesteld" worden adhv de naafmoer. (ze hanteren wel aanhaalmomenten, maar toch is er gevoel nodig)

Dus: naafmoer aandraaien tot pakweg 25Nm (of gewoon ff aantrekken) zodat het lager zich kan zetten. Dan moer terug los en, bewegend met het wiel, speling er uit draaien met de naafmoer. Op een bepaald moment kom je op een punt dat:

- de speling er uit is
-het wiel nog gewoon soepel rondgaat.
Dan draai je terug tot de eerste plek waar je de splitpen doorheen krijgt, pen er door en klaar. nog ff speling voelen, en na even rijden nog een keer voelen + eventueel bijstellen.

Maat dop, weet ik niet uit het hoofd, maar niks extreems, dacht een 24 of zo. (iig iets wat in een standaard 1/2 doppenset zit)

Het vervangen van het lager zelf, daar kunnen anderen je wel tips geven, heb ik ook nog niet gedaan (maar lijkt me eenvoudig) Voorkant kan gewoon er uit, achterste lager, denk ik, na verwijderen keerring ?

oh ja, stellen lager met je wiel gemonteerd he :wink: anders heb je geen gevoel ivm speling

--------------

opzij trekken remmen....had ik ook plots vorig jaar, na de winter....wat heb ik gedaan....geleidepennen + veertjes vervangen, alles netjes schoongemaakt + koperpasta, ontluchten en klaar....

--------------

remleidingen: bedoel je echt de stalen leidingen ? of de slangen ? indien het laatste: Goodridge bij ARparts, 66 € of zo iets. Heuse verbetering. Valkuilen: uitkijken dat je de stalen leidingen niet aan gort draait (merk je meteen als je wartel los wil maken, opletten of de stalen leiding niet meedraait !!! anders draai je 'm stuk !!! WD40-en vooraf. Bevestiging in de steuntjes zat bij mij ook erg vast (moertjes). Maar op zich nergens drama's hoor...

RE: Technische vragen Alfa Spider

Geplaatst: do mei 03, 2007 00:09
door Sergio
Michel, bedankt voor de snelle reactie.
Wat betreft remleidingen, ik doel daar op de stalen leidingen.
Wat betreft het wiellager, graag krijg ik nog tips ddaarover! (het zou helemaal mooi zijn als het inclusief alle benodigde onderdeelnummers zou zijn :) )

RE: Technische vragen Alfa Spider

Geplaatst: do mei 03, 2007 08:44
door Pietro Originale
Ik heb thuis een cd-tje liggen, zal kijken of ik daar een onderdeelnummer op kan vinden.

RE: Technische vragen Alfa Spider

Geplaatst: do mei 03, 2007 16:15
door Sergio
De onderdelen zijn inmiddels besteld, ik kan dus weer lekker gaan klussen....... Je moet wat als je lekker zomers wilt rijden heh :wink:

Rest nog mijn vraag over de remleidingen. Wie o wie!

RE: Technische vragen Alfa Spider

Geplaatst: do mei 03, 2007 16:30
door jaben
http://www.prinsbredevoort.nl/shop/Orde ... 2118.0.asp

Zoiets? Is wel een andere staallegering dan normaal.

RE: Technische vragen Alfa Spider

Geplaatst: vr mei 04, 2007 18:06
door Sergio
Ziet er zeker ok uit en de prijs is ook te doen.
Ik heb inmiddels de leidingen schoongemaakt, ze zien er nog goed uit, dus met een nieuwe laklaag is alles weer opgelost, even schilderen dus.
Nog tips voor het soort verf?

RE: Technische vragen Alfa Spider

Geplaatst: vr mei 04, 2007 21:49
door pinin39
toevallig heeft mijn dealer vandaag mijn remmerij weer los gemaakt
en daarbij moest ook de schijf even met liefde behandeld worden
toen zag ik hoe hij die bout vast draaide !

dat is dus echt een gevoelskwestie , ik had de luchttol er op gezet als ik het zelf had gedaan !
zo zie je maar weer , soms moet je dingen aan kenners overlaten :wink:

RE: Technische vragen Alfa Spider

Geplaatst: ma mei 07, 2007 23:10
door Sergio
Vandaag heb ik het lager vervangen, maar heb nog twijfels over het aanhalen van de naafmoer. De splitpen gaat er niet doorheen, het lijkt alsof de moer nog stukken strakker ,moet, wat ik ook geprobeerd heb. Bijstellen kan zo, maar nog niet voldoende. Mag je de moer zeer strak aanhalen om zo de lagers over de naaf te persen, en daarna de moer weer een stuk lossen? Bij het loshalen van de moer kon dit zelfs gewoon met de hand :shock: (hoewel, 25NM is niet veel)

Re: RE: Technische vragen Alfa Spider

Geplaatst: di mei 08, 2007 08:16
door pinin39
Vandaag heb ik het lager vervangen, maar heb nog twijfels over het aanhalen van de naafmoer. De splitpen gaat er niet doorheen, het lijkt alsof de moer nog stukken strakker ,moet, wat ik ook geprobeerd heb. Bijstellen kan zo, maar nog niet voldoende. Mag je de moer zeer strak aanhalen om zo de lagers over de naaf te persen, en daarna de moer weer een stuk lossen? Bij het loshalen van de moer kon dit zelfs gewoon met de hand :shock: (hoewel, 25NM is niet veel)
zoals ik bij mijn dealer heb gezien draaien ze de moer handvast
en dan met een dopsleutel net zo ver dat de speling uit de remschijf is .
en dan iets terugdraaien voor de splitpen .

zeg maar handvast

RE: Technische vragen Alfa Spider

Geplaatst: di mei 08, 2007 17:57
door Sergio
Dat is wat ik ook gedaan heb, maar de splitpen zou dan toch met gepast geweld door het gaatje gewurmd moeten worden.... Nouja, ik ga gewoon eens tukje rijden en daarna kijken of hij nagesteld moet worden.

RE: Technische vragen Alfa Spider

Geplaatst: zo mei 13, 2007 17:55
door Sergio
Momenteel heb ik nog 1 probleem, de Spider blijft bij het remmen sterk naar rechts trekken. Ik heb inmiddels de blokken vervangen, de klauwen schoongemaakt zodat de blokken goed soepel in de klauw kunnen glijden en twee jaar geleden zijn de zuigers van de klauw goed gangbaar gemaakt.

Wat zou nu nog de oorzaak van het ongelijk remmen kunnen zijn?

De auto trekt naar rechts tijdens het remmen, aan de voorkant zit er meer dan 40% verschil in remkracht. (ik neem aan dat linksvoor dus onvoldoende remt bij naar rechts trekken)